19 maart 2024

Review: Need for Speed Heat, dag of nacht?

Need for Speed Payback werd niet zo goed ontvangen door de meeste fans. De game beloofde nieuw leven in een mediocre tijdperk voor Need for Speed. Dat lukte helaas niet. Maar, lukt het Heat om de franchise omhoog te krikken?

Need for Speed Heat laat qua verkoopaantallen nog veel te wensen. Dit kan zijn omdat de franchise flink achteruit is gegaan door de jaren heen. Fans verwachten ditmaal een sterke game, een racetitel die waardig is aan de concurrentie. Het grappige is misschien wel dat die concurrentie kwantitatief niet meteen zo groot is. Games als Forza Horizon, Dirt (Rally), en F1, ondanks ieder uniek op een eigen manier en best anders van elkaar, brengen geweldige kwaliteit. Kan Need for Speed Heat de franchise weer tot een waardig collectief brengen?

STOP! POLITIE!

Iets wat best uniek overkwam, was de mogelijkheid om te kiezen wanneer jij wilt racen. Overdag race je vooral voor flink wat geld binnen te harken, in de latere uurtjes race je vooral voor reputatie. In de avond is de politie aardig actief en zal je vaak achtervolgingen meemaken. Dat komt een beetje raar over, alsof de politie overdag niet actief is. Maar, dit zorgt wel voor een andere sfeer wanneer je overdag in de waggel stapt. Hoe meer jij in de avonden racet, hoe hoger je ‘heat’ level en dus hoe sneller je politie aantrekt.
Dit is ook een beetje waar het verhaal naartoe gaat. De politie is boos, erg boos. Dit zorgt ervoor dat het korps budget heeft gekregen voor betere auto’s. Deze auto’s houden jouw race wagens aardig goed bij. Dit voelt soms een beetje ongeloofwaardig, gezien er een bepaald catch-up systeem achter zit. Maar, een groot pluspunt is wel dat ondanks dat de politie een beetje te snel rijdt, de AI een stuk slimmer is dan in Payback. Je voelt je daadwerkelijk achtervolgt door iemand die niet zichzelf al tegen de vlakte rijdt zonder dat je enigszins door had dat je achtervolgt werd.
Het verhaal is ietwat boven middelmatig, zoals dit in iedere racetitel wel een beetje gaat. Je komt in een crew, er is drama, einde. Maar, in Heat moet ik toegeven dat de cinematics vrij leuk waren en dat de personages een goede synergie met elkaar hebben. De game voelt riskanter, en dat is een goed iets. Je bent politie niet zomaar kwijt. Wat dan ook een beetje logisch is als je het verhaal volgt. Ook is het vrij belonend om je heat level omhoog te zien vlammen, om vervolgens de politie kwijt te raken en een paar leuke rewards mee te pakken. Al met al valt qua verhaallijn weinig te klagen en is het politie element veel beter aangepakt this time around!
nfs heat police

De wereld

Palm City, de stad die jij dag en nacht onveilig zal gaan maken, is een dubbel aspect. De stad ziet er fantastisch uit, is aardig groot, heeft een soms adembenemend kleurenpalet en geeft genoeg content om doorheen te blazen. De keerzijde van deze munt is dat de stad leeg voelt. En nee, dan bedoel ik niet qua gebouwen. Voor een verhaallijn die zich best focust op de politie en de publieke opinie tegenover straatracen, is er verrassend weinig verkeer te vinden in sommige plekken en races. Buiten dat zie je nooit iemand op straat lopen, en dat in een bruisende stad? Dit waren niet meteen storende elementen, maar daardoor voelt de game wel een tikkeltje incompleet.
Ondanks dat is Palm City een mooie ervaring om te beleven en is er vooral genoeg te doen. De mensen die een rol in het verhaal spelen komen tot leven in de sfeer die de stad wilt brengen en dat alleen al is best een pluspuntje waard. Jij zelf speelt hier uiteraard een evengrote rol in. Je kan namelijk uit meerdere avatars kiezen om te spelen en deze aankleden zoals jij dat wilt. Tijdens mijn kwartiertje met Need for Speed Heat op Gamescom 2019 vond ik al dat de kledingopties vrij uitgebreid waren. Dit is na launch uiteraard niet veranderd. Het spelen met hoe je personage eruit moet komen te zien vind ik als RPG speler een leuk extraatje. Maar ook voor de shoppers onder ons zeker een leuke toevoeging. Maar je personage aankleden is niet het enige toffe aan de customization.
nfs heat gameplay

