Review: Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter

Sherlock Holmes The Devil's Daughter

Sherlock Holmes’ nieuwe game verschijnt 10 juni voor de Pc, Playstation 4 en Xbox One. Wij hebben de game alvast even proef gedraaid om onze mening over de game met jullie te delen. Is het een waardige Sherlock Holmes game en wil je na het spelen van de game niets liever worden dan een recherche? Hopelijk beantwoorden wij jouw vraag in deze review!

Persoonlijk is dit mijn aller eerste ontmoeting ooit met Sherlock Holmes. Nog nooit heb ik de eerdere games gespeeld, de films of series bekeken, of de boeken gelezen. Toch voelde het voor mij niet aan alsof ik met iets gloednieuws bezig was. De game doet mij namelijk erg denken aan een Pink Panther’s game die ik vroeger heel veel heb gespeeld. Vraag me niet waarom, want de gameplay elementen hebben er weinig mee te maken, maar misschien is het de sfeer, en het zoeken naar aanwijzingen die daar voor gezorgd hebben.

Pink Panther

Deze Pink Panther game bedoel ik. Kennen jullie ‘m nog?

Een minigame collectie

Een groot gedeelte van de tijd die je spendeert in deze Sherlock Holmes game gaat verloren aan verschillende minigames, waarvan sommige zich vaker herhalen. Hierbij heb ik het over het balanceren op een balk, dat doe je door met je muis en WASD de spelen en het figuurtje in de ring te houden. Éen tekentje op je scherm representeert de muis en de andere de WASD knoppen. Deze tekentjes ontsnappen uit een ring, en door te sturen met WASD en de muis moet je de tekentjes in de ring houden.

Zo heeft de game een aantal verschillende game elementen die bekend zijn bij de menige gamer. Zoals achtervolgingsmissies, rotzooi opruimen door op tijd op rommel te klikken, puzzels, aanwijzingen zoeken, personen beschrijven aan de hand van hun uitspraken, of uiterlijk, en noem maar op.

SHDD_CUTS

Wat is er gebeurd, denk je?

Een hele hoop van deze elementen passen goed bij deze game, waaronder personen beschrijven, aanwijzingen met elkaar verbinden, aanwijzingen zoeken en research doen naar vondsten. Andere elementen hebben dan weer een plekje gekregen in de game die eigenlijk een beetje overbodig zijn, zoals het balanceren op een balk, en het poetsen van jouw doelwit zijn schoenen (ja, ik maak geen grapje). Deze kleine, maar actie onderbrekende minigames zorgen er voor dat de opbouwende spanning en actie onderbroken worden. Iets wat ik persoonlijk best wel jammer vind.

Een mooie omgeving, maar…

Deze Sherlock Holmes game is de eerste in de franchise die zich afspeelt in het victoriaanse Londen. De stad, de gebouwen, en het interieur ziet er vaak heel erg mooi uit. Het heeft een oude stijl, iets wat natuurlijk hoort bij Sherlock Holmes. Ook zien de interacties met de voorwerpen er leuk uit, als je een tasje open maakt om er een brief uit te halen (dit gebeurt in een soort interactie schermpje), zie je mooi het tasje open gaan en het briefje er uit komen. De straten van Londen zijn heel mooi en vrij natuurlijk gevormd.

Sherlock Holmes

Wat ik dan weer jammer vind, is dat sommige characters waaronder Sherlock Holmes zelf en vooral zijn kleine dochter niet echt vanzelfsprekend net zo aantrekkelijk zijn als de omgeving in deze game. De voice acting is over het algemeen heel nuchter en vrij emotieloos. conversaties tijdens cutscenes zien er uit alsof ze uit een game komen die werd ontwikkeld in 2010.

Het verhaal

De game bestaat uit meerdere cases die je een-voor-een gaat oplossen. Het mooie hiervan is dat jij eigenlijk niets of weinig fout kan doen. Het ligt er maar net aan hoe jij bepaalde dingen interpreteert. Aan de hand hiervan worden uiteindelijk conclusies getrokken, of deze kloppen of niet, het is altijd goed volgens deze game. Het enige wat hier fout kan gaan is dat jij ‘clues’, of aanwijzingen beoordeeld en twee beoordelingen niet met elkaar overeen komen. Waardoor er dus geen conclusie getrokken kan worden. Zodra dit voorkomt waarschuwt de game je hiervoor en moet jij één van de beoordelingen veranderen.

Wat deze game ook heel erg goed doet is je de endings opnieuw kan spelen om jouw keuze te veranderen. Heb jij er voor gekozen om de verdachte te veroordelen, maar ben je benieuwd wat er gebeurt als je een andere optie kiest, dan kan dat. Na het uitspelen van een case kan jij het laatste stukje opnieuw spelen om jouw ‘clues’ anders met elkaar te linken om tot andere conclusies te komen en dezelfde, of een andere persoon op een andere manier te veroordelen.

Sherlock Holmes GameplayConclusie

Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter was voor mij een eerste maar over het algemeen een aangename ontmoeting met de detective die het grootste werk eigenlijk al voor jou doet. Buiten de paar gameplay elementen die naar mijn mening geen plaats in deze game hadden moeten krijgen, heeft de game veel leuke gameplay elementen die een detective achtige sfeer versterken. Daarnaast is het koppelen van ‘clues’ in deze game erg vermakelijk en worden conclusies gevormd gebaseerd op jouw waarnemingen. Geen goed of fout, alleen gerechtigheid. Iets wat jou een echte detective maakt in deze game. Het is net zo als een scheidsrechter spelen eigenlijk, ook al heb je geen gelijk. Je hebt toch gelijk.

+ Leuke cases om je mee bezig te houden
+ Omgeving ziet er schitterend uit
+ Veel toepasselijke gameplay elementen