Review: No Man’s Sky

No man's sky

No Man’s Sky is ondertussen uitgekomen voor de Playstation 4 en pc. De game heeft op beide platformen een ruwe start gehad met een hoop turbulentie. Gelukkig heeft dit weinig tot geen kwaad gedaan aan de verkopen van de game, want de game ging als warme broodjes over de toonbank, of moet ik zeggen als geoliede schepen over de Melkweg?

No Man’s Sky begint zoals Minecraft ooit begonnen is. Ontdekken, verzamelen, knutselen, alleen nog niet bouwen. Natuurlijk heeft No Man’s Sky daarentegen ook hele hoop elementen die Minecraft niet heeft. Het zijn twee games in een soort zelfde genre, maar toch heel erg verschillend en moeilijk met elkaar te vergelijken als je verder denkt dan alleen het ontdekken, verzamelen, en knutselen.

De reden waarom ik Minecraft dan toch even naar voren haal in deze review is omdat Minecraft ooit heel kaal begonnen is en nu een zee van features en updates heeft gekregen sinds de release van de eerste versie. Dit gezegd hebbende hoop ik dat No Man’s Sky ook in voetsporen van Minecraft gaat treden. De game is namelijk heel erg leuk voor wat het is, maar laten we heel eerlijk zijn; verzamelen, knutselen, ontdekken, upgraden en talen leren van buitenaardse rassen blijft niet jarenlang even leuk.

Interessante features

No Man’s Sky doet een heleboel dingen goed die ik weinig eerder heb gezien in soortgelijke games. Een van deze dingen is de diversiteit in planeten. Je hebt standaard wel de moeras- en jungle achtige planeet, de planeet die sprekend lijkt op de aarde, een Mars, een Maan, en droge woestijn- en rotsige planeten… Maar No Man’s Sky weet de diversiteit er goed in te houden met landschappen die je na het bezoeken van 20 planeten nog steeds verbazen en je interesse trekken.

No Man's Sky

Daarbij heeft iedere planeet zijn eigen atmosfeer waar jij je aan aan moet passen. Zo zijn planeten extreem koud, extreem warm, hebben ze radiatie, of een giftige lucht. Hiervoor ben je gelukkig beschermd. Je bescherming heeft echter wel steeds resources nodig om te blijven functioneren. Deze resources vind je op bijna alle planeten en zijn gelukkig vrij veel voorkomend.

Zo zijn er resources die je op iedere planeet wel tegenkomt. Maar zo zijn er ook zeldzame resources die je bijvoorbeeld alleen op hele koude planeten tegenkomt. Later in de game zou je dus wat speurwerk moeten gaan doen als je wat specialere resources nodig hebt om je schip, of multi-tool te upgraden.

Je schip, en eigenlijk alles wat je gebruikt, heeft resources nodig om te blijven functioneren. Tijdens je zoektocht naar whatever, ben je tegelijk bezig met het op peil houden van je alledaagse resources.

No Man's Sky

Ras: Gek

Een ander heel interessante feature is de taal in deze game. Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien spreekt het vreemde mannetje tegen mij in een onbekende taal en zijn er enkele woorden in een andere kleur wel leesbaar. Om de taal van deze buitenaardse wezens te leren moet je een soort van stenen vinden. Deze stenen liggen verspreid over de planeten en deze leren jou verschillende woorden van de verschillende rassen in No Man’s Sky. Op dit moment zitten de volgende rassen ingebakken in de game: Gek, Korvax, en de Vy’Keen

Korvax

Ras: Korvax

No Man's Sky stone

De Steen der Woorden

Gelukkig hoef je niet de hele zin te ontcijferen om er achter te komen wat het buitenaardse wezen wilt zeggen. Zoals te zien is in het plaatje van de Gek staat er naast gewoon een duidelijke beschrijving van de situatie. Zodra je alles weet over het ras wordt het communiceren makkelijker en weet je sneller welke optie je moet kiezen om het buitenaardse ras tevreden te stellen en zo jouw reputatie te verbeteren bij dat ras. Dit zorgt uiteindelijk voor meer mogelijkheden met handelaren van dit ras.

Metroid Prime spelers die het leuk vonden om de gemiddelde campaign duur te verlengen met 200 uur door het ‘examinen’ van letterlijk ieder tierelantijntje kunnen hun lol ook weer op in No Man’s Sky. Door een anylesescanner in te bouwen op je multi-tool kun je bijna net zoals in Metroid alle mineralen en levenssoorten scannen, en deze vervolgens uploaden om met de rest van de wereld te delen. Als je dat wilt.

No Man's Sky

Shooting for the stars

Alhoewel No Man’s Sky een top game is in zijn huidige staat heeft het toch een aantal aspecten die de sterren helaas niet gehaald hebben. Hierbij heb ik het voornamelijk over gameplay elementen die dan ook (nog) niet noodzakelijk zijn in deze game. De combat voelt bijvoorbeeld heel erg saai en eentonig aan. Het navigeren tussen sterrenstelsels is af en toe een groot puzzelwerk. Vooral als je net begonnen bent met spelen. Hier en daar zijn er ook een aantal bugs die je gameplay een beetje storen.

No Man’s Sky is in zijn huidige staat een prima game voor de casual explorer. Wil je echter dieper in de game duiken dan zouden we nog even moeten wachten tot de game wordt aangevuld met diepere content en alternatieve doelen. Op dit moment is je enige doel namelijk ontdekken, je schip upgraden, nieuwe schepen kopen, en je multi-tool effectiever maken, of vervangen. Er zijn nog geen echte boss-battles zoals een Ender-Dragon, zoals in Minecraft. Het mag dan misschien een game zijn die zich erg focust op ontdekken, maar toch hoop ik op wat nieuwe uitdagingen in de game.

+ Oneindig lang verkennen
+ Doordacht en niet te makkelijk systeem voor crafting
+ Tof interactie systeem met buitenaardse wezens