Review: Pro Evolution Soccer 2018 – Offline gedeelte

PES 2018

Pro Evolution Soccer is het jaarlijkse voetbalspel van Konami die bekend staat om haar prachtige graphics en gameplay waarmee het elk jaar veel fans weet te krijgen. Weten zij ook dit jaar weer concurrentie te vormen?

Deze review van Pro Evolution Soccer 2018 (vanaf nu PES genoemd) gaat voornamelijk over de offline mogelijkheden. Er komt nog een aparte review voor de online gameplay. Het spel is gespeeld op een PlayStation 4 systeem.

Lekker deuntje

Het klinkt heel raar maar in een voetbalgame zul je ook heel veel uren in het menu doorbrengen. Konami heeft er voor gekozen om voor mij in ieder geval enorm veel bekende nummers erin te doen. John Legend, Bruno Mars en Clean Bandit is een kleine greep aan artiesten die in de lijst staan.

Het belangrijkste, voetbal.

Gelukkig dat de muziek in PES goed is maar het valt of staat natuurlijk met de gameplay. Het spel heeft een aantal offline game opties:

PES 2018

Trainen

In deze modes is het voor spelers mogelijk om verschillende skill games te doen en om vrij te trainen. In vrij trainen kun je een oefenpotje doen als aanvallend of defensief team maar ook je vrije trappen en hoekschoppen proberen te verbeteren. Wanneer je als speler nieuw bent in het spel kan het dus geen kwaad om even een vrije training te doen. Op een rustig tempo kan je dan de besturing leren.

In skill trainen heb je opdrachten die uitgevoerd moeten worden. Elke moeilijkheid heeft zijn eigen opdrachten. Bij basic leer je bijvoorbeeld dribbelen, terwijl je bij expert verschillende trucjes leert.

De eerste match

Vervolgens is het toch echt tijd om aan de eerste wedstrijd te beginnen van deze nieuwe PES. Je kunt kiezen uit een normale match, een willekeurig geselecteerde match, co-op en een ranked versus match. Bij de laatste wordt de data opgeslagen van de wedstrijden. Voor nu kiezen we een gewone match.

Grafisch schitterend

Voor de wedstrijd kiezen we twee teams die buiten de topteams vallen. Deze zullen natuurlijk veel aandacht hebben gekregen. Ik ben meer benieuwd hoe onze Eredivisie er grafisch uit zag. Het was de club uit Eindhoven tegen de club uit Rotterdam. Natuurlijk heb ik het over PSV – Excelsior.

Wat dan eigenlijk pas opvalt is hoeveel aandacht Konami besteed heeft aan ook de teams die niet absolute top is. De keeper van Excelsior kunnen we er zo uit halen en ook Luuk de Jong zou je zo kunnen aanwijzen. De details die ook nu weer in deze game zitten blijven me verbazen en heeft altijd een stap voor gehad op FIFA. Dit lijkt met dit jaar geen uitzondering te gaan worden tenzij EA echt stappen kan gaan maken.

Speelt lekker weg, maar..

Het spel voelt en speelt fantastisch. Het tempo waarin je speelt ligt enorm hoog en is allemaal erg vloeiend. Spelers maken logische keuzes en lopen de ruimtes in waar jij zelf ook zou gaan lopen. Toch heb ik vooral op de momenten dat de bal uitgaat kleine irritaties. Er lijkt een soort vertraging aanwezig te zijn wanneer deze bal uit is. Het haalt onbedoeld het tempo een beetje uit een enorm vloeiend lopende game. Naast dit is het spelen van de game een genot te noemen. Vooral omdat de CPU (ook wel bekend als NPC) niet dom aanvoelt en loopt waar jij verwacht dat hij moet lopen voelt de passing een stuk natuurlijker. Ik heb nog wel wat moeite met de moeilijkheid van de game. Het spel voelt te makkelijk op de normale moeilijkheidsgraad. Wanneer ik hem echter hoger zet word ik zelf overlopen, natuurlijk met veel oefenen van mijn kant moet dit beter gaan. Maar toch voelt het alsof de game wel een niveau ertussen had moeten hebben.

PES 2018

Toernooien en competities

Het spelen van offline is erg leuk in PES, het spel heeft namelijk de licentie voor de Champions League. Wat dit betekend is dat als je het spel offline speelt je wordt begroet met de intro video die we elke dinsdag en woensdag op de buis zien. De intro videos was sowieso iets wat ik grappig gedaan vond, zelfs de Eredivisie heeft er èèn!

Offline neusje van de zalm

Hetgeen dat offline al jaren het meest in de smaak valt is de Master League. Ook dit jaar is hij weer terug met een geheel nieuwe interface. Ook zijn er cutscenes toegevoegd waardoor het allemaal er nog levendiger uitziet. Hier kunnen spelers weer vele uren in kwijt gaan straks. Als laatst en misschien wel het meest belangrijke is dat je nu ook wedstrijden in de voorbereiding kan spelen. Je hebt dus straks de tijd voor de competitie begint om je team te versterken, of spelers te laten gaan voor een leuk bedrag.

Tot slot

Ik moet heel eerlijk zijn. Met het begin van de PlayStation 3 en helemaal met de 4 zijn voetbalgames voor mij puur een online ervaring geweest. Eigenlijk is dat erg zonde gebleken. Konami biedt met Pro Evolution Soccer een enorm aanbod voor gamers die niet online willen spelen. Je kunt tal van seizoenen spelen met Master League, toernooien herbeleven en nog veel meer. De moeilijkheid van de CPU blijft een lastig punt, naar mijn mening maken computers geen fouten. Daar waar online mensen dit wel zullen gaan doen. De graphics van het spel zijn de beste die ik tot nu toe in een voetbalgame heb mogen zien. Niet alleen bij bekende clubs, ook de Eredivisie ziet er prachtig uit. Wij kunnen niet wachten om het online te mogen gaan testen. Offline is de game in ieder geval dik in orde! Snel kun jij op de website ook de review lezen over het online gedeelte.

PES 2018

+
 Veel modes