Review: Overwatch

Overwatch Review

Na het falen van Project Titan, en de samenwerking tussen Activision en Blizzard, is er nu Overwatch. Waar men zou verwachten dat na het sneuvelen van Titan, Blizzard verder zou gaan en hun verlies zou accepteren, is juist onder dezelfde project lead de nieuwe class based shooter geboren. Overwatch is een stijlvolle, fast paced online shooter die veelvoudig wordt vergeleken met het recente Battleborn.

Maar lijkt Overwatch wel op Battleborn?

Wie voor het eerst begint aan Overwatch zal gelijk zien dat Blizzard intens veel moeite heeft gestopt in de details van niet alleen de characters, maar ook de maps. Characters hebben hun eigen voice lines, emoten en skins. Sommige skins zullen niet alleen de kleur van het character, maar het hele uiterlijk veranderen. Overwatch is een arena shooter. Geen MOBA. Het lijkt dus totaal niet op Battleborn. Die vergelijkingen zullen komen van het aantal speelbare heroes en misschien door de nabij liggende release dates. De Blizzard shooter stelt 21 characters ter beschikking aan de speler. Elk met hun eigen class, abilities en bijzonderheden. Het is zelden dat een hele cast van characters in de smaak zal vallen bij spelers maar Overwatch krijgt dit toch voor elkaar. Sommige characters zullen op het oog niet bijzonder uitnodigend zijn om te spelen, maar wanneer je eenmaal een paar matches achter de rug hebt en de abilities hebt leren kennen, zal het vaak toch zo zijn dat je overtuigd bent. De marketing werd vooral gericht op de hero Tracer, die inmiddels ook speelbaar is in Heroes of the Storm, maar er zijn nog veel meer andere characters die hun eigen charmes hebben. Elk character heeft dan ook weer een eigen achtergrond. Zo is D.va een Koreaans meisje dat vroeger een professionele Starcraft speler was, en nu een mech-warrior. De characters komen allemaal uit verschillende landen en hebben dan soms ook voice lines in hun eigen talen. Net zo divers als de characters zijn ook de maps. Speel een map een tweede keer met een ander character en je zult geheel nieuwe manieren vinden om je te verplaatsen.

Overwatch (en Battleborn) werden ook met Team Fortress 2 vergeleken. Dit is misschien wél een beetje waar. Team Fortress 2 maakte haar debuut in 2007 en wist spelers te overtuigen van hun charme en toegankelijke gameplay. Overwatch doet hetzelfde. Dit zal voor Battleborn misschien minder het geval zijn. Onze review van Battleborn kan je hier lezen.

Overwatch Review

Hardcore, maar toch Casual

Bij het selecteren van een character zal de game soms team building tips geven. Zo word je gewaarschuwd bij het afwezig zijn van een support character in je team. Een goed samengesteld team dat bij elkaar blijft en de verschillende classes benut zal praktisch onoverwinnelijk zijn. Gebruik de tanks om schields op te zetten en schade op te vangen, de supports om te healen, de defense characters om lastig doordringbare situaties te creëren en natuurlijk de attack characters om de kills binnen te halen en het zal ontzettend moeilijk worden voor de minder geformeerde teams.

Voor de hardcore speler zullen de mogelijkheden bijna eindeloos zijn. In tegenstelling tot Battleborn is het in Overwatch namelijk wél mogelijk om hetzelfde character vaker in 1 team te hebben. Dit zorgt voor interessante strategieën. Zo maken sommige abilities het mogelijk om door de schilden van de vijand te schieten. Andere abilites geven het hele team dan weer een speed boost. En dit is waar Overwatch enorm veel punten binnenhaalt. Ondanks dat er weinig modes zijn en we deze veelal al kennen van andere games, heeft elke ability diepte en maakt het elke match met een ander team weer een hele nieuwe ervaring.

