Review: Pokken Tournament DX

Pokken Tournament DX

Pokken Tournament was vorig jaar al speelbaar op de Wii U, maar sinds kort is de game ook verkrijgbaar op de Nintendo Switch. In vergelijking tot de vorige versie kan je deze “port” een beetje vergelijken met Mario Kart 8 Deluxe. Weinig nieuws, maar nog steeds erg solide.

“Liever een potje Pokken, dan een partijtje knokken.”

Pokken Tournament is een Pokémon game waarin je met Pokémon tegen elkaar kunt vechten. Net zoals je dit doet bij Tekken, of Street Fighter, alleen dan met Pokémon. Deze gevechten verlopen op verschillende manieren omdat elk veld op verschillende manieren gespeeld wordt tijdens een gevecht. Door verschillende combo’s veranderd het veld namelijk naar een 3D of 2D perspectief. In het 3D veld kun je vrij rond bewegen om orbs te verzamelen die er voor zorgen dat jouw super aanval sneller gereed is. Tijdens de 2D mode is het makkelijker om veel schade uit te delen omdat je tegenstander niet naar de zijkanten kan bewegen.

Pokken

Gevechten in Pokken maken gebruik van een soort combat-triangle. Hierbij zullen standaard aanvallen worden geblokkeerd door een tegen-aanval. Deze tegen-aanval kan weer geblokkeerd worden door een grijp-aanval. De grijp-aanval verliest daarentegen weer van een standaard aanval. Het is dus niet handig om zomaar wat te gaan button-mashen, want een oplettende tegenstander weet hier al snel raad mee.

Pokken is daarmee een vrij eenvoudige vechtgame. Het meesteren van alle tactieken kost uiteraard veel tijd, maar al snel heb je alles onder de knie zo dat je in ieder geval al aan de slag kunt gaan met de game.

Pokken

Wat is er nieuw?

Pokken was zoals je al hebt kunnen lezen al verkrijgbaar voor de Wii U. Heb je deze versie al in bezit, dan wil je misschien wel weten of het ’t waard is om Pokken voor de Switch aan te schaffen. Laten we eens een kijkje nemen naar alles wat er nieuw is in Pokken Tournament DX.

In Pokken Tournament voor de Wii U ontbraken er een vier-tal Pokémon die wel in de arcade versie aanwezig waren. Croagunk. Darkrai, Empoleon en Scizor. Deze vier Pokémon, inclusief Decidueye uit de Alola regio zijn nu ook speelbaar in Pokken Tournament DX. Alle Pokémon, inclusief deze nieuwe vijf en Mewtwo en Shadow Mewtwo zijn vanaf het begin al direct speelbaar.

Er is een nieuwe Daily Challenge mode, die eigenlijk niet zo heel erg “uitdagend” is. Iedere dag wordt er een Pokémon voor je uit gekozen met een assist team waarmee je tegen een andere Pokémon moet vechten. Je wordt beloond met skill points om de krachten van je Pokémon sterker te maken. De skill points op zich zijn vrij nutteloos en de gevechten zijn heel eenvoudig waardoor deze dagelijkse uitdaging snel vergeten wordt. Een vreemde toevoeging die weinig diepgang toont, maar als je snel levels wilt verzamelen voor een willekeurige Pokémon is dit dé place to go.

Pokken

Een toevoeging die wel erg cool is daarentegen is de 3 VS 3 mode. Hierin kies je van te voren drie Pokémon uit en strijd je tegen drie andere Pokémon. Deze mode geeft je echt een Pokémon gevoel aangezien je een andere Pokémon moet inzetten zodra jouw Pokémon wordt verslagen. Je vecht vervolgens met je tweede of derde Pokémon verder tegen de tegenstander die jouw vorige strijder uitgeschakeld heeft. Een ware knipoog naar de RPG games waar je dit meer dan vaak zal meemaken. Het enige nadeel van deze mode is dat je niet kunt taggen. Je Pokémon moet vechten tot deze verslagen is. Je kunt niet je Pokémon terug roepen om vervolgens met een andere Pokémon het gevecht over te nemen.

Een andere mooie toevoeging is natuurlijk het feit dat je on-the-go samen met iemand anders samen kunt spelen door simpelweg één Joy-Con te gebruiken per persoon. Even een discussie uitvechten op straat? Dat kan nu ook zonder fysiek geweld, namelijk gewoon met Pokken.

Tv of Handheld?

Pokken ziet er zowel op TV mode als op Handheld mode supergaaf uit. In beide modes speelt de game lekker soepel. Persoonlijk lijkt de game er een stuk scherper uit te zien in handheld mode. Tijdens het spelen lijkt de game geen last te hebben van performance issues, zelfs niet tijdens de ontzettend gaaf uitziende super-aanvallen van de verschillende Pokémon. Van te voren zou je misschien denken dat de Switch hier een beetje moeite mee zou kunnen hebben, maar dit blijkt niet het geval te zijn!

Pokken

Pokken Tournament DX is nog steeds een solide fighting game. Alhoewel de game niet erg veel toevoegt in de DX versie. De vijf nieuwe Pokémon, de nieuwe game modi en de perks van de Nintendo Switch daarentegen maken deze titel toch wel een ontzettend goede game voor de Switch. Mocht je de Wii U versie al hebben is de upgrade verre van noodzakelijk. De extraatjes in deze versie zijn de volle mep die je er voor moet betalen niet waard, maar mocht de game nog niet hebben is het een aanrader voor Pokémon fans die van fighting games houden. Ook al hou je niet van fighting games, of ben je er bar slecht in, blijft het een leuke game aangezien de mechanics die gebruikt worden in Pokken erg makkelijk zijn om aan te leren.

+
 3 VS 3
+ Local multiplayer