Review: Playstation VR Worlds

Playstation VR Worlds

Playstation VR Worlds is een game met meerdere mini spelletjes erop die typisch zijn aan “dit is VR”. De games laten zien wat je kan verwachten van de Playstation VR in kleine maar krachtige minigames.

The London Heist

Dit is een van de coolste onderdelen van VR Worlds. Je bent een gangster en gaat een juweel stelen, vervolgens ga je op de vlucht in een auto en mag je om je heen schieten. Tussen de actie momentjes zit je aan een tafel of aan een stoel en mag je met allerlei voorwerpen om je heen spelen. Zo ligt er bijvoorbeeld een sigaar en een aansteker. Ook zal de man waarmee je praat een sigaar opsteken, maar kan zo snel even niet zijn aansteker vinden. Je kan hem dus een handje helpen door zijn sigaar aan te steken, of je wacht tot hij hem gevonden heeft.

The London Heist

Je kunt een beetje om je heen spelen met deze voorwerpen en vervolgens zit je achter een toonbank en wordt je van allerlei kanten beschoten. Door te bukken wordt je niet geraakt. Met je controller in je hand kun je je hand opsteken om vervolgens vanuit dekking terug te schieten. The London Heist zit vol met leuke dingen om mee te spelen. Helaas duurt deze maar een paar minuten. Daarnaast kun je niet zelf bewegen in de game maar speel je continue vanaf een stationaire positie.

Thelondonheist2

Deze minigame moet je wel echt met Move controllers spelers, alhoewel het ook wel gaat met de Dualshock 4 verlies je een hoop functies zoals het gebruiken van twee handen. Wat is er nou cool aan een gehandicapte gangster?

Ocean Descent

Ocean Descent is misschien wel de mooiste VR ervaring die je kunt krijgen op dit moment met de Playstation VR. Tenminste, als je puur kijkt naar de uitstraling. Het is namelijk enkel een filmpje waarin je in een kooi dieper in het water zakt om vervolgens te zien te krijgen dat een haai je kooi probeert te slopen. Dit 360 graden filmpje heeft prachtige visuals en toont hoe mooi de virtuele wereld kan zijn en natuurlijk wat de kracht is van de Playstation VR. Hopelijk bereiken andere games ook snel de prachtige visuals die Ocean Descent heeft laten zien.

OceanDescent

Luge

Dit is misschien wel de saaiste minigame die te vinden is in VR Worlds. Alhoewel het wel grappig is om een keertje te proberen blijft het niet zo lang leuk en wordt het na een paar minuten al erg saai. Je glijdt op een soort van skatebord met stuur een hele lange weg naar beneden. Je scheurt langs auto’s vrachtwagens, vallende buizen en nog veel meer. Je stuurt door je hoofd kantelen naar links en rechts, meer hoef je niet te doen. Alhoewel het misschien klinkt als een coole ervaring om langs tegenliggende auto’s te racen is dat het niet echt. De enige manier om de races niet te halen is door de tijd te laten aflopen. Als je onder een auto terecht komt, of tegen een muur botst gebeurt er niks. Je valt niet van je plank af, wordt niet overreden maar, blijft gwn lekker verder rollen. Je verliest enkel snelheid.

Omdat er werkelijk niks met je kan gebeuren en je eigenlijk geen fouten kan maken omdat je gewoon door obstakels heen kunt glijden is het ontwijken soms gewoon de moeite niet waard en daarom is het allemaal allang niet meer zo spannend als dat het leek.

VR Luge VR Worlds

Danger Ball

Dit is eigenlijk een hele simpele game. Pong VR hadden ze het beter kunnen noemen, door met je hoofd te bewegen verplaats je het vierkantje op jouw platform van richting. Het doel is om de bal niet door te laten, en die bij de tegenpartij in het doel te scoren. Het ziet er wel grappig uit, de omgeving gaat een beetje kapot als de bal er langs gaat. Ook deze minigame is heel erg kort en verliest snel interesse, maar zeker niet verkeerd om even te proberen als je VR Worlds hebt.

Danger Ball

Scavangers Odyssey

Deze misselijkmakende ervaring is eigenlijk wel interessant, maar de uitwerking ervan valt een beetje tegen. Je bent een soort van alien en springt van oppervlakte naar oppervlakte in de ruimte. Je draait soms 90 graden en nadat je een beetje hebt mogen spelen met de besturing komen er ook vijanden die je lastig vallen. Een aantal keren komen er van die kleine vervelende beestjes op je afstormen die je kapot moet schieten. De eerste keer is dit leuk, maar de derde keer is het al heel erg vervelend omdat je alleen maar een klein beetje hun richting op hoeft te kijken voordat je automatisch met je wapen op ze richt. Trigger inhouden en klaar. Dit gaat een aantal keer zo door tot je wat grotere vijanden tegenkomt. Ook deze zijn niet zo heel erg spannend.

Daarnaast werd ik van het springen en draaien best wel misselijk waardoor ik het liefste de headset wilde afzetten en niet verder wilde spelen in deze minigame. Het idee er achter is leuk, een beetje PvE RIGS achtig, alleen de uitvoering is helaas iets minder.

Scavengers Odyssey

Playstation VR Worlds is een game die eigenlijk moet worden inbegrepen in de doos van de Playstation VR. Het is een vrij duidelijke intro in de wereld van VR en de games hebben weinig tot geen replay waarde, daarmee is de huidige prijs van de game erg veel voor de kleine minigames die het op dit moment aanbiedt. Ze zien er stuk voor stuk wel allemaal heel mooi uit, maar in totaal houdt Playstation VR Worlds je niet langer dan een paar uurtjes bezig.

Sommige onderdelen zoals de London Heist en Ocean Descent zorgen er voor dat Playstation VR Worlds toch enigszins een aantrekkelijke titel is.

+ Ocean Descent
+ London Heist