Review: Onrush – Een mix van alles!

Azari Nieuws 1.073 views 0 0
OnRush Codemasters Deep Silver

Onrush is een game die komt van Codemasters en Deep Silver. Met een aantal developers van de Dirt series gecombineerd met de makers van Motorstorm was het verrassend hoe de game ‘under the radar’ bleef, vooral gezien hoe goed de titel uiteindelijk is geworden!

Onrush is 5 juni uitgekomen voor op de Playstation 4 en Xbox One. Een PC versie zal later volgen, maar de game shined nu al op console! De game kan zichzelf in een boel genres stoppen, maar is essentieel een race-game. Met een mix van aspecten uit Overwatch, Rocket League, Motorstorm en nog een aantal games is Onrush een vrij uniek, kleurrijk en vooral uitdagend fenomeen. Bekijk hier beneden de trippy trailer voor deze chaotische game.

Trippy shells and trippier maps

Normaal zou ik een review nooit beginnen met het praten over graphics maar holy hell wat is deze game mooi op zijn eigen unieke manier. Onrush gebruikt een kleurenpalet met letterlijk alle kleuren die jij je maar kan voorstellen. De game lijkt op het eerste oog heel erg op een Motorstorm meets Rocket League game, maar na een tijdje spelen merk je dat de game een volledig eigen stijl bevat. De UI is chaotisch maar overzichtelijk en past volledig bij het interieur van de game. Auto’s en motoren zijn uniek en hebben allemaal verschillende skins en shells die de looks van een wagen volledig kunnen veranderen. Er zijn personages die verschillende kleurrijke outfits enzovoorts kunnen vrijspelen en dragen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De game is chaotisch en zit vol met Micheal Bay explosies maar op de één of andere manier is toch nog te overzien waar je heen moet en waar de vijanden zijn. Map design is ook iets waar ik zeer enthousiast van werd aangezien er veel, heel veel verschillende tracks te spelen zijn beiden in offline en online. Er zijn een boel jumps, Tarzan-bochten en rotsen of bomen om je vijanden tegenop te duwen.

Als we het hebben over voice-acting of muziek dan slaat de game de plank soms mis. Dit betekend niet dat de muziek slecht is, maar het is niet voor iedereen en komt soms op de verkeerde momenten. De stemmen daarentegen waren meer vervelend dan grappig, maar na een tijdje kwam ik daar ook vrij makkelijk overheen.

OnRush CodeMasters Deep Silver

Split-second maar tactisch

Onrush is een chaos, met een 6 tegen 6 line-up in de online modi is het aan jou en je team om goed samen te werken tegen je vijand of voor de objective van de specifieke mode. Je moet dus tactisch zijn, maar snel kunnen reageren, dit is ook iets wat de game superleuk maakt. Zo zijn er dus ook een aantal modi om te spelen, eentje daarvan is bijvoorbeeld een zone behouden, waardoor je dus soms langzamer moet rijden omdat je anders de zone in zal halen. In Onrush is het dus niet de bedoeling dat je als eerste eindigt, want de maps hebben geen finish-line, maar een objective die behaald moet worden. Het draait hier echt om samenwerking en daar zal je ook experience beloningen voor krijgen. Je kan tijdens een race, als je van ‘af bent’, wisselen van auto of motor. Dit gaf mij direct een Overwatch gevoel, met de wagens zijnde de helden van Blizzard. Ieder voertuig heeft zijn eigen skills, beiden passive en semi-active als in dat deze automatisch activeert zolang jij goed blijft rijden. Je kan Nitro krijgen door auto’s te beuken, ramps te springen, te driften en collectibles onderweg te pakken. Zo zijn er buiten de zes vijanden nog een boel ‘dummies’ die je kan rammen voor een extra boost en dat kleine beetje meer chaos. Raak je achter de groep? Geen probleem, want je zal door het spel zelf terug naar de actie worden gebracht.

In het midden van je scherm staat een cirkel, deze vult zich op door de ronde heen naarmate jij goed speelt. Als deze cirkel vol is, dan kan jij jouw Rush inzetten, een speed-boost sneller dan de Nitro. Tijdens de Rush is het makkelijker vijanden te elimineren dan in normale toestand. In de campaign modi is het zelfs zo, dat als jij iemand van de weg beukt er een soort Burnout slow-motion moment komt, voor dat extra beetje actie.

OnRush CodeMasters Deep Silver

Als we het hebben over beschikbaarheid, dan is mijn mening verdeeld. Je hebt maar een tig aantal voertuigen om uit te kiezen tijdens races en tot nog toe is het niet mogelijk om meer voertuigen vrij te spelen. Buiten dat bied de game een soort loot boxes, die jij door IN-GAME te levelen kan vrijspelen. In die boxes kunnen een boel verschillende skins voor je wagens, personages en tombstones (icons) zitten. Dit maakt beschikbaarheid direct een positiever aspect, gezien het krijgen van ‘shells’ de buitenkant van een wagen volledig kunnen veranderen. De game heeft op zich wel een aantal maps, maar na een uurtje of 4 ken je ze allemaal alsof het je eigen broekzak is. In de toekomst zullen er zeker meer maps komen, dus dit kan ik ook niet direct zien als iets negatiefs. Ik had graag meer verschillende voertuigen gezien, maar wie weet wat de toekomst brengt.

Al het overige

Onrush heeft een prijskaartje van zestig Euro. Velen denken dat de game dit niet waard is, ik weet niet zo goed hoe ik daar precies over denk. De game is heel arcade en het is echt een simpele game op het eerste oog, dus ik snap hoe mensen deze mening kunnen hebben. Buiten dat ziet de toekomst er goed uit voor deze titel. Velen hadden minder verwacht en waren flink verrast toen ik keek naar bepaalde streams en YouTube video’s! Is het prijskaartje rechtvaardig? Voor mij wel, maar voor jou misschien niet en dat is volledig te begrijpen. Onthoud dat dit voornamelijk een multiplayer game is, met een vrij korte campaign die jou eigenlijk meer laat oefenen dan iets anders.

OnRush CodeMasters Deep Silver

Onrush is geen perfecte game, maar heeft een sterk team achter zich staan en een veelbelovende toekomst. Codemasters nam een groot risico door iets unieks als dit uit te brengen, en naar mijn mening hebben ze de plank niet mis geslagen. De game is chaotisch, tactisch en brengt een mix van op zijn minst tien verschillende games qua gameplay, graphics en thema. Het wisselen tussen auto’s mid-race is een super toevoeging en ook één van de aspecten die ik kon waarden in Overwatch, het zorgt er gewoon voor dat rondes niet saai of langdradig worden. De game is zeer zeker niet perfect en er is ruimte voor verbetering, maar dit is de arcade racer waar Blur, Burnout en Motorstorm fans op hebben gewacht. Je zal het moeten spelen om erachter te komen, dus hopelijk zie ik jullie snel online ;).

• Groot kleurenpalet, thematisch sterk
  • Visueel pleasing
  • Speelt lekker weg, ook de controls