Review: Persona 5 – Gotta catch ‘em all!

Persona 5 Anime Review

Persona 5 werd al een tijdje gehyped vanwege de release afgelopen september in het mooie Azië. Maar is de game ook het hele hypen waard? Wij vinden van wel, lees hier waarom in onze review!

Allereerst even het gewoonlijke. Persona 5 is een JRPG, gemaakt door Atlus en uitgebracht door Atlus en Deep Silver. De game kreeg al snel goede reviews gedurende de Aziatische release, bekijk hier beneden even een trailer om erin te komen.

Een game met duizend gezichten
Persona 5 is een boel, maar het is niet alleen een JRPG. Overdag speel jij een normale scholier terwijl je het ’s avonds jezelf bevind in kerkers in een ander universum waarin jij samen met jouw andere ‘normale’ vrienden vecht tegen demonen in dit universum (Metaverse). De game heeft superveel verschillende aspecten. Als jij van The Sims houd en graag je tijd investeert in het doen van burgerlijke dingen, dat kan! Houd jij van het bijhouden van een tijdschema en het leven van een scholier nabootsen? Dat kan! Houd jij van het rondrennen in kerkers en het verslaan van verschillende soorten vijanden? Ook dat kan.

De game heeft zoveel verschillende elementen dat het niet alleen onder JRPG kan vallen. Soms ben je bezig met het bijhouden van de relaties met je vrienden. Soms ben je bezig met deadlines voor tijdig op school te komen of je huiswerk af te hebben en soms ben je bezig met het verslaan van deze monsters. De game brengt verschillende werelden in één en dit alleen al maakt Persona 5 een meesterwerk.

Persona 5 Anime Review

Ooit in een anime willen meespelen?
Dat kan in Persona 5. De game voelt aan als een daadwerkelijke anime met veel cutscenes, cinematics en andere gekke anime aspecten. Wat ik persoonlijk erg tof vond is dat de graphics ‘wisselen’. Soms heb je die daadwerkelijke anime art-style en soms heb je de gewone game graphics, dit wisselt zich erg af waardoor de game fris blijft. Buiten dit gaat het verhaal van de game erg diep en zul je niet binnen enkele uurtjes klaar zijn met het spelen van de game.

Je hoeft niet de vorige delen gespeeld te hebben om dit te kunnen volgen aangezien het een volledig nieuw en fris verhaal is. Nog iets wat Persona 5 zo geweldig maakt is het feit dat de game jou meetrekt in bepaalde ‘taboes’ en de game laat je erg nadenken over bepaalde aspecten in het leven en hoe moeilijk tieners het hebben met een identiteitscrisis of het aanpakken van het leven. De game gaat dieper dan de meeste mensen op het eerste oog denken en laat je dus ook nadenken over onderwerpen als het verliezen van jezelf, het verliezen van anderen, verkrachting, de dood en ga zo maar verder. Dit klinkt natuurlijk allemaal vet raar maar zodra je de game speelt wordt je meegetrokken in een achtbaan vol emoties.

Persona 5 Anime Review

Persona 5 gaat ver en diep op elk gebied, ook in het gebied van gameplay. Ook al voelt de game in het begin erg traag en vol met cinematics, De combat is turn-based en zoals bij games als Final Fantasy 13. Jij gaat met jouw vrienden door kerkers heen om demonen te vernietigen, verzamelen of ze collecten en weg te geven. De combat voelt sterk en snel voor een turn-based game. Ook al voelt de game soms een beetje lomp qua controls, het werkt geweldig. Je spaart dus Persona’s en gebruikt deze ook om mee te vechten, dit houdt de game ook weer fris aangezien de game lang duurt.

De turn-based combat voelt dus erg snel omdat jij gepushed word om snel te kiezen wat je doet. En omdat het makkelijk is bepaalde skills te gebruiken. Dat betekend niet dat de game zelf makkelijk is. De game is namelijk aardig uitdagend en laat je goed nadenken over wat jij wanneer doet. Elke Persona heeft andere skills en dit maakt de game afwisselend en laat jou ook nadenken over wie jij in je team hebt, denk aan de Pokémon 3DS games!

Persona 5 Anime Review

De game heeft een mooi menu dat meer liefde krijgt dan veel AAA games krijgen. Ook is er veel oog voor detail. Laadschermen passen zich aan op waar jij bent (bijvoorbeeld in de trein) en jij mag zelf kiezen wat jij zegt op welk moment. De game zal je ook pushen om vooruit te gaan met het geven van deadlines en het managen van je de tijd die je hebt tussen die deadlines door. Jij bepaalt zelf wanneer je wat doet als het maar voor de aangegeven tijd of op dat tijdstip gebeurd.

Je kan zelfs kiezen voor een bijbaantje om geld te verdienen, alhoewel je dit wel weer minder tijd geeft om je stats te verhogen en jezelf te trainen. Wat belangrijk is in de game is het behouden van contact met bepaalde mensen, niet dat het echt nodig is, maar omdat veel van de side-stories net zo interessant zijn als het daadwerkelijke plot. Genoeg te doen dus!

Grafisch anders
Persona 5 komt uit voor de Playstation 4 en ook nog de Playstation 3. Dit betekend natuurlijk dat de game niet de mooiste graphics heeft. Maar door het afwisselen van cinematics en andere gameplay elementen ziet de game er fris uit met een eigen stijl. Zoals ik al eerder zei zit je soms in die echte anime cinematics en deze zien er beter uit dan veel daadwerkelijke anime series. De game heeft dus niet het beste aanbod op grafisch gebied, maar wel een mooie unieke stijl.

Persona 5 Anime Review

Verslavende muziek en geweldige stemacteurs
Één van de grootste pluspunten in de game voor mij was de muziek. Er zijn veel verschillende Japanse soundtracks en buiten deze soundtracks is de muziek in-game zelf ook echt verslavend. Je hoort driekwart van de tijd hetzelfde deuntje maar deze wordt niet vervelend of iets, naar mijn mening dan!

De voice-acting in Persona 5 is zeer zeker de beste die ik ooit in een game heb gehoord. Buiten dat is er ook genoeg content dat daadwerkelijk voice-acting bevat. Je voelt het gewicht en de emotie erachter en dat is wat de game nog sterker maakt. Waar het grafisch dan weer net tekort komt zorgt een sterke voice-acting weer voor die impact. Well done Atlus!

Persona 5 is niet voor iedereen maar ook weer wel voor iedereen. Klinkt raar he! De game stopt veel verschillende stijlen en elementen in één en daarom is er voor iedere gamer wel iets. De game springt eruit op veel gebieden maar laat jammer genoeg soms een beetje liggen op grafisch gebied. De voice-acting en muziek sprak mij erg aan en dit vond ik één van de beste gameplay ervaringen die ik in een lange tijd heb gehad! Ik raad iedereen die van anime, The Sims of een dungeon crawler houdt aan om de game zeer zeker een kans te geven.

+ Wisselvallige gameplay, genoeg te doen op een frisse manier
+ Vloeiende en snelle turn-based combat met genoeg verschillende Persona’s om te verzamelen
+ Uitdagend en je moet goed bijhouden wanneer je wat doet (deadlines)