Review: Party Hard

Party Hard

Party Hard is een soort van killing strategy ontwikkeld door Tinybuild. In Party Hard ben je een gefrustreerde buur die het gefeest van iedereen zat is. Je besluit om het eeuwige gefeest voor eens en altijd aan een einde te brengen. Hoe je dat doet? Simpel door alle feestgangers hun laatste feest te laten vieren. Maar pas wel op, de politie wil je nog wel eens oppakken. Ben je een party pooper, dan moet je dit spel zeker spelen.

Voordat we verder gaan met reviewen moet ik vermelden dat in dit spel vrij veel geweld voor komt, ook al is dit op een niet realistische manier gebracht. Mocht je jonger zijn dan 18 jaar en ben je enigszins gevoelig voor geweld in computer spellen, of ben je tegen geweld? Dan raad ik je alvast aan om een boom te knuffelen.
Eigenlijk is de titel van het spel nogal misleidend het had beter “How to fuck up a Party” want in feite is dat wat je doet. Maar aangezien je in Amerika geen fuck mag roepen zal dit wel een van de redenen zijn geweest voor de titel niet deze benaming te geven. Party Hard is in augustus via steam onder het mom van heb jij ook lastige buren die alleen maar feesten? Nu kan je ze virtueel laten zien wat je er van denkt.

Party Hard Party Hard

Je hebt genoeg van je feestende buren en beslist hier een einde aan te maken. Je personage neemt het hef in eigen handen en gaat alle feesten af. Je gaat naar de bekendste plekken af zoals Las Vegas, Miami, San Francisco en vele andere. Met als doel het feest te beëindigen. Dit doe je met alleen maar met een mes op zak. Gemiddeld zijn er zo’n 40 man op een feest en alle 40 personen moet je een geweldig laatste feest bezorgen. Dit kan je op verschillende manieren doen. Je kan stealth mode de feestende massa aanpakken, of je gaat gewoon ijskoud te werk en doet dit in het zicht van alle andere. Ik kan je garanderen het valt de feestende massa meestal niet eens op dat er wat mis is. Gelukkig heb je niet alleen de beschikking over een mes. Zo zijn er tal van objecten die je kan gebruiken om het feest op een waardige manier te doen eindigen.
Wat dacht je van de punch die ze drinken te vergiftigen? De geluidsboxen op te blazen? Mensen van daken te gooien? Of je belt met de telefoon waar de feestgangers mee bellen als ze een lijk hebben ontdekt. Wat je dan kan verwachten? Dat is verschillend. De ene keer komt de FBI binnen vallen en pakt iedereen aan, de andere keer komt er iemand met een beer langs. Of de verdelgingsdienst komt langs om het ongedierte uit te roeien. Of je daagt de mensen om je heen gewoon uit om te vechten.

Party Hard Party Hard

Vele mogelijkheden dus om het feestje te beëindigen. En zo heb je 12 locaties waar je naar toe gaat om het feest te beëindigen. Tussen de locaties door krijg je een soort van verhaal lijn te horen. Het is niet echt duidelijk of je nu wel of niet bent opgepakt met de gesprekken die je dan hoort. Wel hoor je wat de motieven waren van de persoon om tot deze daden te komen, al moet er hierbij wel gezegd worden dat het soms lijkt alsof er vanuit de derde persoon gesproken wordt, waardoor het geheel toch wat duisters en mysterieus blijft. Tussen door speel je ook met een vrouwelijke personage in het spel. Zij wordt aangeduid als een volgster van de hoofdpersonage die ook klaar is met haar feestende buren en zijn patroon en volgt om er een einde aan te maken. Wat het geheel dan wel weer ironisch maakt is dat je tijdens het spelen ’t personage gewoon kan laten dansen. En dat deze ook op het einde van de missie gaat dansen.
Qua graphics ziet Party Hard er heel simpel uit en misschien wel te simpel. Het heeft veel weg van de vroegere DOS games die je toch het gevoel wouden geven dat de game een beetje 3D was. Of zelfs toentertijd door een aantal ontwikkelaars 4D genoemd. Echter zorgen deze oldschool graphics voor een sfeer waardoor het spel gewoon geniaal is om te spelen. Je moet het echter niet te lang achter mekaar spelen. Na een tijdje kan je het gevoel hebben dat het allemaal wat eentonig wordt. Ookal zorgen de verschillende manier van het feest te verstoren toch voor de nodige afwisseling.

Party Hard Party Hard
Jammer genoeg zijn er nog wel een aantal bugs in het spel te vinden die toch wel opgelost zouden moeten worden. Zo loop je je vrij vaak vast tegen objecten waardoor je niet meer verder kunt lopen. En wil de achtergrond muziek nog wel eens blijven hangen wat het spelen niet echt bevorderd op dat moment. Verder zouden ze ook kunnen kijken naar meerdere objecten die je kunnen helpen om het feest overhoop te gooien.

+ Lekker fout spel
+ Oldschool DOS graphics
+ Makkelijke besturing
+ Veel missies
+ 8Bit muziek

– Geen duidelijke verhaal lijn
– Wordt eentonig na twee uur spelen
– Nogal wat bugs

Conclusie:
Het spel is een waardige opvolger van de bel spel meisjes die altijd op de buis waren om vier uur ’s nachts. Je weet wel als je dan met maten nog op de eier ging (in Brabant doe je dat na het stappen bier drinken en eieren eten) om er dan met je zatte kop naar toe te bellen hopend dat je in de uitzending kwam. En als je in de uitzending kwam om Wietske te vertellen hoe lekker ze wel niet was en dat je het woord wel wist. Of je liet gewoon ordinair een boer live in de uitzending. Het spel is echt puur gericht in de uurtjes dat je je gewoon verveeld of gewoon geen idee meer hebt wat je aan het doen bent. Het doel is simpel verstier een geweldig feest, en doe dit op zo’n manier dat mensen het niet meer kunnen navertellen. En daar zijn ze enorm goed in geslaagd bij dit spel!

Het spel is voor €12,98 te koop op Steam.