Review: Sniper Elite 4

Je ligt in een toren waar niemand je ziet, je ziet je doel, je vizier staat goed ingesteld,  je wacht tot vliegtuigen overvliegen en neemt het schot. Dit keer heeft Rebellion ervoor gekozen om Sniper Elite 4 zich in Italië af te laten spelen.

Voordat je elke missie start heb je de mogelijkheid je gehele uitrusting aan te passen met wat je denkt nodig te hebben, hierbij kun je denken aan je sniper, submachine gun, pistol en zes gearslots die je kunt opvullen met: granaten, mijnen, silenced ammo of medkits. Zodra de missie begint kom je op een stukje waar je met verschillende mensen kunt praten en die je een kleine briefing geven van wat je moet doen in het level en welke additionele dingen je kunt doen. Zodra je met die mensen gepraat hebt is het tijd om naar een boot of een bepaald stuk te lopen die waardoor de missie echt start.

De game loopt goed op zelfs iets lagere pc specificaties maar als je een AMD processor hebt kun je beter de Audio reverb optie in je launcher uitzetten, deze optie zorgde voor regelmatige frame drops maar zodra de optie uit is loopt het spel vloeiend zonder onderbrekingen. De gameplay is heel fijn, het is bekend van de vorige Sniper Elite games maar dan weer met een klein beetje vernieuwde interface die bij de game hoort.

Ook in deze Sniper Elite verdien je experience points: met deze expereience points krijg je een hogere rang waar wat in-game geld bij hoort waarmee je wapens en gear kunt vrijkopen. Je hebt ook een kleine skilltree, in de skilltree kun je kiezen voor dingen zoals: Hogere ammo capiciteit, minder fall damage of dat je hartslag minder snel omhoog.

De mapd in Sniper Elite 4 zijn heel groot en bevatten allemaal op zijn minst een hoofd doel en minimaal vier doelen die je ernaast kan doen. Sniper Elite 4 Map

Je kunt ook je wapen verbeteren door met een bepaald wapen op een bepaalde manier kills te maken. Zo moet je bijvoorbeeld voor een stability upgrade op de Mosin-nagant tien livershot kills maken. Als je de drie upgrades die je voor je wapen kan krijgen vrijgespeeld hebt krijg je een mastery skin die je kunt gebruiken op je wapen, de mastery skin geeft een gouden look aan je wapen waarmee mensen in multiplayer of co-op kunnen zien dat je toch al enig ervaring hebt opgedaan met je wapen.

De AI is leuk om tegen te spelen, soms een tikkeltje lastig vanwege de manier hoe ze geplaatst zijn maar die kun je natuurlijk van hun plek aflokken door steentjes en te fluiten, normaal zou je denken dat die twee genoeg zijn om iemand van zijn plek af te krijgen maar tijdens het spelen van Sniper Elite 4 heb ik ondervonden dat het makkelijker is om de AI af te lijden met een granaat die ik zover mogelijk van mij afgooi dan dat ik steentjes bij ze in de buurt gooi. Heel af en toe zie je ook wel dat de AI bijna mensen zijn en dat sommige niet dingen kunnen doen zoals andere, zoals bijvoorbeeld van een ladder af komen. zo heb ik vijf minuten oog in oog gestaan met een vijand die niet helemaal goed wist hoe hij van zijn ladder op het dak klom.Sniper Elite 4 laddervriend

Uiteindelijk heb ik hem uit zijn lijden verlost met een kogel door zijn hersenpan.

In de game speel je Karl Fiarburne, je helpt het Italiaanse verzetsleger in hun gevecht met de fascisten in de tweede wereld oorlog. Dit doe je door verschillende grote wapens die worden gebruikt tegen vliegtuigen, infanterie en tanks te saboteren en belangrijke mensen zoals officieren uit te schakelen en informatie te vinden en die informatie vervolgens terug te sturen naar base door middel van het behalen van de missie or door tussentijds radio contact te zoeken.

Audio en Graphics

De audio in de game is goed, je kan je vijanden goed horen lopen en of het ver af of dichtbij is. af en toe zodra ze nog geen spoor van je vernomen hebben praten vijanden met elkaar. Je kunt in je beeld zien wanneer je schoten sound masked zijn en dan hoor je vaker een kanon schieten of vliegtuigen overvliegen. Op diot moment kun jij rustig je schot lossen waardoor het geluid van jouw schot niet opvalt. De wapens klinken ook gruwelijk en heb in de tijd dat ik speelde heel veel gespeeld met de Mosin-nagant, deze klonk behoorlijk hard maar had een geweldig schietgeluid.

De graphics zien er vrij goed uit, veel detail als alles op ultra staat. Gelukkig geen hele hoge specificaties nodig om het spel op redelijke kwaliteit te spelen.Sniper Elite 4 System Requirements

Als je Windows 10 hebt en een videokaart die DX12 ondersteunt dan heb je de optie om die via de launcher te gebruiken.

DLC

Alhoewel ik geen fan ben van day 1 DLC heb ik toch de Target Fuhrer DLC geprobeerd omdat hij bij de pre-order versie zat. Het landschap is anders dan wat je ziet in de standaard game en ziet er heel mooi uit. Ik hoop voor mensen die de game later kopen wel een lagere prijs krijgen voor de DLC omdat het tien euro kost terwijl je er maar een missie voor terug krijgt. Verder heeft Rebellion ervoor gekozen om maar DLC uit te brengen en sommige hiervan zitten al in de game maar zijn nog niet te koop in Steam zelf. grotendeels hiervan zijn camouflage’s voor je wapens maar sommige wapens zijn onderdeel van een DLC die je moet betalen zoals bepaalde snipers of een pakket dat volledig gedempte wapens bevat.

Sniper Elite 4 is een leuke game als je naar iets op zoek bent dat de ervaringen van vorige Sniper Elite games terug haalt, maar niet als je opzoek bent naar iets dat compleet nieuw is binnen de Sniper Elite series. De game heeft een leuk verhaal en helaas zijn er weinig mensen online dus is het bijna alleen maar mogelijk om met andere of tegen andere te spelen als je zelf buiten de game een groep weet te vinden om af te spreken voor een game.

+
 Veel stealth elementen
+ Missies hebben veel objectives