Review: Sniper: Ghost Warrior 3

SGW3

Vandaag komt er een nieuwe deel uit van de Sniper reeks: Sniper: Ghost Warrior 3. CI Games, de maker van deze reeks brengt hiermee weer een game uit gericht op het verkennen en het geruisloos uitschakelen van je doelen. Hierbij word je ondersteund door diverse middelen.

Sniper; Ghost Warrior 3 vertelt het verhaal over twee broers die op een missie in Georgia gaan. Tijdens deze missie, wat tevens de tutorial is van de game, ga je samen met je broer op pad om een informatie binnen te halen over een aantal praktijken die in Georgia worden uitgevoerd. Bij je vlucht word je door een terrorist gepakt en neemt hij je broer mee. Jij blijft knocked-out achter. Na dat je bent bijgekomen, begint je zoektocht naar je vermiste broer. Tijdens de zoektocht ontmoet je tal van mensen en je oude liefde. Her en der komen de flashbacks naar vroeger terug waar je samen met je broer de kunst ontwikkeld tot de sluipschutter die je heden ten dage bent.

SGW3

De game speelt heerlijk weg. De button layout is prima toegewezen en alles reageerd lekker soepel. Voornamelijk bij het schietgedeelte is dat heel erg fijn. Je kan merken dat daar de hoofdfocus heeft gelegen bij CI Games. Het richten en schieten met je sniper werkt zeer goed en is makkelijk onder de knie te krijgen. Met je pijltoetsen stel je je scope in op de juiste afstand en zoom je in op je vijanden. Wanneer je je adem in houdt verschijnt er afhankelijk van je instellingen een extra richtpunt die de baan van je kogel weergeeft. Hoe verder je target hoe verder je dus van je middelpunt van je scope zit. Daarnaast dien je rekening te houden met je omgeving. Zelfs al gebruik je een silencer, als je het te dichtbij een enemy gebruikt word je alsnog gehoord. Wat mij brengt bij het sluipgedeelte van de game. Het rondsluipen en bewegen in de game is prima gemaakt. Maar helaas werkt het niet altijd even lekker. De radius waar in je geluid maakt verschilt soms in game wel eens waardoor je of wel of niet gezien wordt. Dit kan zo nu en dan wat frustraties oproepen. En dat kan natuurlijk je “perfect score” tijdens je missie grandioos verpesten. Het klimmen laat ook soms wat te wensen over. Het is wel te doen maar er zijn genoeg momenten dat je net de verkeerde kant op springt door het camera werk en je weer naar beneden stort. En een enkel maal kan de game buggen waardoor je je zelf helemaal naar de hemel kan klimmen in het luchtledige.

In de game beschik je naast je wapens, ook nog een drone waar mee je op verkenningstocht kan gaan. Middels deze drone kan je in een korte periode het gebied verkennen. Hiermee kan je zoeken naar ideale sniperspots, vijanden, wegen om naar binnen te dringen en nog meer informatie te vergaren omtrent je missie. Deze drone kun je hoe verder je komt uitbouwen en uitrusten met extra gear om meer informatie te vergaren. De drone is niet het enige wat je kan customizen. Ook al je wapens zijn te customizen met diverse gear.

SGW3

Open wereld?

De “open” wereld van Georgia ziet er mooi uit. De reden waarom ik “open” wereld zeg, ligt bij het feit dat de wereld is opgedeeld in drie losse gebieden die met elkaar verbonden staan. Via tunnels verplaats je je naar de buurgebieden. Helaas komen we daarmee direct bij het meest negatieve punt van deze game, LAADTIJDEN. De laadtijd van de game is anno 2017 aan de extreem lange kant. Bereid je voor op laadtijden waar je rustig naar de wc kan gaan, een sigaret kan roken of een bak koffie kan gaan drinken. De laadtijden krijg je bij het opstarten van de game en bij het switchen van het gebied. Gelukkig hoef je dit niet vaak te doen. Maar eenmaal geladen ziet het er gebied fraai uit, met hele soepele overgangen en haast geen framedrops bij het renderen. In het geladen gebied heb je ook alle ruimte en vrijheid tot het rondrijden en verkennen. Wat dat betreft is het een open wereld spel, maar omdat de wereld in drie afzonderlijke gebieden valt, twijfel ik of je het echt terecht een open wereld game mag noemen.

SGW3

Al met al een vermakelijke game die wel veel aanvoelt als serieuze versie van Far Cry. De hoofdfocus van het schieten en het sluipen zijn prima uitgewerkt. De wereld ziet er fraai uit en het verhaal is meeslepend waar je makkelijk in mee wordt gezogen. Helaas is de game een klein beetje buggy en zijn de laadtijden enorm. Persoonlijk vind ik dat de extreme laadtijden niet meer kunnen in deze tijd. Maar als je dat niet tegen houdt en je een leuke en vermakelijke Sniper game wilt dan is deze game zeker een aanrader.

+ mooie wereld
+ fijne gameplay
+ leuk en meeslepend verhaal