Bouw je droomauto

In Heat kan je iedere auto uitgebreid pimpen tot je eigen droombak. Je kan veel meer aanpassen dan in de meeste racetitels en dit is een grote stap vooruit voor de Need for Speed franchise. Dit kan je overigens niet alleen via je console naar keuze doen. EA heeft een app uitgebracht waarin je jouw auto’s aan kan passen, tot op het frame. De app is een toevoeging die zeker welkom is voor de echte fans die constant bezig zijn met het maken van de meest unieke skins en set-ups voor hun auto’s en om te delen met de community of op Reddit. Of de app een succes gaat zijn is nog maar de vraag, maar het is meer dan welkom! Trouwens, de skins die door community leden gemaakt worden kan je net als in Forza zelf op je auto’s toepassen. Scheelt weer wat moeite!
Helaas lijkt de community niet heel actief als het aankomt op races. De game geeft je de mogelijkheid om always-online te spelen of solo. Als je ervoor kiest om online te spelen dan kan je bij zowat iedere races kiezen om met anderen mee te doen. Dit is mij echter niet vaak gelukt, gezien je in de meeste races niemand vind om mee te spelen. Dit is jammer, gezien de uitdaging groter kan zijn als je online racet.
nfs heat garage

Driften b*tch

De grootste opluchting tijdens het spelen van Heat is de car handling. Je auto heeft gewicht en dat merk je direct op. Er zijn bijvoorbeeld meerdere manieren om te ‘driften’. Bij scherpe bochten trek je die handrem aan en zo merk je direct dat de game een arcade racer is, gezien je direct afremt naar de richting die jij op wilt met je joystick. Je kan ook twee keer op de trigger rammen om een vloeiende drift te maken.Dit is even wennen, maar voelt zo goed als je doorhebt hoe het werkt. Het rijden in je auto is misschien wel het belangrijkste aspect van de game en je merkt al gauw dat hier de meeste aandacht aan is geschonken, gelukkig maar!

Oeh, kleurtjes

Need for Speed Heat is visueel niet de mooiste racer op de markt, maar onderscheid zich met een groot visueel aspect: lichtjes! De game gebruikt veel neon en een breed kleurenpalet en dit geeft karakter en sfeer aan de game. Ook de reflectie op de straat tijdens een regenachtige nacht zorgt ervoor dat de game grafisch gezien gewoon werkt. Overdag merk je dat de stad een zonnig kuuroord is voor racers en er is goed onderscheid tussen de twee dagdelen. Ook de auto’s zien er tip top uit en hier is weinig op te klagen.
nfs heat story character

Need for Speed Heat is een mixed bag aan content voor op het grote scherm of de snelle monitor. De game speelt lekker weg en ziet er goed uit maar verliest een boel ‘edge’ door de focus op die twee elementen. Hier door voelt de game op moment incompleet of onafgemaakt. Toch voelt Heat als een stap vooruit tegenover voorafgaande delen in deze jaargetijden. Als er in een volgende titel ook meer focus komt op omliggende elementen zoals online play, rondlopend volk en story, dan kan het de beste NFS in jaren worden. Helaas moet ik wat puntjes aftrek geven voor die missende aspecten. Heat is het zeker waard, maar naar mijn mening niet voor de volle mep.

• 7.8/10
    Dag of nacht? - 7.8/10
7.8/10