Review: Sonic Forces [PS4]

sonic forces sonic the hedgehog 2017 game sega nintendo

Sonic Forces, de nieuwe game in de wereld van onze iconische blauwe egel en zijn vriendjes is op 7 november op de markt gekomen en wij hebben hem natuurlijk gespeeld op de Playstation 4! Een game die makkelijk op te pikken is en veel speelplezier uit te halen valt.

De nieuwe game van SEGA trekt je weer diep in het verhaal van Sonic. Dit keer is het niet het universum dat zijn kleur verliest maar de thuisstad van de egelvriendjes wordt verwoest. Natuurlijk nemen de superhelden actie! Iedereen komt uiteraard voor in het verhaal en helpt je in het verhaal om Dr. Eggman en zijn kwade plannetjes om de wereld over te nemen te stoppen.

Hedgehog Engine 2 zorgt ervoor dat de game net zoals de vorige delen makkelijk te spelen valt. Gamers die Sonic Generations hebben gespeeld zullen merken dat de besturingen in deze game hetzelfde zijn. Je bestuurt de game nog steeds met dezelfde knoppen dus wennen aan een nieuw besturingsschema is totaal niet nodig! Lekker handig als je supersonisch snel in het verhaal wilt duiken.

Een mooi plaatje

Het grafische aspect van de game is goed gedaan. Aangezien de Sonic games niet heel zwaar op het grafische gebied zijn, ziet de game er toch goed uit. Omdat Sonic Forces gebouwd is geworden met de dezelfde game engine ziet de game er hetzelfde uit als zijn voorgangers die ook uitstekend waren. De levels zijn gedetailleerd tot in elk grassprietje. Soms ren je zo snel dat je de kleine dingen niet op vallen maar bij sommige stages wordt er wel nadruk gelegd op de achtergrond van een gebied.

Het spel loopt op elk moment lekker stabiel op 60 frames per second. Geen enkel moment van stotteringen of dergelijke zijn aanbod gekomen.

Platformen op een snel tempo

Natuurlijk gaat de game op een snel tempo te werk, het is Sonic natuurlijk. De game is echter niet moeilijk maar kan wel soms zijn frustrerende momenten hebben. Sommige stages zijn ‘te’ simpel en ren je eenvoudig door heen zonder enige knoppen aan te hebben geraakt. Zo zijn er wel ook dan de uitdagende levels waar je soms wel 10 tot 20 minuten op kunt blijven zitten.

Laten we niet vergeten dat de game op verschillende wijzen te spelen is, namelijk in 3D en 2D. Veel levels zijn opgebouwd uit verschillende stukken waarbij de camera hoek soms veranderd, maar sommige stages maken strict gebruik van één camera hoek. De 2D levels, de naam zegt het al, doen dit vooral. Alhoewel de 3D levels ook soms van camera switchen naar de old school sidescroller manier.

Voor iedereen iets dus, van de oude gamer die bekend is met de sidescroller tot de nieuwe gamer die alleen 3D levels kent. Buiten de camera hoek veranderd er niet veel qua grafisch aspect.

Terugkerende en nieuwe aspecten in Sonic Forces

Net zoals iedere terugkerende serie of game, zijn er altijd dingen die wel terugkomen. Sonic Forces maakt hier uiteraard ook gebruik van. Zo zien we de bekende Green Hill Zone en Chemical Plant terug in het spel. Meerdere levels vinden plaats in deze omgevingen zoals ze vroeger hebben plaatsgevonden, iedere keer een nieuwe uitdaging dus!

Niet alleen de levels maken een terugkeer, zo zien we Sonic’s vriendjes ook weer terug. Tails, Knuckles, Shadow en Amy zijn een van de personages die we terug zien maar we maken ook kennis met nieuwe karakters. Bijvoorbeeld Infinite die meerdere keren een Boss-fight triggered in het verhaal.

Ook maakt geeft de game een mogelijkheid om je eigen personage aan te maken en te personaliseren. Dit is een nieuwe methode om de game meer diepte te geven en de speler meer in het verhaal te trekken. Met jouw personage mag jij de superhelden gaan helpen om het kwaad te verslaan. Gebruik hierbij je superkrachten die uniek zijn voor jouw personage en geen andere held heeft.

Keer en keer opnieuw..

Nee, dit is niet iets negatiefs maar juist iets positiefs. Zoals elke game die deze blauwe egel bevat zitten er weer verschillende modi en extra stages bij. Hierdoor wordt de game heel wat herspeelbaarder. Men kan de game spelen op een speedrun manier waarop men de snelste tijd moet halen. Tevens kan de game ook gewoon op volledigheid worden uitgespeeld, denk hierbij aan alle levels op S te halen.

Bij deze game krijg je ook meer spullen zodra je je records verbeterd. Zo speel je voor je karakter nieuwe cosmetische items vrij maar ook andere superpowers voor je eigen personage. Iedere trap van score (C, B, A en S) hebben hun eigen beloningen.

Zodra je de game hebt uitgespeeld en in bezit bent van de Episode Shadow DLC dan is er de mogelijkheid om het verhaal door te spelen als Shadow. Qua level moeilijkheidsgraad heb ik zelf niets zien veranderen.

Was dit het?

Na 2 uur in het verhaal en een paar boss-fights gehad te hebben kwam ik al snel bij het einde van de game. Na een dikke 30 levels gespeeld te hebben die ieder tussen de 2 en 5 minuten liggen, met uitzondering van de special stages en boss fights, zag ik de credits al over mijn scherm rollen. In 3 uur tijd heb ik, zonder te haasten, het verhaal al helemaal doorgespeeld met de meeste levels op een redelijke score.

Dit wekte mijn verbazing op omdat de meeste Sonic games toch wel langer zijn dan een kleine middagje spelen. Persoonlijk heb ik iets meer levels om te spelen waardoor de herspeelbaarheid nog groter wordt maar deze game heeft buiten de 30 verhaalmissies 8 extra missies. In totaal 38 missies, vind ik aan de weinige kant.

Sonic Forces is een goede en makkelijke game. Iedereen zou het spel kunnen oppakken en kunnen spelen. De game geeft tijdens het spelen tips door de gekleurde vraagtekentjes op te pakken die over de levels zijn verspreid. Zo wordt iedereen een pro in Sonic Forces en kun jij ook die S rank halen.

De game ziet er grafisch goed uit en maakt goed gebruik van de wisselende gameplay. 2D en 3D camera hoeken geeft de game iedere keer weer een nieuwe uitdaging. Tevens is de game niet zwaar voor de console en loopt deze op een stabiele 60 fps. Laadschermen en tijden valt niet te spreken want die zijn simpelweg bijna niet aanwezig in deze game wat de consument aan het spelen houdt.

Herspeelbaarheid komt echter wel terug in de game door middel van levels te herspelen en je records te verbreken om nieuwe cosmetische items te ontgrendelen voor je personage. Echter heeft de game wel héél weinig missies voor een game uit deze series. Binnen 3 uur is Sonic Forces uit te spelen.

+ Grafisch leuk en gedetailleerd
+ De mogelijkheid om je eigen personage te creëren

– Weinig missies; binnen een middag uit te spelen