18 maart 2024

Review: Playstation Classic

De Playstation Classic is Sony’s antwoord op de NES en SNES mini consoles van Nintendo. Het doet immers hetzelfde, alleen dan voor Playstation games. de Playstation Classic bevat 20 voor geïnstalleerde games.

Sony lever de Playstation Classic met een HDMI kabel, USB power kabel en twee controllers. Er zit geen adapter bij. Indien je het apparaatje van stroom wilt voorzien moet je zelf een adapter in huis hebben. Indien je geen adapter hebt, alle apparaten die stroom via USB leveren werken ook! Zo heb ik mijn Playstation 4 gebruikt om de Classic te voorzien van stroom. Scheelt weer een plekje in het stopcontact. Een adapter is echter een iets nettere oplossing, want van goede kabelmanagement krijgen we een harde toeter.
De Playstation Classic doet precies wat Nintendo’s NES en SNES mini consoles doen. Het emuleert games van vroeger, in dit geval, games die destijds speelbaar waren op de Playstation 1. Je kunt de games echter niet zelf uitkiezen. Het apparaatje heeft 20 games voor geïnstalleerd op het apparaatje. Je kunt enkel deze 20 games spelen, je kunt geen extra games downloaden of kopen. Dit brengt ons op het eerste kritiekpuntje van de Classic.

Classic
Classic vs Playstation 1

Line-up

De Playstation Classic heeft 20 games, maar het zijn niet meteen de games die je zou verwachten, of iconisch zijn voor de Playstation 1. Zo ontbreken de misschien wel drie of vier meest iconische Playstation games uit de goede oude tijd. Crash Bandicoot, Spyro en MediEvil ontbreken uit de line-up. Van de ene kant is dit niet heel vreemd, aangezien Crash en Spyro volledig zijn voorzien van een remaster voor de huidige generatie consoles en MediEvil op komst is, maar ook Gran Turismo ontbreekt bijvoorbeeld.
Classic UI
Gelukkig staan er ook hele goede games tussen de line-up. Rayman, Metal Gear Solid, Final Fantasy 7 en Tekken 3 spelen heerlijk op de Playstation Classic. Spelend zie je jezelf al helemaal terug in de tijd gaan waar alles, maar dan ook alles veel beter was, toch? Het spelen van 2D games zoals Rayman is geen enkel probleem voor de Classic, maar zodra je een 3D game wilt gaan spelen wordt alles een stuk ingewikkelder.

Design

De controllers die zijn meegeleverd hebben geen analoge sticks. Waarom? Geen idee. Misschien voor de extra nostalgische factor. Daarbij is het zo dat de Classic enkel de twee meegeleverde controllers ondersteund. Je kunt je oude Playstation 1 of Playstation 2 controllers niet aansluiten. De ‘nieuwe’ controller gebruikt namelijk USB. Dit ‘probleem’ had heel eenvoudig verholpen kunnen worden als Sony een koppelstuk had ontwikkeld waardoor je de oude controllers ook kon aansluiten op de Playstation Classic. Op dit moment zijn bepaalde games zoals Rainbow Six simpelweg niet te spelen. Misschien iets voor de toekomst, maar voor nu is het een voor de hand liggend gebrek.
We zijn nu nog geen half uur aan de slag met het apparaatje waarna we al twee grote obstakels hebben ondervonden die de effectiviteit van de Classic te niet doet. Over het uiterlijk valt niets te zeggen. Het apparaatje ziet er schitterend uit en het is aan de buitenkant een 1-op-1 kopie van de OG Playstation. Zelfs de controller is volledig identiek aan de originele controller. dat gezegd te hebben voelt de Classic controller wel een stuk goedkoper aan dan de originele, alsof je een Chinese namaak hebt gekocht. Verder functioneert deze precies hetzelfde, zoals verwacht. Het enige verschil aan de controllers is de lengte van de kabel. De kabel van de Classic is zeker een halve meter korter, waardoor je dichter bij de TV moet zitten, iets wat we misschien niet gewend zijn tegenwoordig aangezien alle moderne controllers draadloos zijn.

