Review: Outcast: Second Contact

review outcast second contact

Outcast: Second Contact is een remake van de originele Outcast game die het licht zag in 1999. Voor velen zal dit een mooi stukje nostalgie zijn. Voor anderen (die de game de eerste keer totaal gemist hebben) is dit misschien wel een mooi stukje geschiedenis. Vanaf het opstarten van de game is al duidelijk dat de game zijn tijd ver vooruit was.

In 2007 slaagt de Amerikaanse overheid er in om een probe naar een alien wereld in een parallel universum te sturen. De probe stuurt videobeelden terug naar aarde. Het gaat al snel fout wanneer een buitenaardse levensvorm de camera ontdekt en deze beschadigt waardoor er een energiegolf vrij komt waardoor een zwart gat ontstaatn. Hierdoor loopt de mensheid gevaar. Vandaar dat jij als, vormalig U.S. Navy Seal, Cutter Slade de taak krijgt om 3 wetenschappers te begeleiden om de probe terug te halen en het zwarte gat te sluiten. Wanneer je aankomt op buitenaardse planeet kom je al snel bekend te staan als de Ulukai. De buitenaardse wezens zien Slade aan voor een messiah.

Daar begint dan ook jouw rol op Adelpha. Adelpha is een wereld die parallel is aan onze eigen wereld en wordt bevolkt door de Talan. De ontwikkeling van de Talan is niet geheel duidelijk. Op sommige vlakken lijken zij primitief te leven. Zo zijn ze afhankelijk van landbouw en leven ze in hutjes. Wanneer het op wapens aankomt beschikken ze echter over technologisch hoogstaande energie wapens.

Adelpha is verdeeld in verschillende regio’s die te bereiken zijn met portals die bekend staan als Daokas.

Eigen taaltje

Zoals in bovenstaand stuk misschien al duidelijk is geworden, beschikken de Talans in Outcast: Second Contact over hun eigen taal. Toch spreken ze Engels en kunnen ze communiceren. Dat is dan ook een groot deel van de game. Elk gesprek heeft een aantal dialogue options waaruit je zult moeten kiezen. Zo zul je vaak op zoek moeten gaan naar informatie door Talans te ondervragen. Toch zijn er een aantal dingen waarvoor de Talans geen Engels woord hebben. Neem zo bijvoorbeeld de Daokas (de portalen die regio’s verbinden). Vandaar dat je een notitieblok hebt waarin je de betekenis van deze vreemde woorden kunt op zoeken.

Dat is dan ook gelijk de echte spirit van de game. Er zijn geen checkpoints, geen waypoints en geen andere hints. Jij zult het zelf uit moeten zoeken. De game heeft de echte old school spirit nog. Niemand is er om jouw handje vast te houden. Sommige gevechten zullen simpelweg te moeilijk zijn en zul je anders op moeten lossen. Sommige quests vragen er om dat je later terugkeert en alle informatie die je nodig hebt zul je zelf moeten zoeken (en onthouden).

Hier straalt de game dan ook. Het verhaal is vrij simpel maar de game zit vol quests en sidequests. Ongebruikelijk voor games uit de jaren negentig. Er is veel te doen in de game en je zult dan ook dagen bezig zijn.

review outcast second contact

De gameplay is vrij simpel. Het grootste deel van het spel speelt af in third person perspectief met hier en daar wat aimen door sights. Niks bijzonders voor deze tijd. Over de gameplay valt dan ook niet veel te zeggen. Je zult door de wereld rennen, springen en later rijden op een vreemd dinosaurus achtig beest met het verstand van een baksteen. (ze rennen niet weg bij gevaar, raken verdwaald en zijn dan ook onderwerp van meerdere sidequests). Wel het noemen waard is dat de game flink opgepoetst is. De negentige jaren sfeer blijft hangen maar de kleurrijke alien wereld en al zijn inwoners zijn er flink op vooruitgegaan.

De magie van de game is dan ook niet verloren gegaan. Hoewel de dialoque, de stomme quotes, de visuals en het verhaal bijna cliche jaren negentig zijn, is de sfeer goed aanwezig en was ik erg onder de indruk van de ambitie van Outcast: Second Contact. Toch zit de wereld soms een beetje apart inelkaar. Of het nou door luiheid komt of iets anders is niet duidelijk. Zo zijn de Talans allemaal mannen. Er komt geen enkele vrouwelijke variant in de game voor.

De logica hier is dat Talans tot zij klaar zijn om volwassen (mannen) te worden, op een eiland leven en daar beschermd worden. De vrouwen komen eens per seizoen van hun eiland af om te paren met de mannelijke Talans en verdwijnen dan weer. Je zou denken dat dit voor een behoorlijk effective en vredige maatschappij zorgt maar het tegendeel is waar. In elke regio lopen soldaten met een kort lontje. Wanneer zij vermoeden hebben van jouw aanwezigheid zullen ze gaan zoeken en versterking roepen.

Dan komt het dus op de combat mechanics aan. Dit is een game die veel moderne gamers zal irriteren op dit vlak. Bewegen en schieten tegelijkertijd is namelijk moeilijk. De meeste gevechten komen dan ook aan op de stealth mechanics of lopen uit op een soort stand off waarbij je maar wat heen en weer schiet. Het is een stuk makkelijker om gebruik te maken van alle beschikbare gadgets zoals een onzichtbaarheids apparaat om zo een dynamiet staaf in de buurt van nietsvermoedende vijanden te leggen of om ze geheel te omzeilen.

Bugs en Glitches

Dit is waar het soms flink fout gaat. De game zit vol met vreemde (en soms hilarische glitches en bugs). Animaties die er mee ophouden waardoor NPC’s door hun lippen heen praten, NPC’s die in het water vallen, vogels en andere gevleugelde beesten die zonder flappen van hun vleugels door de lucht bewegen en dan het meest vervelende… quests die niet gestart of voltooid kunnen worden door het ergens missen van een NPC of cutscene. Er vervelend wanneer het gaat om een best wel open world game waarin je zelf kunt bepalen in welke volgorde je het spel speelt. Dit zorgde ervoor dat ik wel de platinum trophy kon halen, maar het spel zelf niet kon uitspelen. Sommige van deze bugs en glitches waren in de 1999 versie al aanwezig.

Maar er is hoop. Er gaan geruchten over een patch die een oplossing zal bieden. Wanneer de patch uitkomt is niet duidelijk.

+ Verhaal uitstekend
+ Omgevingen en NPC gesprekken goed