Review: Pokemon Sun & Moon

Pokemon sun moon

Pokemon Sun & Moon zijn nu een tijdje uit. Voor de nog twijfelende gamers hebben wij een aantal uur doorgebracht met de game om te zien of Sun & Moon aan haar potentie voldoet. En dat doen de games zeker. Game Freak heeft een totaal nieuwe formule naar de games gebracht.

Zes generaties lang deden spelers niets anders dan continenten doorreizen om zo 8 gym leaders te verslaan en badges te verzamelen. Of je tussendoor alle Pokemon wist te vangen werd voor veel spelers steeds minder belangrijk gezien hoeveel van de wezentjes er nu zijn. Spelers die weer terugkeerde naar de franchise stond een bijna onmogelijke opgave te wachten omdat niet alle Pokemon in één game verschijnen.

Dat is deze keer dus anders. De gyms en badges zijn geheel verdwenen. De Pokemon zijn door features als de QR scanner nu makkelijker te vinden dan ooit tevoren en ruilen is nog makkelijker gemaakt door makkelijk toegankelijke online features.

Een nieuwe formule

Zoals we nu weten zijn de gyms verdwenen. Spelers zullen niet meer het hele continent af moeten reizen om zo 8 keer eenzelfde proces te herhalen. In plaats daar van kennen we nu trials. De trials zijn lang niet zo simpel als het binnenlopen van een gym om zo de gym leader te confronteren. Trials zitten vaak heel creatief in elkaar. Of het nou gaat om totem pokemon vinden (Totem pokemon zijn een sterkere versie van standaard pokemon die de mogelijkheid bezitten om hulp in te roepen), het onthouden van danspatronen of andere obstakels, de trials zijn een stuk minder eentonig dan gym battles. Natuurlijk zullen tijdens de trials Pokemon battles ook een grote rol spelen.

De Trials brengen weer een element van verrassing naar de serie. Daarnaast laten ze Pokemon zien in het wild. Zo krijg je meer het idee dat de wezentjes ook zonder trainer een leven leiden. De nieuwe formule is verfrissend genoeg om spelers terug te brengen naar de serie zonder dat de game ontoegankelijk is geworden voor fans van de serie.

Pokemon Sun moon review

Alola

Het verhaal begint wanneer je als trainer afkomstig uit de Kanto regio, verhuist naar Alola. Alola is de meest geïnspireerde regio tot nu toe. Het continent is verdeeld in verschillende eilanden die elk hun eigen trial, terreinen en natuurlijk Pokemon hebben. De regio heeft over het geheel een Hawaï-achtig thema. Vandaar dus ook de trials. Spelers moeten zichzelf bewijzen door deze bijna rituelen te doorlopen. Daarbij komen de eiland guardian pokemon vaak kijken. De regio heeft een rijke achtergrond met daarbij dus ook veel verhaal.

Naast dat de regio ons introduceert aan weer een flink aantal nieuwe Pokemon, krijgen ook een paar van de oude wezentjes nieuwe vormen. Het gaat hier dus niet om een evolutie maar echt een andere vorm. De Pokemon zien er anders uit en krijgen vaak andere typings.

Nieuwe Features en Mechanics

De Pokemon games inroduceren in bijna elke nieuwe generatie wel weer een aantal nieuwe mechanics en features. Wie de serie al van jongs af aan speelt weet dat de games vroeger in een 8bit achtige stijl werd gepresenteerd. Niet zo zeer een stijl keuze maar juist omdat de technologie van toen niets anders toeliet. Dit is nu anders. De games zijn in volle 3D. Characters zien er niet meer chibi achtig uit maar hebben passende proporties. Het voelt echter niet alsof de games een simpele stijl upgrade hebben gekregen. De 3D wordt volop gebruikt en geeft de game ook een hele andere vibe.

Sun en Moon voegen zo’n 80 nieuwe beesten toe aan de franchise. Sommige zijn echter tot op dit moment niet onthuld en zijn geheim.

Game Freak heeft echter nog wat andere wijzigingen gemaakt. Wilde Pokemon kunnen nu om hulp roepen. Een andere wilde Pokemon zal zich aansluiten waardoor het gevecht van 1 tegen 1 veranderdt in een 1 tegen 2 gevecht. Dit verandert je strategie vaak. Je zult in dat geval moeten kijken naar welke van je moves meerder Pokemon kunnen raken waardoor je je tegenstanders sneller uitschakelt. Tenzij je een van de wilde Pokemon wil vangen natuurlijk. In dat geval zul je alleen de andere moeten uitschakelen. Pokemon X & Y maakten gebruik van een gelijksoortig systeem waardoor je soms wel tegen 5 wilde Pokemon tegelijk moest vechten. Deze gevechten konden lang duren en waren soms maar vermoeiend. Het nieuwe systeem is dus een flinke verbetering.

Pokemon sun moon review

Een andere aanzienlijke verbetering is het aanhouden van het nieuwe HM systeem. Zoals we weten van vroeger kon je soms halverwege een grot zijn wanneer je er achter kwam dat je een bepaalde HM move nodig had waardoor je weer kon omdraaien. Sommige van deze moves bestaan nog in de vorm van TMs. Als gameplay mechanic zijn ze echter geheel vervangen door “Rides”. Dit zijn verschillende Pokemon die je ten alle tijden kunt oproepen om gebruik te maken van hun talenten. Het maakt niet uit of je de Pokemon in kwestie hebt gevangen. Charizard zal je naar eerder ontdekte locaties kunnen brengen en Lapras zal je over het water kunnen helpen. Zo zijn er nog vele andere wezentjes die je kunt oproepen. Daarbij vervangt bijvoorbeeld Stoutland de welbekende Itemfinder. Stoutland kan namelijk met de B knop ingedrukt op zoek naar onzichtbare items.

Voor spelers die bekend zijn met Pokemon X en Y zal de Zygarde cell mechanic opvallen. Dit is tot nu toe misschien de meest lastige (en vervelende) Pokemon om te vangen. Sun & Moon introduceren namelijk nieuwe forms voor Zygarde. De Pokemon zelf is echter opgesplitst in 100 cell deeltjes. Je zult ze allemaal moeten vinden om alle vormen te krijgen. De cells liggen verspreid over heel Alola.

De meest bekende nieuwe feature zijn de Z-moves. Door een armband en een crystal zul je een speciale move kunnen gebruiken. Wanneer je een Pokemon een normal type crystal laat vasthouden, zal de normal type move van de Pokemon 1 keer per gevecht een Z move kunnen worden. Deze moves zijn enorm krachtig en hebben vaak gave animaties.

Voor het eerst krijgt de franchise een nieuwe director. Deze gooit het roer dan ook totaal om en wijzigt de hele formule. Gym leaders maken plaats voor island trials. Deze zijn enorm verfrissend en dan ook goed uitgevoerd. De serie blijft toegankelijk voor nieuwkomers maar biedt ook veel aan terugkerende spelers. Alola heeft enorm veel charme. De characters (niet alleen je vrienden, rivalen en kennissen) hebben zo ook allemaal een identiteit. De textures zijn mooi en de background music is weer geweldig.

+ De look van de game is geweldig
+ Het verhaal geeft een mooi nieuw perspectief voor de serie
+ Nieuwe wezens geven je weer de drang om te ontdekken