Review: Need for Speed: Payback – Need and the Furious

Need for Speed: Payback

Need for Speed krijgt de afgelopen delen een hele boel kritiek. Need for Speed: Payback zou hier verandering in moeten brengen. De E3 presentatie voor de game was nogal ongemakkelijk, is de game dit ook? Dat kan je lezen in onze review!

De game is ontwikkeld door Ghost Games en word uitgegeven door Electronic Arts. De game released vandaag officieel, maar kwam op 7 november al uit voor spelers met EA Access. Payback heeft een boel aspecten goed aangepakt tegenover voorgangers, maar zet ook op bepaalde punten een aantal stappen terug. Voordat jullie onze mening kunnen lezen, bekijk hier even de launch trailer.

Fast and the Payback

Mensen wisten het al, maar het verhaal van Payback is gemaakt in de stijl van de bekende Fast & the Furious films. Zo zit het vol met cliché’s, liefde voor familie en vrienden, humor en over-de-top races en explosies. Dit heeft goede en slechte punten. Het feit dat de game veel verhaal bevat maakt het anders dan games als Forza of Dirt, maar het heeft ook zijn nadelen. De balans tussen story en het daadwerkelijk zelf rijden was niet altijd even goed. Grotendeels van mijn tijd in de game kwam ik erachter dat telkens als er een vette sprong was, een toffe drift, een spannend stukje of wat dan ook, dan kwam er een cinematic.

Veel games deden dit vroeger ook en dat haalt een stukje gameplay weg. Ik had bepaalde stunts of sprongen liever vanuit mijn speel point-of-view gezien. Al met al waren deze cinematics wel supertof om te zien. Het verhaal zelf was natuurlijk zoals je het zou verwachten van een racegame: lineair. De personages hadden geen verdere diepgang en ik werd er niet echt in meegetrokken. Het had zo hier en daar wel wat toffe momenten en mooie twists.

Need for Speed Payback

Controls

Het beste aspect van de game is in mijn ogen de controls. Ze zijn simpel, toegankelijk, fast-paced en je voelt je als een beest. Driften is heel vermakelijk. Het voelt echt als vanouds arcade en dat heb ik al een redelijke tijd niet meer mee mogen maken met een race-game. Natuurlijk kan je de controls ook wel goed onder controle krijgen voor een nog betere gameplay ervaring. Het verschillende aantal auto’s zorgt ook voor afwisselende gameplay qua controls en de snelheden waarop je rijdt.

Juten op je hielen

De AI die achter je aan zal rijden om je van de weg te douwen voelt inderdaad wel uitdagend op sommige momenten, maar ook dit aspect is niet al te diep. Politiewagens komen oneindig achter je aan vliegen en ze voelen wel uitdagend, maar niet slim. Al met al heb ik van een aantal van deze achtervolgingen wel genoten. Het gevoel dat iemand op je hielen zit is en blijft wel een spannend gevoel. Wat ik een supervet aspect vond, waren de roadblocks. Vaak genoeg zag ik deze net iets te laat, of was het juist een super-zieke zigzag naar de overkant van de brug. Dit was awesome!

Need for Speed Payback

Customization, een dubbel gevoel

Need for Speed stond vroeger, samen met Midnight Club, bekend als de best game om je auto te pimpen. Andere games als GTA namen dit ook over van de toppers en innovators. Auto’s in Payback zien er tot in de kleinere details geweldig goed uit. En je kan jezelf helemaal verliezen in het maken van jouw droomauto. Je kan tot in de kleinste elementen je auto aanpassen en bent helemaal vrij hierin. Dit was, samen met de toegankelijke controls, nog een geweldig aspect.

Maar! Het hele verzamel-de-kaarten systeem vond ik hier dan wat minder aan. Buiten dat werd ik zelf heel enthousiast van het maken van een Skyline, precies zoals ik hem in mijn hoofd zag.

Prestatie

Ik heb de game mogen spelen op de PC. Hierin merkte ik een boel prestatie-problemen. Buiten het feit dat er nog genoeg bugs in de game zitten, was er één ding dat mij erg stoorde. Telkens als de switch werd gemaakt tussen zelf rijden en een cinematic, dan kwam er een dikke framedrop en ging het geluid kraken. Met mijn high-end PC zou dit niet moeten kunnen en dat stoorde mij. Hierdoor voelde de doorlopende gameplay totaal niet vloeiend. Buiten dat waren er veel textures die pas laat in beeld kwamen, waaronder de roadblocks waar ik zo enthousiast over was. Hierdoor vloog ik soms met volle snelheid op zo’n block in. Ik hoop dat deze dingen snel met patches worden gerepareerd. Al met al had ik tijdens de races zelf weinig last van prestatie issues.

Need for Speed Payback

Payback heeft niet de beste graphics, althans niet de beste tegenover andere race-games van deze tijd. Maar de game zag er wel uit als een Need for Speed titel. Persoonlijk vond ik de game er goed uit zien, met wat minderheden her en der. Cinematics zagen er goed uit, maar waren niet van deze gen.

Geluid

De wagens in Payback klinken allemaal, stuk voor stuk, geweldig. Ook de surround optie is een mooie toevoeging en deze maakte dialogen, wagens en andere geluiden een stuk vetter in mijn ogen. Op dit gebied heeft Ghost Games een knap staaltje werk laten zien!

Need for Speed Payback

Need for Speed: Payback is geen slechte game, maar ook niet moeders lieveling. De game zet in bepaalde aspecten (customization, controls en AI) een boel stappen vooruit, maar laat grafisch aardig wat te wensen. De story was ook niet het beste aan de game en Payback had nog wel een tijdje gepolijst mogen worden. Al met al is de game tof voor de casual gamers, die niet teveel poespas willen in een race-game, maar die gewoon lekker een potje willen spelen of willen genieten van een cliché verhaaltje. Voor de door en door race-fans is dit misschien niet de grootste aanrader, maar voor de doorsnee gamer en wagen-liefhebber zeker wel.

+ Ouderwets arcade
+ Controls
+ Geluiden van auto’s