Review: Prey – Een soms frustrerende uitdaging

Prey

In Prey ben je onderdeel van een mislukt experiment. Het resultaat hiervan is dat je opgesloten zit in een ruimtestation, Talos 1, waar een alien species, genaamd de Typhon, uitgebroken is en de boel regeert. En het grootste probleem is dat je lijdt aan geheugenverlies. Dit hele pakket zorgt voor een game vol met spanning en mysterie.

Prey is een open ruimtestation game. Dit betekent dat je een geheel ruimtestation en een stukje van de ruimte eromheen tot je beschikking hebt om te ontdekken. Je volgt een algemene verhaallijn en komt onderweg wat zijpaden tegen, die je wel of niet in kunt gaan. Elke keuze die je maakt heeft effect op het grote geheel en dit merk je ook goed onderweg. De game is uitdagend, soms iets te uitdagend naar mijn mening, en kan daarom ook erg frustrerend zijn. Maar het ziet er wel prachtig uit.

Het begint in Prey allemaal heel vredig. Je staat op en gaat naar je werk. Alles ziet er prachtig uit en het lijkt allemaal niet stuk te kunnen gaan. Maar dan vallen de Typhon aan en verandert de zaak. Veel verder zal ik niet op het daadwerkelijke verhaal ingaan om spoilers te voorkomen. Maar wat belangrijk is om te weten is dat elke keuze die je in Prey maakt effect heeft op de rest van het verhaal en op je omgeving. Het verhaal kan namelijk meerdere kanten opgaan en al snel in de game blijkt ook dat jij daartussen moet gaan kiezen. Het ingewikkelde van het maken van die keuze is dat niks in de game te vertrouwen lijkt. Je moet dus echt van je intuïtie uitgaan of gewoon een keuze maken, die jou het meest interessant lijkt.

Prey - Het begin

Beetje bij beetje leer je tijdens het spelen steeds meer over de gebeurtenissen op het ruimtestation Talos 1 en kun je daarmee ook betere keuzes maken voor het vervolg. En al deze keuzes zijn zoals gezegd niet zonder gevolgen. Dit betekent dus ook dat Prey verschillende eindes heeft en dat deze alleen bereikt kunnen worden als je specifieke handelingen uitvoert.

De gameplay van de game is vergelijkbaar met Dishonored. Je moet je voortbewegen door het ruimtestation en er hierbij voor zorgen dat je zo min mogelijk opvalt. Je kunt hiervoor gebruik maken van stealth mechanics, zoals sluipen, verstoppen of het afleiden van je tegenstanders. Of je kunt ervoor kiezen om elke tegenstander uit te schakelen, zodat je vrolijk kunt rondlopen. Ook qua menu’s en hoe je er gebruik van maakt, zie je de stijl van Arkane Studios erin terug. Een ding dat Prey wel onderscheidt van Dishonored is dat ze een andere manier van powerups hebben gekozen. Je kunt in Prey twee typen powerups krijgen, namelijk ‘menselijke’ en die van de aliens. Om powerups van de aliens te krijgen, moet je ze scannen. Er zit echter wel een nadeel aan deze powerups. Je DNA gaat namelijk meer op het DNA van de aliens lijken en hierdoor herkennen de machines op het ruimtestation je niet meer.

Prey skill menu

Frustratie

De alien powerups laten een beetje de trend van de gameplay van Prey zien. Als je iets vindt wat je sterker maakt, levert je dat meestal ook een nadeel op. De game is erg moeilijk en soms ook erg frustrerend. Als je namelijk dood gaat, kun je alleen een eerdere save point laden. Dit betekent dat je met dezelfde lage hoeveelheid levens het moeilijke stukje opnieuw moet gaan doen. Voor mij betekende dit dat ik de game al snel op easy heb gezet (Ja ik ben echt een noob) en zelfs toen nog moeite had met stukjes van de game. Het is echt een game waar je goed voor moet gaan zitten, geduld voor moet hebben en je moet ertegen kunnen dat iets niet lukt. Deze kwaliteiten heb ik niet echt en daarom was ik een groot deel van de tijd erg boos. Al met al betekent dit voor de spelers die deze kwaliteiten wel bezitten, dat Prey echt een fantastische game is om te spelen. Het daagt je uit en dwingt je om voorzichtig te zijn of het gevecht zo goed mogelijk te spelen.
Sidenote: Sommige aliens lijken meer hp te hebben dan Dark Souls bazen, zelfs op easy…

Prey ziet er over het algemeen heel erg goed uit. Of je nu aan het rondlopen bent in het ruimtestation of aan het rondzweven bent in de ruimte. Beide situaties voelen erg realistisch aan. Daarnaast ben ik ook geen glitches tegengekomen. De graphics zijn wel weer in een bepaald stijltje, maar dit kon verwacht worden van de makers van Dishonored.

