Review: Pro Cycling Manager 2015

pro-cycling-manager-2015

De Tour de France is net afgelopen maar het seizoen dendert voort. Er zijn nog een aantal grote wielerrondes om af te leggen voor het seizoen tot een einde komt. Voor de wielerliefhebbers die maar geen genoeg kunnen krijgen van deze sport brengt Focus Home Interactive samen met Cyanide elk jaar Pro Cycling Manager op de markt, een veelbesproken spel onder de liefhebbers van wielrennen, waar zij in de huid van hun favoriete wielrenners kunnen kruipen.

Pro Cycling Manager 2015 biedt wielerfans een game die de sport realistisch genoeg nabootst om er de nodige uren plezier aan te beleven, maar laat daar zo nu en dan toch steken vallen. Denk hierbij aan de basis gameplay welke al enkele jaren vrijwel hetzelfde gebleven is. of de grafische problemen die de game toch vaak met zich mee brengt. Maar toch hebben ze dit jaar iets leuks toegevoegd aan de game, namelijk de pro cyclist modus die de wielren gamers hoop gaf tot iets meer, iets beters!

De pro cyclist modus:
Nieuw in deze versie van Pro Cycling Manager is de pro-cyclist modus, deze stelt jou in staat om in plaats van een heel team, maar één renner te besturen, namelijk jezelf. Aan het begin van je carrière kun je instellen welk type renner jij wilt zijn( sprinter, klimmer, rondes etc.) en welke potentie jij hebt, de meesten zullen gaan voor het hoogst haalbare. Want wie wil er nu niet Greipel in de sprint kloppen, of Froome in de Tour de France. Hierbij zul je al snel merken dat jij binnen het team een beschermde renner wordt. Het is dan aan jou de taak om hun werk te bekronen met overwinningen. Gaandeweg een seizoen probeer je goede uitslagen te rijden en jezelf te verbeteren als renner. Dit gebeurd door een level systeem, ieder level-up zullen jou statistieken aan de hand van jou progressie training beter worden. Je kunt daarin uit verschillende trainingsschema’s kiezen gaandeweg de game. Zo kun je jouw sprinter bijvoorbeeld ook goede tijdritten laten fietsen, of juist net wat beter de Alpe d’heuz laten op fietsen. Aan het einde van ieder seizoen stelt jouw manager je in staat om te kijken waar jij je carrière wilt vervolgen, bij hetzelfde team, een ander team, of misschien wel een andere divisie!
pro cyclist modus

Carrièremodus:
De zo bekende carrier modus, waarbij je in de huid van de manager van jouw favoriete team duikt en probeert jouw team seizoen na seizoen te laten schitteren in alle grote rondes, iedereen start vaak met de absolute top met renners als Contador, Froome en Greipel. Maar ook hier zijn dit jaar een aantal aanpassingen ten opzichte van afgelopen jaren. Zo kocht je vroeger de frames die je wilde hebben maar nu zal je ze moeten onderzoeken. Dit kost natuurlijk wat meer tijd in tegenstelling tot vroeger, maar het voegt wel een stuk realisme toe aan het spel. De financiën in de wat kleinere teams zijn ongebalanceerd. Je wint aardig wat koersen maar toch kom je moeilijk rond. Hier zouden ze wat meer balans in mogen brengen want als je team failliet gaat is het spel om, ondanks al je overwinningen Niet geheel onbelangrijk om te weten is dat in tegenstelling tot het echte wielrennen nu nergens doping gebruikt word. het spel is 100% clean en dat houdt natuurlijk in dat je renners ook sneller moe zullen zijn als je ze veel koersen laat spelen.
carriere

Baanwielrennen
Sinds een van de laatste versies van Pro Cycling Manager is ook het baanwielrennen toegevoegd aan deze game. In 2014 stond deze modus in de kinderschoenen maar was een zeer gewaardeerde update voor het spel. Vandaar dat dit jaar ook gekozen is om het baanwielrennen erbinnen te houden. Tijdens jouw carrière op de baan in dit spel kun je kiezen uit drie soorten races, namelijk de Kerin, sprint en afvalrace. Helaas voor de baanliefhebbers zul je hier losse races moeten afleggen in plaats van, een volledig seizoen.
baan

Verbeterpunten:
De grootste verbeterpunten aan deze game zijn en blijven toch wel de graphics. Deze blijken vaak toch niet goed geplaatst te worden tijdens sommige gebeurtenissen. Voorbeeld hiervan is dat plotseling het publiek op de weg staat, of de weg compleet wegvalt. Daarbij is en blijft de muziek erg eentonig en wekt uiteindelijk ook enige irritatie op bij een gedeelte van de spelers, waarna deze waarschijnlijk de muziek uit zullen zetten. De commentatoren zijn goed in balans, niet te veel niet te weinig alleen de informatie die er verteld word klopt vaak niet met datgene dat gebeurd. Hoewel het volgende punt lastig is zou het mooi zijn als de officiële namen van iedere renner beschikbaar is, in ieder geval zeker in de top divisie. Voorbeeld hiervan is Bradley Waggons! in het echte leven is dit natuurlijk Wiggins.

Conclusie:
Pro Cycling Manager is en blijft een game die wielerliefhebbers voorziet in de behoefde om een wielergame te spelen, maar blijft ondertussen ook hun geduld op de proef stellen. Al jarenlang produceert Cyanide nagenoeg dezelfde game. Hoewel niet te ontkennen valt dat er jaarlijks wel iets nieuws wordt toegevoegd, iets wordt gestroomlijnd of iets beter wordt uitgevoerd, blijft de totale oogst op het gebied van innovatie over de laatste jaren heen vrij beperkt. Voor Pro Cycling Manager 2015 is de pro cyclist-spelmodus een aardige toevoeging en ook de traditionele carrièremodus biedt een aantal leuke vernieuwingen, maar verder leunt de game voornamelijk op dezelfde basis als in de voorgaande jaren.

+ Pro cyclist modus.
+ Uitdagende vernieuwingen in de carrièremodus.

Ongeloofwaardige gebeurtenissen.