Review: Northgard Early Access

Northgard-Titel-screen

Northgard (Shiro Games) is een strategy game met Noorse mythologie als uitgangspunt. In het spel zijn de dappere Noorse ontdekkingsreizigers op zoek naar een nieuwe wereld vol mysterie en gevaar. Aan de spelers de taak om hen te helpen overleven en gedijen in een vijandig land. Op hun pad krijgen ze te maken met mystieke wezens zoals dire wolves, undead warriors en reuzen. Met verschillende strategieën kunnen de spelers hun clan leiden naar de overwinning.

Shiro Games is een onafhankelijke studio gecreëerd door veteranen in de game industrie om nieuwe innovatieve games tot leven te brengen en werden bekend met de Evoland serie. Elke game van hun is gebouwd door een klein team van getalenteerde en toegewijde mensen met liefde en passie. Shiro Games ligt in Bordeaux (Frankrijk), een mooie en levendige stad in de buurt van de oceaan.

De wereld waarin je start neemt je direct mee de naar barre omstandigheden van het ontdekkingsreizen. Ook de muziek in de game geeft je een lekker Noors gevoel. Je start met je dorpsgebouw op een stukje land, waaruit zich automatisch dorpelingen spawnen. Zolang je je volk tevreden houdt zal je dorpsgebouw dit blijven doen totdat je clan vol gegroeid is. Net zoals elke strategy games kan je dit probleem verhelpen door meer huizen te bouwen. Wat we gelijk hierin ontdekten is dat je gebied maar een beperkt aantal huizen kan hebben. Hier moet je dus wel opletten als je gaat bouwen en komt gelijk een stukje strategie om de hoek kijken. Werkgebouwen en andere soort gebouwen kun je voorzien van dorpelingen. Deze nemen het beroep aan van het aangewezen huisje en gaan voor je aan het werk. Gebiedsuitbreidingen doe je door middel van koloniseren. Elk gebied om je heen kan je koloniseren en je clangebied daarmee uitbreiden. Hoe meer gebieden je toevoegt hoe duurder het wordt. Dit geeft weer extra ruimte om te bouwen en om nieuwe voorraden te kunnen gebruiken.

Northgard-busy

In de singleplayer mode die wij getest hebben, speel je tegen maximaal 3 AI gestuurde vijanden. Je kan kiezen uit drie moeilijkheidsgraden. Deze kunnen je tijd op de map een stuk lastiger maken. Denk aan aanvallen, het inpikken van gebieden die je zo graag wou, etc. Daarnaast heb je last nog van de mystieke wezens. Wolven die je aanvallen, undead warriors die langs komen, maar ook grotere wezens als een draak of een reus. En als dat al niet genoeg is moet je ook nog rekening houden met de seizoenswisselingen. Belangrijk om te onthouden bij de seizoenswisselinge, is dat je een voorraad met hout en voedsel aanlegt. In de winter namelijk produceer je zeer weinig voedsel en daardoor kunnen je dorpelingen verhongeren, ziek worden en zelfs sterven.

Er zijn op moment van schrijven drie van de vijf clans beschikbaar om te spelen, Heidrun, Eikthyrnir en Fenrir. Elk clan heeft zijn eigen start bonussen en fame bonussen.

Northgard-boot

Fenrir geeft je als startbonus kennis van de wapensmid die je aanvalskracht van je soldaten verhoogd en dat je militaire eenheden 30% minder voedsel verbruiken en geven geluk aan je dorp. Als Fame bonus krijg je 20% aanvalsbonus buiten je gebied. En geeft je een sterke Berseker die vecht voor je clan.
Eikthyrnir geeft als startbonus 75 voedsel, hout en kronen. Ook de Hall of Skalds die de bierbrouwer vervangt. Fame bonus zijn dat je al je producties +1% krijgen per geluk. En geupgrade gebouwen leveren 10% productie bonus.
Heidrun geeft als startbonus drie schapen en je clan eet 5% minder voedsel. Fame bonus zijn dat je productie bonus tijdens de feestmalen stijgt tot 30%. En jij krijg twee extra tools om je dorpelingen hun productie te verbeteren.

Je kan onder vier voorwaarden winnen: Verkennen, kennis ,handel of door te strijden.

• Voor verkennen dien je twaalf gebieden te veroveren, een altaar te bouwen en duizend fame te halen.
  • Voor kennis dien je vier keer kennis van de goden te hebben en vier keer de loremaster.
  • Voor Handel dien je vier actieve handelaren te hebben, duizend kronen op voorraad te hebben en zevenduizend kronen totaal verzameld.
  • Voor de strijd dien je simpel weg alle andere clans te verslaan en te veroveren.

Northgard-Blizzard

Toekomstmuziek

Northgard Early Acces, geeft je de mogelijkheid om alleen de singleplayer mode te spelen. Persoonlijk vind ik dat het prijskaartje voor deze Early Acces aardig aan de hoge kant is voor wat je krijgt (€19.99 op Steam). Wat we wel in het menu alvast kunnen zien is dat ze in de toekomst een Campaign en Multiplayer gaan toevoegen. Ook zullen ze nog twee extra clans toevoegen aan het spel. Deze zulk elk een eigen bonussen krijgen. Een tipje werd gelicht over een van deze twee clans. Deze clan zal zich focussen op reizen, verkenning en handel. Ze krijgt ook een unieke eigen gebouw met opties die niet beschikbaar zijn bij andere clans.

No

De Campaign mode zal het verhaal vertellen van een jonge clan leader die ervoor kiest om Northgard te verkennen. Hij zal hierbij de geschiedenis van het continent mee ontdekken en erook achter komen wat voor lot het gebied heeft. het verhaal is fictief maar zijn geïnspireerd door echte gebeurde evenementen uit de geschiedenis.

De multiplayer wordt momenteel getest met 4 spelers. Waarschijnlijk zal die aantal uitgebreid worden naar een hoger aantal. Ze zijn druk bezig met testen of ze meer spelers kunnen toevoegen.
Ze zijn ook bezig met het toepassen van meer instellingen voor zowel de singleplayer als de multiplayer. Hiermee kan je onder andere de overwinningsdoelen, map grootte en moeilijkheidsgraad aanpassen.

Northgard-Lair

Al met al een vermakelijke strategy game. De elementen van mystieke wezens, AI gestuurde vijanden en de seizoenswisselingen zorgen voor een vermakelijke spel. Zonder een echte tutorial in het spel, leer je het spel vrij snel spelen. Genoeg uitdagingen in het spel om het vaker te willen spelen. Jammer wel is dat we alleen de singleplayer tot onze beschikking hebben. Ik kijk ook zeer naar uit naar de campaign mode en de multiplayer. Zonder deze modes voelt de prijs wat aan de hoge kant, maar hopelijk maken ze met de nieuwe content het de moeite waard om het toch te kopen.

+
 Design
+ Vermakelijke gameplay