Muziek

Er kan geen review geschreven worden over Prey zonder te praten over de muziek en de geluiden. Als je deze game zonder het geluid aan zou spelen, heb je waarschijnlijk nog niet eens 10% van de game ervaring meegekregen. Het geluid in de game zorgt er namelijk voor dat je volledig bewust gemaakt wordt van de situatie waarin je je bevindt. Je bent alleen, wordt bekeken door aliens die niet het beste met je voor hebben en daarnaast heb je geen idee wat er aan de hand is. De muziek ondersteunt dit door het grootste deel van de tijd redelijk stil en mysterieus te zijn.

Prey Phantom

Maar op de momenten dat aliens in je buurt zijn of je zien, slaat de stemming volledig om. Er klinken ineens hoge, snijdende geluiden en je voelt je meteen compleet opgejaagd. Dit betekent dat de game niet per definitie eng is, maar je wel een heel naar onderbuik gevoel geeft. De muziek en de geluiden dragen deze game en zorgen ervoor dat het spel de ervaring biedt die de makers waarschijnlijk voor ogen hadden. Het is namelijk de bedoeling dat je je alleen voelt, opgejaagd en niet wetend wat je moet doen.

Negatieve punten

Een van de grootste problemen met Prey ondervond ik op de eerste dag dat ik het speelde. Ik speelde de game op de PS4 en de menu’s waarom enorm traag en de ondertiteling was erg langzaam. Het leek er even op dat de game gemaakt was voor een PS4 Pro en dat Ps4-gebruikers het moesten doen met een slecht lopende versie. Maar gelukkig bleek de tweede dag van spelen al dat deze problemen waren opgeslost. Mijn complimenten hiervoor. Toch waren dit niet de enige minpunten. De laadtijden in de game zijn namelijk ook erg lang. Als je een volledig nieuw gebied ingaat, kan dit soms wel langer dan een minuut duren. En als je dan door het eerste laadscherm heen bent, moet er nog iets geladen worden. Vooral het dubbele laden stond mij erg tegen. Naast de laadtijden kwamen ook de tutorial screens op erg random momenten in beeld. Deze kunnen uitgezet worden, maar de game is erg uitdagend dus voor een nieuwe speler zijn de tutorials erg handig. Alleen jammer dat ze soms op een volledig verkeerd moment verschijnen.

Prey laadscherm

Mijn laatste kritiekpunt gaat uit naar de pre-order bonussen. Prey is een uitdagend spel, soms zelfs iets te uitdagend naar mijn smaak. Toen ik er niet meer doorheen kwam, besloot ik even het internet op te gaan om tips te zoeken. Misschien begreep ik iets gewoon niet. De meest voorkomende tip was: gebruik een shotgun om de aliens te doden. Ik was alleen nog nergens een shotgun tegen gekomen. Wat bleek: de shotgun was onderdeel van de pre-order bonussen. Daarnaast kreeg je bij de pre-order ook nog 2 medkits en 3 neuromods. Dit lijkt me een bonus die ervoor zorgt dat spelers een betere start krijgen dan spelers zonder pre-order bonussen. En ik vind dat niet helemaal eerlijk.

De game houdt je constant in spanning, zorgt voor aardig wat frustratie, maar doet vooral heel goed wat het moet doen. Het geeft je het gevoel alleen te zijn en constant op je hielen gezeten. Het verhaal is boeiend en doordat jouw keuzes invloed hebben, voelt het verhaal ook levend. Het grote probleem van Prey is waarschijnlijk dat de game te goed doet wat die moet doen. Dit zorgt ervoor dat het een game is, die niet door iedereen leuk gevonden zal worden. De game is namelijk erg moeilijk en je moet er flink veel geduld voor hebben. Als je dus zin hebt in een leuke game waar je even doorheen kan lopen, koop deze game dan vooral niet. Maar ben je echter in voor een uitdagend avontuur en neem je de nodige frustratie voor lief, dan is dit echt een geweldig spel om aan je collectie toe te voegen!

+ De muziek illustreert perfect de gameplay
+ De game ziet er erg mooi uit
+ De game is uitdagend, geeft je precies het goede gevoel en is een belevenis om te spelen