One en Classic
Zoek de verschillen

Een lastig puntje om te bespreken is de gameplay van de Classic. Besturing van games was vroeger nu eenmaal een stuk anders dan dat we gewend zijn tegenwoordig. Waar we hedendaags een ‘standaard’ tegenkomen is deze niet echt vanzelfsprekend in de Classic Line-up. Dit merk je al snel als je games voor het eerst opstart. Press START to play, is bijvoorbeeld ook echt ‘start’. Niks kruisje of vierkantje. Tegenwoordig zijn we zo gewend dat al die knoppen gestandaardiseerd zijn waardoor je dezelfde controlls voor een soort zelfde game zou verwachten. Daarbij zijn bepaalde games simpelweg prima speelbaar zoals je zou verwachten. Geen problemen bij de meeste titels, maar het wordt al snel ongemakkelijk als je bekijkt hoe je Rainbow Six moet besturen.
Over het algemeen kan je stellen dat games vroeger veel lastiger waren. De onnozele controlls en camera besturing zijn grote aandeelhouders van deze stelling blijkt maar weer. Alhoewel de besturing van games totaal niet in handen ligt van Sony, is het wel een puntje die je ervaring zal beïnvloeden, waarbij je je opnieuw kunt afvragen of bepaalde games wel thuishoren in deze line-up.

Retro-gaming blijft interessant, voor zowel jong als oud. Playstation Classic doet precies wat je verwacht wat het zou doen en is daarmee een prima console voor wat ouderwets speel-plezier. Dat geldt tenminste zo als je niet heel erg geïnteresseerd bent in zeer specifieke titels uit het OG Playstation tijdperk. Erg fijn dat er standaard twee controllers worden meegeleverd voor old-school couch-multiplayer, maar jammer dat er geen analoge sticks op zitten, waardoor bepaalde titels heel lastig zijn om te spelen. Naast de line-up die nog wat te wensen overlaat lijkt er ook niet veel gedaan te zijn aan optimalisatie waardoor bepaalde games niet plezierig spelen.
Dit is erg jammer aangezien deze console met een prijskaartje van €100,- de perfecte uitkomst had kunnen zijn voor gamers die de OG Playstation tijd hebben gemist. €5 per game, waarbij bepaalde titels multiplayer ondersteunen is niet erg duur. Maar dan moeten de games wel interessant genoeg en speelbaar zijn. Sony lijkt de plank net mis te hebben geslagen met hun antwoord op de SNES en NES mini. Toch kan geen enkele console op tegen het o zo nostalgische boot-geluidje van de OG Playstation en deze zit gelukkig ook in de Classic! Dus ben je niet zo kieskeurig en heb je geen originele Playstation meer, of Playstation 1 games op je Playstation 3 of Playstation Vita? Dan is de Playstation Classic een prima oplossing. Wil je echter de meest iconische games van vroeger spelen? Dan zal je helaas moeten zoeken naar een alternatieve oplossing.
Sommige games op het apparaatje zijn te gek, werken perfect en zien er ondanks gedateerd, nog erg goed uit. Dit geldt helaas niet voor het hele pakketje. Toch zal ik me nog uren gaan vermaken met Rayman, Metal Gear Solid en Final Fantasy 7. Tekken 3 is altijd een goede manier om onenigheden voor eens en altijd uit de weg te ruimen.

Een hebbedingetje

Dit is hoe ik de Playstation Classic het beste zou kunnen omschrijven. Niet de beste oplossing voor Retro gaming als het aankomt op Playstation games, maar het doet zijn werk. Daarnaast ziet het apparaatje er op zich schitterend uit en is het altijd leuk om toe te voegen aan je collectie. Het is daarnaast wél een ideaal apparaatje voor retro game avonden met wat vrienden aangezien je het in no-time kunt aansluiten. Dankzij het formaat is het ook heel eenvoudig om mee te nemen.

Classicvsgame
Classic vs Playstation 1 game
  • 6.5/10