Toch is het niet onmogelijk om de game casual te spelen. Dit soort teambuilding is misschien wat aantrekkelijker voor de voice channel gebruikers die met vrienden afspreken en uren in de game stoppen. Voor de casual player werkt het nog steeds om een favoriet character te kiezen en een weg door de map te schieten. De voorzichtig samengestelde teams komen dan ook niet vaak voor. Het blijft een fast paced shooter die voor een potje of 2 aan quick play matches vlot en vermakelijk is voor zelfs de minder serieuze spelers.

Langdurige support

Gezien de team formaties zal het voor de casual speler misschien wel wat gebrekkig aanvoelen. Een handje vol maps en game modes is natuurlijk niet genoeg om te blijven vermaken. Gelukkig staat Blizzard bekend om haar langdurige support. Games worden vaak lang in leven gehouden met nieuwe content en updates. Overwatch heeft al beloofd dat toekomstige characters gratis zullen zijn. Voor de casual speler zal het dus nog steeds interessant zijn om Overwatch een keer in de zoveel tijd een kans te geven.

Tracer PVO

Dynamisch

Overwatch nodigt spelers dan ook uit om verschillende characters te proberen. Het vast blijven plakken aan hetzelfde character zal een match vaak weinig goeds doen. Door te switchen kun je moeilijke situaties overkomen en soms is er gewoon een healer nodig. De manier waarop Overwatch spelers deze les bijbrengt voelt niet gedwongen. Het is juist leuk en motiverend om nieuwe characters uit te proberen en daarmee weer nieuwe diepte te creëren. De shooter blijft verrassen. Dit zal hopelijk met toekomstige updates alleen maar versterkt worden.

Ook de skins, voice lines en andere unlocks zijn leuk om te verzamelen. Blizzard biedt spelers een micro-transaction systeem waarmee loot boxes kunnen worden gekocht. Dit is echter geen pay to win game. Elke keer wanneer de speler in level stijgt zal er een loot box als beloning wachten. De micro-transactions zijn leuk voor wie wat geld over heeft maar totaal niet nodig.

Het minpuntje hier is helaas de mate waarin spelers (niet) worden beloond voor het beheersen van een character. Elk character heeft ongeveer 50 unlockables die de speler vrij kan spelen. Door het random loot systeem zal dit heel lang duren. Vaak zul je worden beloond met items voor een character dat je nagenoeg nooit gebruikt terwijl je zo graag een nieuwe skin voor je favoriet wil. Dit kan soms een beetje frustrerend en teleurstellend zijn.

Dat wil niet zeggen dat je voor niets je best doet. Aan het einde van de match zal er een vote plaatsvinden waarin spelers hun favoriete team mate of soms zelfs enemy kunnen kiezen. Na het vervullen van een belangrijke rol in je team geeft het een ontzettend goed gevoel om de bevestiging en complimenten van je team (en soms zelfs de vijand) te krijgen. Overwatch beloont spelers toch echt wel. Niet altijd met skins of voice lines, maar met de ervaring van het spel zelf.

+
De characters hoeven niet vrijgespeeld te worden. Vanaf het begin van de game zul jij je eigen stijl kunnen kiezen en nieuwe mogelijkheden kunnen ontdekken.
+ Door teambuilding mogelijkheden is de game ontzettend interessant voor mensen die zich willen toewijden aan dit soort online shooters maar voor de casual gamer is juist de snelle gameplay ontzettend aantrekkelijk. Het is een goede game voor alle soorten gamers.
+ Character design en details zijn zelden zo mooi geweest. Elk character, elke nieuwe skin en elke map is het bewonderen waard.
+ De gameplay is toegankelijk en leent veel elementen van andere shooters.

Overwatch is niet de meest originele game. Voor wie niet verder kijkt zal het ogen als elk andere online shooter.
De game modes zijn beperkt. Er zullen meer worden toegevoegd maar voorlopig zullen we het hiermee moeten doen.
Het is vaak moeilijk voor de wat serieuzere spelers om een gebalanceerd team te vinden. De meeste spelers zullen zelf kills willen binnenhalen waardoor de invloed van support characters wordt vergeten.
Servers zijn soms nog een beetje instabiel.