Review: NieR: Automata – 2B or not 2B

Nier: Automata Review

De follow-up van de grote 2010 cult hit NieR is hier! NieR: Automata brengt een frisse JRPG met action combat en een mooie story. Bekijk hier onze review.

NieR: Automata is gemaakt door Platinum Games en uitgebracht door Square Enix. De game brengt veel frisse en nieuwe aspecten met zich mee. Bekijk hier beneden eerst even een trailer om een beetje in de groove te komen!

Een sterk verhaal
De wereld is overgenomen door robots en de mensheid is gevlucht naar de maan en het is aan jouw personage om dit conflict uit te zoeken. Daarom word jij als Android 2B naar de aarde gestuurd. De game verteld het verhaal op een hele sterke manier. jij en jouw allies, samen met je Pod, gaan door een letterlijke achtbaan aan avonturen. Met een semi-open wereld en een hoop (J)RPG elementen is het knap dat de story zo goed verteld word.

Je hebt je main quests, side quests en mini-games. Buiten dit heb je nog de grappige easter-eggs, leuke robotjes die je tegenkomt en nog veel meer! Verder bied het verhaal genoeg humor en touching momenten. De game heeft verschillende soorten eindes met allemaal een andere aanpak op je emoties. Door de veelzijdige gameplay en de meerde eindes is het makkelijk om de game weer opnieuw te willen spelen.

Nier: Automata Review

9S en 2B

Snelle combat en goede progression
Wat tegenwoordig in veel RPG’s fout gaat, is het progression systeem. Meestal is dit systeem te simpel, te ingewikkeld of heeft het te weinig of juist weer teveel diepgang. NieR weet hier een middenweg in te vinden. Je kan je skills upgraden, je wapens en armor upgraden en natuurlijk je Pod en volgers upgraden. Dit allemaal is precies goed gedaan met een systeem dat makkelijk en gebruikersvriendelijk aanvoelt maar genoeg diepgang bied om je hiermee bezig te houden. Ook werkt de game met levels en kan je jouw android zelf blijven bouwen tot een adonis met hevige zwaard skills.

Nier: Automata Review

Je skill menu

De game bied een real-time action combat systeem. Dit systeem is één van de best werkende die ik in een lange tijd heb gespeeld. De combat voelt snel, vloeiend en aanvallen hebben ‘gewicht’ erachter zitten. Elke lichte of zware aanval, elk schot dat je vuurt voelt simpelweg gewoon top! Ik vond de combat beter dan die van de Bayonetta games, maar wel vergelijkbaar.

Nier: Automata Review

Wisselvallige gameplay
NieR: Automata bied een geweldig aanbod aan gameplay. Wat mij als eerste opviel is het gebruik van de camera en point-of-view hoeken. Soms ren je gewoon 3D rond en kan je volledig om je heen slaan, schieten en springen en vervolgens heb je een stuk waar je de camera van bovenaf of de zijkant ziet en dan veranderd het weer in een side-scrolling game waarin je objecten of projectielen moet ontwijken of juist weer een stukje moet rennen. Wat misschien wel de meest geweldige scene ooit was, was de achtbaan. Je staat gewoon letterlijk bovenop rijdende achtbaan karretjes robots kapot te meppen, woew!

Al deze verschillende gameplay mogelijkheden houden de game fris en afwisselend. Of je nu zit te schieten in een robot-pak terwijl je door de lucht vliegt of gewoon lekker op de grond robots aan gort staat te slaan, de game voelt geweldig.

Nier: Automata Review

Een rollercoaster of emotions

Uitdagend, eindelijk!
Wat ik tegenwoordig mis in games is een goede moeilijkheidsgraad. NieR is zeker weten uitdagend genoeg, iets waar ik wel op hoopte! De eindbazen die je steeds weer tegenkomt hebben allemaal een andere uitdaging voor je klaarstaan. Elke boss heeft een eigen manier van verslaan en heeft bepaalde technieken die je moet ontwijken als je niet met je gezicht tegen de grond wilt worden geslagen.

De game heeft een boel parkour erin zitten. Je bent een acrobatisch wonder als 2B en ook al voelde het rennen in een side-scrolling camera soms een beetje raar, het werkte! Buiten het feit dat de game uitdagend is, is het wel haalbaar. Het is niet dat je elke tien seconden met je kop door de grond steekt, maar je moet zeer zeker alert zijn!

NieR heeft als cult game en RPG natuurlijk niet hetzelfde grafisch level als bijvoorbeeld Uncharted 4. Buiten dat heeft de game een heel aparte stijl. Veel mensen noemen het anime, dat klopt ook wel, maar de game laat verschillende soorten stijlen zien. Als cult game is dit natuurlijk ook wel nodig, maar de game doet het geweldig goed! Soms geeft de game een sci-fi gevoel en soms inderdaad dat anime gevoel. met gebruik van veel verschillende camera-hoeken en een eigen soort grafische stijl springt NieR boven misschien wel elke game die dit jaar uit zal komen uit.

Nier: Automata Review

Muziek en geluiden
De soundtracks die ik door de game heen hoorde bleven nog voor enkele dagen in mijn hoofd zitten. Dat zou al genoeg moeten zeggen denk ik zo. De muziek is wederom top-notch. Buiten dat viel de voice-acting mij op sommige momenten dan weer een beetje tegen. Niet dat het slecht was, maar soms zat er gewoon niet dat gewicht achter dat je zou verwachten. Buiten dat heeft de game geweldige muziek, robotgeluidjes en is de voice-acting helemaal niet slecht!

NieR: Automata is een meesterwerk. De game voelt fris, uitdagend en ziet er geweldig uit. De game doet iets compleet anders dan andere games en het werkt fantastisch. Ik raad iedereen aan om de game een kans te geven, of je nu van dit soort games houd of niet. Helaas zullen veel mensen de game natuurlijk niet gaan spelen, wat jammer is aangezien het echt een aparte game is, hoop ik dat deze review toch wel wat mensen over zal halen om de game een kans te geven. Het voelde soms gewoon alsof ik meerdere games in één aan het spelen was en die ervaring heb ik allang niet meer in een game ervaren.

+ Wisselvallige gameplay, genoeg te doen op een frisse manier
+ Vloeiende en snelle combat met genoeg verschillende aanvallen
+ Strak progressiesysteem