18 maart 2024

Review: Old School Musical – Niet zomaar een rhythm game

Iedereen kent Guitar Hero nog wel, toch? Die goede oude tijd waarin jij met je gitaar stond te smijten door de woonkamer om de hoogst mogelijke score te halen. Playdius Games wilt dit gevoel terugbrengen en daarmee en genre terugroepen. Wat vinden wij van dit idee?..

Titels als Beat Saber en Beat Hazard, in combinatie met een aantal mobile titels, proberen het rhythm-genre terug te halen. Dit is een genre waar vroeger veel plezier uit gehaald kon worden. Ik kan me nog herinneren dat ik bij een vriend van me op de bank zat, terwijl hij zijn gitaar rond aan het gooien was, wachtende op mijn beurt. Nu is het tijd voor Old School Musical om een eigen plekje te verdienen in lange lijst met dit soort games. Studio La Moutarde brengt in combinatie met Playdius een titel met een unieke kijk hierop, spoiler; het werkt!
Old School Musical

Lekker retro!

Old School Musical is essentieel een ritme-game, maar het is meer dan dat. Zie het ook als een avonturen-game. Waarom zeg ik dit? Nou, je volgt een verhaal, onderverdeeld in sub-verhalen. Je volgt twee personages, Rob en Tib, als je door de story mode loopt. Deze twee ‘karakters’ zijn niet alleen in voor een flauw grapje, maar willen verschillende soorten 8- en 16 bit games redden van een aantal bugs. Hoe doe je dat? Shake that booty! Tijdens dit verhaal kom je veel onzinnige maar onwijs grappige momenten tegen. De formule werkt een beetje hetzelfde als bij Guitar Hero. Je hebt je pijltjes, of functietoetsen (Switch), om bepaalde kleuren in te meppen op de juiste momenten.
Je gebruikt je trigger-knoppen om bepaalde drums te raken. Zo heb jij de keuze om meer dan 50 verschillende liedjes te spelen, onderverdeeld in games als Pokémon en Metal Gear Solid. De story mode is grappig, fanatiek en werkt fantastisch. Je speelt niet alleen de muziek, maar volgt ook een degelijk verhaal die je soms bij je hart kan grijpen met wat emotionele momenten.
Je kan de game met maximaal vier mensen spelen, co-op of versus (online). Met meer dan 50 chiptune liederen en meerdere moeilijkheidsgraden is de replayability vrij hoog. De game werkt ook aardig verslavend en ik bleef maar roepen; ‘ach, nog één level dan…’ De muziek is ook vrij uniek, het zijn aangepaste versies van officiële nummers, met een aantal daadwerkelijke nummers erin gepleurd. De muziek is gecomponeerd door Dubmood, Zabutom, Hello World, Yponeko en LePlancton. Die namen zullen de muziekkenners dan ook wel wat zeggen! Niet ieder nummer was even geweldig om te spelen, maar hey, smaken verschillen.
Old School Musical
Het behalen van combo’s geeft daadwerkelijk een gevoel van volledigheid, gezien het een prestatie is om de liedjes de eerste keer volledig foutloos te ‘spelen’. Je zal de levels echt van buiten moeten leren om de hoogste scoren te halen. De game is aardig uitdagend en zal je flink frustreren op hogere moeilijkheidsgraden. De hoogste graad was bijna onmogelijk, zelfs na een aantal uurtjes spelen. Dit komt omdat je met een ‘hp’ bar werkt. Als je te vaak je knoppen mist, dan verlies je levenspunten. Komt de bar op 0, dan is het game over.
Het leuke is dat Rob en Tib in iedere game een outfit aanhebben die dan ook bij dat stukkie past, die outfits zijn niet altijd… sociaal geaccepteerd. Maar hey, lachen toch! OSM is daadwerkelijk een trip door je jeugd, dat beloof ik jullie. Natuurlijk is de game niet perfect en zitten er her en der wat irritante dingetjes aan vast, maar niets wat het waard is om over te schrijven. De developers hebben gezegd dat er nog meer levels zullen volgen, dus zet je schrap.
Old School Musical

Veel is er niet te zeggen over Old School Musical, de formule en het idee is vrij simpel. Al met al werkt de game uitermate verslavend, en voor de prijs van 13 Euro, is deze het oppikken zeer zeker waard. Het is lastig om zo’n goede games te vinden voor dit geld, en alleen hierom krijgt de game al een hoger punt. De replayability is erg hoog en het samen spelen met vrienden is superleuk. Toen ik hem wat vrienden liet spelen, wilden ze allemaal niet meer stoppen. Voor een kleine studio, zegt dit heel veel! Blijf doorgaan met het maken van games als deze, zodat ik lekker veel uren kan blijven verspillen eraan! OSM is niet alleen op de Nintendo Switch te spelen, maar is ook op Steam beschikbaar, vanaf vandaag zelfs al! Zin in een leuke, simpele game? Hop on the train!

• Meer dan 50 nummers
  • Humor en verhaallijn
  • Guitar Hero nostalgie