Review: Sea of Thieves, Ahoy of Aaarrgghhh

SoT-Logo

Vorige week werd de game Sea of Thieves gereleased voor de PC en Xbox. Tijdens de beta hadden wij de grootste lol in deze game. Zo veel lol dat we hyped waren voor de full game release. We hebben een week lang geplunderd, gevaren en gevochten. Heeft de game de hype waar gemaakt? Of is de game een grote Aaarrgghhh?

De eerste dag van de release was direct al een Aaarrgghhh. Hoewel merendeel van de game goed werkte, waren er een aantal vervelende bugs met het spel. Hierdoor kon er niet gelijk optimaal gespeeld worden. Gold die niet werd opgeteld, experience die of heel laat kwam of gewoon niet kwam. En enorme domper voor de hype die ik had voor het spel. Tweede dag waren deze bugs gelukkig opgelost. Eindelijk konden we op een goede manier piraatje spelen.

SoT

Overall

Het verhaal is eigenlijk vrij kort en simpel te vertellen. Je speelt een nieuwe en opkomende piraat. Je doel is om tot het rijtje toe te treden van de legendarische piraten. En hoe wordt je z’on legendarische piraat? Dit doe je door reputatie op te bouwen bij de drie factions. Dit zijn de Gold Hoarders, Merchant Alliance en Order of Souls. Om je reputatie bij één van de drie te verhogen, moet je bij elk iets anders doen. De Gold Hoarders zijn dol op schatkisten. Schatkisten vinden en ze inleveren bij hun, levert gold en experience op. Merchant Alliance zijn handelaren. Door het inleveren van goederen, zoals specerijen en gunpowder verdien je bij hun gold en experience. Order of Souls schept waarde in het verslaan van ondode kapiteins. Versla een ondode kapitein en lever de schedel in voor gold en experience.

Voyages

Voor elk van de drie factions kan je voyages doen. Deze voyages hebben altijd als doel om iets te vinden wat hun faction wilt hebben. Een voyage voor de Gold Hoarders, brengt je naar schatkisten. Voyage voor Merchant Alliance, laat je goederen verzamelen voor hun klanten. Dit kunnen onder andere kippen en varkens zijn. Order of Souls voyages stuurt je op pad naar de ondode kapiteins. Om de vijf levels bij een faction kan je promotie maken binnen deze faction. Dit zorgt ervoor dat je meer uitdagende voyages kan doen, die ook meer gold opleveren.

De voyages kan je halen bij een outpost. Naast de factions vind je daar ook een aantal shops. Daar kan je je verdiende gold uitgeven aan nieuwe wapens, kleding en materiaal voor je schip. Voor zover ik het nu zie, zijn het vooralsnog cosmetische aanpassingen die gekocht kunnen worden. Dit is weer een Aaarrgghhh voor de game. Ik had graag gezien dat je sterke materialen had kunnen kopen.

SoT-Skeletons

Extra’s die je kan doen

Naast de voyages zijn er nog een aantal andere dingen die je in het spel kan doen. Je kan vrij rondvaren en op ontdekkingstocht gaan. Er zijn op sommige eilanden extra schatten te vinden. Naast andere schatkisten, kan je silvered cups, exquisite Spices en Adorned Receptacles vinden. Deze kan je voor extra gold en experience inleveren bij één van de factions.  Er zijn ook een tal van kleine eilandjes te vinden die niet op de kaart zijn aangegeven. Maar je kan uiteraard ook jacht maken op andere piraten. Hier lopen we gelijk tegen de volgende Aaarrgghhh aan. De “matchmaking” van Sea of Thieves is niet geheel fijn te noemen. Als je ervoor kiest om solo te gaan, dan loop je ook kans om schepen tegen te komen met twee of meerdere piraten. Hierdoor kan het regelmatig frusterend zijn als je de game alleen speelt. Een wat betere uitgebalanceerde “matchmaking” kan die frustratie doen wegnemen.

SoT-Kraken

Kraken

De bijzonderste extra die je kan tegen komen in Sea of Thieves is de KRAKEN. De allom bekende mythische wezen is in het spel verwerkt. Deze random encounter lijkt vooralsnog alleen voor te komen wanneer je vaart met Galleon. De kleiner boten kunnen de Kraken tegenkomen als ze in de buurt zijn van een Galleon. Tijdens deze encounter kleurt de zee onder je donker. Vervolgens duiken er een paar tentacles uit de zee, die je boot aanvallen. Ze kunnen jou of je mede piraten grijpen, of zelfs je boot. Vooralsnog lijkt het erop dat je de Kraken kan weg jagen of ervan weg kan varen.

SoT-Kraken-2

Sea of Thieves is zowel een Ahoy en een Aaarrgghhh. De game speelt lekker weg en ziet er goed uit. De voyages zijn leuk en uitdagend. Sommige zijn vergezeld van raadsels en de andere met schatkaarten. Als je het met een crew speelt, kan je jezelf prima vermaken met wat de game biedt. Solo kan de game frustrerend zijn als je andere piraten tegen komt. En dan met name piraten crews. Gelukkig zijn de bugs voor grote deel opgelost, waardoor de game nu gewoon goed speelbaar is. De content die aangeboden wordt kan voor veel spelers aan de magere kant voelen. Voyages, schepen plunderen en ontdekken zijn het enige wat je nu kan doen. Daarnaast het feit dat je alleen cosmetische upgrades kan kopen van je gold, is een teleurstelling. Ik had graag gezien dat je ook sterkere wapens of boot upgrades had kunnen kopen. Maar desalniettemin is Sea of Thieves een leuke en prima uitgewerkte game om lekker piraatje te kunnen spelen met vrienden. Hopelijk komt er genoeg nieuwe content bij om de game interessant te houden.

• Coöp is zeer leuk
  • Gameplay is goed uitgewerkt
  • KRAKEN!!!