Review: Pokémon Yellow

Pokémon Yellow Pikachu

Zoals iedereen ondertussen wel weet is Pokémon Yellow, maar ook Pokémon Blue en Pokémon Red terug als Virtual Console game op de 3DS. Wat is er veranderd in deze klassieker sinds de release? Zijn ze eigenlijk wel veranderd, of zijn ze precies hetzelfde?

Ik weet het nog heel erg goed. Samen met papa en mama op vakantie naar Turkije in de schoolvakantie die toentertijd nog een eeuwigheid leek te duren. Ik wilde helemaal niet mee omdat ik liever met mijn vrienden buiten ging spelen en ik spelletjes spelen veel leuker vond dan de hele dag aan het vieze strand zitten. Ik moest mee, maar gelukkig mocht ik mijn GameBoy meenemen. Met een handdoek over mijn hoofd en een klein tasje met extra batterijen en zonnebrand crème lag ik op een strandbedje onder de zon te bakken. Het boeide me niet hoe warm het was onder die handdoek, de zon was veel te fel om op het schermpje te kijken en Pokémon spelen was veel leuker dan de zee in springen of naar blote borsten kijken van veel te oude vrouwen.

Pika Pika

Met een blij gezicht las ik het nieuws dat de eerste Pokémon games terug kwamen naar de 3DS en ik denk dat ik niet de enige was. Aangezien we vroeger met link kabeltjes Pokémons ruilde of een ruzie uitvochten met onze vrienden en deze kabel overduidelijk niet meer werkt op de 3DS (voor wie zo’n ding nog in huis heeft), moest er iets veranderd worden. Daarom kun je nu gewoon op dezelfde manier, maar via het internet dezelfde acties als 20 jaar geleden. Ook zullen alle drie de originele Pokémon games compatibel zijn met de Pokémon bank.

Pokémon Yellow, Blue of Red?

Het grote verschil tussen Pokémon Yellow en Blue of Red is dat Pokémon Yellow naast kleine verbeteringen omdat deze iets later is uitgebracht meer het verhaallijn volgt die ook in de serie terug te zien is. Zo wil Pikachu bijvoorbeeld niet de Pokéball in en blijft hij achter je aan lopen. Door je om te draaien en op “A” te drukken kun je zien hoe Pikachu zich over jou voelt. Zoals in het begin van de serie zal Pikachu je in het begin niet zo heel erg aardig vinden. Daarnaast zal je in deze versie ook net zoals in de serie tegen Jessy en James van Team Rocket vechten en kun je op een soortgelijke manier als in de serie de overige drie starter Pokémons krijgen van Blue en Red. Dit is hoe je deze kunt krijgen:

Bulbasaur

Het is Bulbasaur!

Bulbasaur kun je vinden ten westen van de Cerulean City Pokémon Center. Als Pikachu een goed humeur heeft kun je hier Bulbasaur ophalen van een dame die hem weer helemaal heeft opgeknapt. Dit is een verwijzing naar de aflevering: Bulbasaur, en de verloren stad. Waar een meid genaamd Melanie zorgde voor gewonde Pokémon.

Charmander

Het is Charmander!

Charmander vind je ten noorden van Nugget Bridge, spreek met de trainer op het plateautje in de noord-westelijke hoek van Route 25. Hij zegt dat hij een slechte trainer is en biedt jou Charmander aan. Dit is een verwijzing naar de aflvering: Charmander, de verloren Pokémon. Waar een trainer zijn Charmander achter liet in de regen.

Squirtle

Het is Squirtle!

Zodra je de Thunder Badge hebt gekregen uit de Vermillion Gym moet je praten met agent Jenny in het midden van de stad. Ze zegt dat Squirtle van plan was om kattenkwaad uit te halen. Dit is een verwijzing naar de aflevering: Opzij voor de Squirtle bende. Waar een groepje Squirtle’s de buurt terroriseerde.

Ik denk dat we allemaal wel weten hoe de Pokémon games in zijn werk gaan, maar even in het kort een kleine beknopte uitleg voor degene die nog nooit een Pokémon game gespeeld hebben.

Je begint in je thuisdorpje met na enkele minuten een starter Pokémon. Deze train je door te vechten met andere trainers en wilde Pokémon. Wilde Pokémon kun je daarna vangen met Pokéballs om vervolgens deze weer te trainen en te verzamelen. Jouw doel is om alle Badges te halen door elke Gymleader te verslaan, de Pokémon League te winnen en alle Pokémons te verzamelen om zo de Pokédex compleet te maken. Het vechten met Pokémons gebeurt door om de beurt een aanval te kiezen. Deze kunnen variëren tot defensieve aanvallen zoals jouw Attack of Defence te verhogen of die van de vijand te verlagen en agressieve aanvallen zoals een directe aanval aan jouw tegenstander die schade aanbrengt. Het beste is om jouw tegenstander’s zwakheid uit te zoeken. Een water Pokémon is bijvoorbeeld heel erg gevoelig voor gras en elektriciteit aanvallen.

Pokemon Gameplay

Pokémon mag er dan misschien niet zo heel geweldig uit zien (duhhh de game kwam zo’n 20 jaar geleden uit). Toch heeft het zijn charmes. Het nostalgische gevoel dat je krijgt bij het spelen van deze game laten je dwars door de verouderde graphics heen kijken. Wat wel heel leuk is bij deze Pokémon games is het volgende: als je het spel opstart en je houdt ‘start’ ingedrukt, krijg je de originele resolutie van het spel zoals deze op de Gameboy was. Je krijgt er zelfs een mooi Gameboy randje omheen. Bij de Blue enRed versie kan je zelfs de kleurentinten veranderen door tijden het spelen L+R in te houden en op X te drukken.

conclusie

Pokémon Yellow, Blue of Red zijn musthaves voor de Pokémon fans met een 3DS. Al helemaal als je de eerste generatie Pokémon games nog niet hebt gespeeld. Heb je ze wel al gespeeld, dan kan nog een keertje vast geen kwaad. Voor een prikkie staan ze namelijk al op jouw 3DS. Nu is het afwachten op de terugkomst van Pokémon Gold en Silver? Please?

+ Pokémon
+ Dagenlang speelplezier
+ Pokémon bank