Review: Rayman Legends: Definitive Edition

Rayman Switch

UPDATE: Wegens technische mankementen is de review van Rayman Legends: Definitive Edition grotendeels verloren gegaan. Onderstaande verdict is opnieuw geschreven om alsnog een algemeen beeld over de game weer te geven.

Rayman Legends op de Nintendo Switch is nog steeds een ijzersterke platformer. Helaas voegt de Definitive Edition weinig nieuws toe aan het spel. Mocht je al in het bezit zijn van deze game op je PS3, Xbox 360, Wii U, PS4, Xbox One of PC? Dan zou ik deze versie overslaan. Heb je Rayman Legends nog niet, is deze versie een Must Have indien je een Switch hebt. Ook als je geen Switch hebt is de standaard versie een aanrader. De Definitive Edition is niet full-priced waardoor deze versie uitstekend is voor local multiplayer. Wil je dus graag samenspelen met vrienden of familie, maar heb je geen extra controller voor je Playstation of Xbox? Dan is de Switch versie misschien een goedkopere oplossing dan een extra controller. Lang leven de Joy-Cons!

Restanten van het originele bericht:

Rayman Legends is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch in een Definitive Edition versie. De game verscheen ruim vier jaar geleden al op de Xbox 360, Playstation 3 en Wii U, dus wat is er nieuw?

Rayman heeft ondertussen alle platformen al gezien, maar zo heel gek is dat natuurlijk niet. Sinds de originele Rayman zijn gamers helemaal verliefd geworden op Globox  Rayman. Al jaren is Rayman samen met een zekere loodgieter te vinden aan de top van de platformers-lijst. In Rayman Origins heeft Ubisoft laten zien dat het vreemde wezentje niet alleen nog maar goed is voor de Rabbids. Legends doet hier nog een schepje bovenop.

De Definitive Edition van Rayman Legends is eigenlijk een versie van alle Rayman Legends varianten die we door de jaren heen hebben mogen ontvangen. De Wii U, Xbox 360 en Playstation 3, Xbox One en Playstation 4, maar ook de Playstation Vita hebben Rayman Legends al ontvangen. Alhoewel deze vrij identiek waren hadden ze kleine verschillen. Het mooie van de Nintendo Switch is dat dit fijne apparaatje alle bovenstaande versies bevat.

Murfy’s Law

Zo heb je bijvoorbeeld een game mode waarin je enkel met Murphy aan de slag mag gaan door het scherm aan te tikken. Murphy is dat gekke vliegje dat al sinds Rayman 2: The Great Escape een trouwe vriend van je is. Gelukkig voor jou, want Murphy was destijds nog net niet zo vervelend als Navi, bekend van de bekende voiceline: “Hey Listen!” Murphy was daarentegen slechts een Rayman-fluisteraar. Letterlijk. Verbazingwekkend hoe er nog geen “Navi vs Murphy” filmpjes zijn op het internet.

Dezelfde Murfy, die in Rayman 3: Hoodlum Havoc nog zegt: “See ya in Rayman 4!” Is dus ook speelbaar in Legends. Ze hadden er ook een Rayman Legends Touch spin-off van kunnen maken voor Android en iOS, want dat moet je je er eigenlijk bij voorstellen. Je kietelt vijanden of snijd touwen door zodat de helden verder kunnen komen in het level. Door met je Switch te draaien kunnen bepaalde platformen gedraaid worden. Een typische mobile experience als extra’tje in het spel dus.

Leuke bonussen, maar verder?

Rayman Legends heeft dus allerlei leuke bonusmissies zoals de hierboven benoemde mode waarin je Murfy bestuurd en een soort voetbal mode “Kungfoot” waarin je je vrienden kunt verslaan in lokale multiplayer. Deze kleine spelletjes zijn allemaal heel leuk en aardig, maar waar het spel om gaat zijn uiteraard de platform levels waar Rayman bekend om staat.