Review: Playstation VR

Playstation VR

De Playstation VR is al enige tijd verkrijgbaar maar toch willen wij nog even de kans benutten om jullie te overtuigen om de headset wel of niet in huis te halen voor jouw Playstation 4. Laten we eens zien wat de PSVR te bieden heeft.

Goedkoper, maar niet per se beter

De Playstation VR is op dit moment het goedkoopste alternatief op gebied van Gaming in VR. Voor een prijs van ongeveer €500 (VR bril, camera, Move controllers) ben je startklaar (als je al een PS4 had). Dit scheelt al snel meer dan € 200 als je het vergelijkt met de Oculus Rift. Met Touch Controllers scheelt het al zo’n €400,-. Net als met de HTC Vive, die ook verkrijgbaar is rond de €900,- met Motion Controllers.

De Playstation VR is dus een stuk goedkoper, maar waarom is deze goedkoper? Je hebt geen High-End PC nodig, enkel een Playstation 4. Vanzelfsprekend is de Playstation 4 minder krachtig dan een high-end PC. Conclusie: De Playstation VR is ook minder krachtig dan de HTC Vive of de Oculus Rift. De games draaien op lagere resolutie en zien er minder prachtig uit dan games via een High-End Pc op Oculus of Vive.

Design

Playstation VR Design

De headset is vrij licht en ziet er ook best wel goedkoop uit. Het is bijna allemaal plastic, dus het voelt ook een beetje goedkoop aan als je hem in je handen hebt, maar dat is eigenlijk helemaal geen nadeel. Juist omdat de headset zo licht is zit hij lekker op je hoofd. Hij is niet zwaar en heeft geen vervelende banden die over en langs je hoofd lopen om hem stevig op je neus te houden. De headset is makkelijk de verstellen. Het enige nadeel is de kabel die je ergens langs je moet laten glijden en hopen dat je er niet op gaat staan terwijl je aan het spelen bent. Daarnaast komt de headset ook met een hele kabelwinkel die je kwijt moet in je Playstation, TV, stopcontact en externe processor unit. De grote kunst is om dit vervolgens mooi weg te werken zodat je wederhelft of moeder niet constant loopt te zeuren over de rommel.

Playstation VR kabels

Games voor VR

Op dit moment zijn de games die je kunt krijgen voor je Playstation VR meer een soort van “kijk hoe vet dit is” soort van games. Er zijn maar een beperkt aantal hardcore games die je volop bezig kunnen houden zoals andere games als Call of Duty, Battlefield, Watch Dogs en Final Fantasy. Een van de games die dit wel weet te doen is RIGS. Deze game zal ook apart nog een keer de nodige aandacht krijgen in een vervolg artikel over Playstation VR games.

RIGS is een uitstekend voorbeeld van een mooie VR game. Je bent actief bezig. Je zit letterlijk midden in de actie en ik kreeg zelfs een beetje kriebels in mijn buik toen ik voor het eerst in een RIG het stadion in werd geladen met een lift. Je hebt het gevoel alsof je echt in zo’n ding zit en bent continue om je heen aan het kijken om vijanden te spotten en neer te schieten. De game is een soort van versimpelde First Person Shooter zoals Call of Duty of Titanfall, maar dan specifiek ontwikkeld voor de Playstation VR.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat VR nog heel erg in zijn kinderschoenen staat en je voor een bedrag van €40,- of meer je een game krijgt die je eigenlijk alleen maar laat zien hoe het is om VR te beleven. Naast de prijs van de Playstation VR zelf. De meeste games houden je niet langer bezig dan een paar uurtjes, of zelfs minuten. En eerlijk is eerlijk, heel veel games zijn het ook niet waard om meer dan één keer te spelen. Natuurlijk wil je die game wel door heel je family en vrienden laten spelen zoals het onderwater filmpje in VR Worlds.

RIGS PSVR

De hardware en software is nog heel erg prijzig voor wat het uiteindelijk oplevert. Natuurlijk zijn er enkele uitschieters zoals RIGS, die je wél bezighouden en aanmoedigen om de game meerdere keren te spelen. Maar €40,- neerleggen voor een game die je slechts maar een paar uurtjes bezig houdt is erg veel.

Natuurlijk was het ontwikkelen van een VR game ook erg risicovol voor ontwikkelaars. Er zijn al heel veel pogingen gedaan in de wereld van gaming die niet aansloegen zoals men had gehoopt: Kinect, 3D, Playstation Vita.. Maar Playstation VR is al uitgeroepen tot één van de beste als niet de beste ‘uitvindingen’ van 2016 en tot nu toe heeft de VR headset heel veel potentie dus hopelijk zien we in de toekomst langere, betere en meer interessante VR games zoals RIGS.

Motion Sickness

Een veel besproken onderwerp, maar ook een erg persoonlijk onderwerp op het gebied van VR gaming is de motion sickness. Veel gamers klagen over misselijkheid na enkele minuten spelen terwijl anderen nergens last van hebben en uren kunnen doorgaan. In mijn geval heb ik wel last gehad van misselijkheid, maar enkel bij bepaalde games. Zo werd ik bij EVE: Valkyrie al na enkele minuten misselijk door het draaien van de ruimteschepen. Ik wist niet meer wat voor en achter was en werd duizelig waardoor ik de headset even moest afzetten om bij te komen. Verder heb ik nauwelijks tot geen last gehad van misselijkheid, tenzij ik lang doorspeelde in bepaalde games. Na een aantal potjes RIGS werd ik langzamerhand ook misselijk. Je blijft met je hoofd van rechts, links, boven en onder draaien met soms snelle reflexen terwijl het beeld meedraait en je met je controller er voor zorgt dat je springt of vijandelijke aanvallen ontwijkt.

Playstation VR is op dit moment de meest goedkope VR Headset en naar mijn idee ook de meest geschikte voor de alledaagse gamer. De headset is heel toegankelijk, zit lekker comfortabel en is heel eenvoudig aan te sluiten zonder al te veel toeters en bellen, vergeleken met VIVE en Oculus. Het aanbod qua games is nog niet het allerbeste en dit zou voor mij de enige reden zijn om nog geen VR aan te schaffen. De meeste games zijn nog heel erg gebaseerd op het ontdekken van de VR wereld. Zodra hier verandering in komt is de Playstation VR eigenlijk een must have omdat het een compleet nieuwe game ervaring biedt die je compleet meesleept in de game in een tijdloze alternatieve realiteit.

+ Goedkoopste VR
+ Comfortabel
+ Compleet nieuwe game ervaring