Review: Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7

Resident Evil 7 is de elfde game binnen de ongelooflijk populaire franchise, maar de eerste game die gespeeld wordt in first-person perspectief. In dit deel bevinden we ons als Ethan Winters in het huis van de familie Baker. Opzoek naar je vrouw, die opgesloten zit in het huis volgt een verhaal die Resident Evil opnieuw op de kaart zet in de horror genre.

Wat voor vele die-hard fans jammer is, maar voor mij alleen maar positief is de “nieuwe” weg die de franchise inslaat. Het first-person perspectief helpt hier enorm bij om de actie, gore en angstaanjagende gebeurtenissen vlak voor je neus te laten plaatsvinden. Maak je klaar voor een van de beste horror-rollercoasters tot nu toe.

De game speelt soepel weg door een op rails gezette verhaallijn die je toch een soort van vrijheid geeft in het huis van de familie. Door puzzels op te lossen of sleutels te zoeken kom je verder in het huis om te ontsnappen. Tijdens jouw zoektocht word je opgejaagd door verschillende familieleden van het huis waarbij je moet uitkijken waar je loopt, goed moet luisteren naar voetstappen en stemmen, en vooral moet zijn voorbereid op jump-scares.

Wat ongelofelijk vet is aan de game en het heel levendig maakt, zijn de characters. Daddy zal meerdere malen achter je aan hollen door het huis en terwijl jij je verstopt om langs hem te glippen blijft hij spelenderwijs je naam roepen alsof je verstoppertje met hem speelt. je zal steeds terug moeten naar plekken die je hebt bezocht om afgesloten kamers te openen om nieuwe hints en manieren te vinden om te ontsnappen. Hierdoor blijf je het huis afstropen terwijl de familie ergens in het huis aan het wachten is om je te laten schrikken of voor een nieuwe uitdaging te zetten.

Screw you

Ondanks dat alle characters super zijn uitgevoerd en enorm veel diepte en leven toevoegen aan de game kan je ditzelfde niet zeggen over de personage in wiens huid jij kruipt. Ethan is een vreemde kerel die zijn geliefde vrouw wil redden van de Bakers, maar toont door de alle chaos en horror weinig tot geen emotie. Hij reageert nauwelijks zodra zijn been bijna wordt geamputeerd, lijkt geen angst te hebben en je komt bijna niks te weten over jezelf. Het lijkt alsof Capcom een beetje vergeten is om karakter toe te voegen aan je eigen personage.

Omdat de emoties bij Ethan niet aanwezig zijn betekend dat niet dat voor de speler, jijzelf dus minder spannend is. Gelukkig zijn er daarom safe rooms in het huis waar je je vooruitgang handmatig kunt opslaan en je spullen kunt opslaan in een kist. In deze ruimtes kun je even tot rust komen en goed bedenken waar je vervolgens heen zou moeten gaan om verder te komen in het huis.

main hall

Graphics en geluid

Waarschijnlijk de meest angstaanjagende en ongemakkelijke gevoelens komen naar boven door de prachtige uitstraling van de game. Vergelijken met de vorige games in de serie is dit een enorme vooruitgang. Alleen al de intro van de game is creepy genoeg om je een tweede keer te laten bedenken of je wel echt wilt spelen.

Tijdens het spelen is het geen seconde rustig in huis. Je hoort de vloer en de deuren kraken, af en toe iets vallen, de wind langs de muren waaien en de takken tegen de ramen tikken. Een creepy achtergrond muziekje houdt de sfeer goed in de game en zelfs op de veilige momenten zul je je niet veilig voelen door alle geluiden om je heen. Tijdens achtervolgingen zal je je hart horen kloppen, maar dan weet ik niet of dat uit het spel komt, of uit mijn borst.

De animaties in de game en de close-ups zijn geweldig. Iets wat de game heel goed weet te doen is om alles recht in je gezicht te smijten. Zodra je eigen hand, been of arm er bijna wordt afgerukt gebeurt dit vlak voor je neus en het ziet er allemaal gruwelijk uit.

Mia

Duidelijk geïnspireerd door de ongelofelijk succesvolle horror games van de afgelopen jaren zoals Amnesia en Outlast heeft Capcom een nieuwe game uitgebracht. Resident Evil 7 is eindelijk weer een Resident Evil game die het waard is om te spelen. Nieuwe engine, first-person perspectief, geen stomme quick-time events of andere onzin actie scenes uit de vorige delen die in mij ogen niet thuis horen in de Resident Evil franchise. Terug naar de roots. Terug naar de horror. Dit is wat ik wil zien in een horror game, en niets anders. Deze game heeft de tweede plek gekregen op mijn lijstje met favoriete horror games en staat daarmee één plekje achter Until Dawn en een plekje voor Outlast.

+
 First-Person
+ Een echte “Resident Evil”