Review: Paladins – Switch op z’n best!

Paladins Champions of the Realm

Paladins is een game die in ‘t begin der tijden veel vergeleken werd met titels als Overwatch en Heroes of the Storm, en terecht! In de tussentijd heeft de game zich gedifferentieerd  en een eigen identiteit gecreëerd. De gameplay is nog hetzelfde en sommige heroes lijken nog erg op anderen, maar Paladins is een eigen game. Combineer dit met de kracht van de Switch en je krijgt een stabiele titel.

De Nintendo Switch krijgt veel loof over het aantal titels dat ervoor uitkomen, over de kracht van het apparaatje en over de identiteit die Nintendo ervoor gemaakt heeft. Paladins is zo’n toevoeging die de hybride console wederom een stuk leuker maakt. Bekijk hier beneden even een trailer voor de game!

Lekker smooth

Zoals ik al zei, de Switch is een krachtige console, vooral omdat hij ook in handheld te gebruiken is. Paladins is een game die hier bijna perfect op draait. De game is grafisch niet zwaar, maar wel cartoon-ish en ook verder niet heel veeleisend van je console. Dit zie je ook terug in het feit dat de game op een solide 60 frames-per-seconde loopt. De game speelt onwijs smooth en ik heb bijna geen tot geen haperingen of lag meegemaakt. Ook de servers zijn top en cross-play met beiden consoles en de PC is een leuk extraatje, vooral voor de groei van de community. Not all is well, want de laadtijden zijn knotslang en kunnen je snel de keel uit hangen. Al met al loopt de game net zo soepel als iemand die over een vloer vol eier-derrie glijd.

Paladins is essentieel een hero-shooter, vergelijkbaar met titels als Overwatch, League of Legends of Heroes of the Storm. Je ziet in de game ook terug hoeveel influence die drie titels hebben gehad op deze variant. Paladins heeft veel meer heroes om uit te kiezen dan een game als Overwatch en komt daarmee dichter in de buurt van League. Ook de gameplay is vrij hetzelfde, maar met een aantal twists. Eén van die twists is het hebben van mounts. Je kan in grotere maps met een paard (tenzij je een skin hebt) naar het gevecht toe rijden. Dit zorgt ervoor dat de gameplay snel en vloeiend blijft, iets wat ik in Overwatch bijvoorbeeld mis.

Afbeeldingsresultaat voor PALADINS 1920x1080

Een breed spectrum

Paladins heeft heel veel heroes om uit te kiezen. Van een samurai met een vlammende katana naar een dwerg op een twee-hoofdige schildpad, zo gek als je het maar kan bedenken. Door dit brede spectrum aan helden is de game veelzijdig en zo zijn er aardig wat combinaties mogelijk. Je hebt vier soorten helden; frontliners, flankers, tanks en healers. Je kan ieder personage apart levelen en zo skins en overigen vrijspel. Ook kan je kaarten vrijspelen waarmee jij de talents van je held aan kan passen en een volledig eigen build kan bouwen. Ook dit geeft weer een hele boel opties en combinaties met andere helden en binnen je eigen favoriete karakter.

De game heeft helaas niet geweldig veel speelvelden, maar wel twee modi die dan weer onderverdeeld zijn in meerderen zoals de siege mode, waar je een punt over moet nemen om vervolgens een payload door te duwen. Een mode die wij kennen van een andere game.. Toch lijkt de balans in deze game een stuk beter. Het is best knap, gezien er zoveel helden zijn om uit te kiezen, dat een game nog zoveel balans bevat. Sommige ultimate skills zijn een beetje overpowered, maar niks speciaals verder.

Grafisch dubbel

Paladins is zeer zeker geen lelijke game. Met een cartoon-achtige stijl en veel variaties qua personages is de game thematisch en veelzijdig. Toch zijn er soms wat rare trekjes te vinden zoals onscherpe textures. Al met al heb ik niet veel te klagen erover, vooral gezien de 60fps performance eigenlijk al veel goedmaakt voor mij. Als we het hebben over muziek, sfeer en voice-acting dan brengt de game niets bijzonders, maar een leuke stabiele verhouding. De stem van de aankondiger is soms een tikkeltje irritant als je lang achter elkaar speelt, maar na een tijdje lette ik er niet eens meer op. Zo zie je maar dat alles went, ooit. Ondanks dat de game op grafisch gebied nog wat wensen kan vervullen, heb ik niet veel te klagen en loopt de game geweldig lekker.

PALADINS SWITCH Console

Verdict!

Paladins is een game die ik graag op de Switch had willen spelen, toen de aankondiging kwam kreeg ik wel al goede zin. Dit omdat Paladins gewoon een toffe titel zou zijn om juist op een handheld te spelen. Eerlijk gezegd vond ik de game ook veel leuker in de handheld mode. Met een breed spectrum aan helden om uit te kiezen en uit te bouwen in combinatie met geweldige 60-fps gameplay, is Paladins een goede keuze voor op je Nintendo console! De game laat hier en daar nog wat wensen over, dit op grafisch gebied en irritante stemmen in de menu’s. Ook de laadtijden waren niet geweldig kort. Al met al een toffe game, en gratis te spelen!

• Gameplay
  • Veel keuze aan helden
  • Bouw je eigen build