18 maart 2024

Review: SoulCalibur 6

Het heeft even geduurd, maar eindelijk heeft Soul Project een gloednieuwe SoulCalibur game ontwikkeld. Ruim zes jaar na de verschijning van SoulCalibur 5 mogen we zeggen dat het goed voelt om weer aan de slag te gaan met oude vertrouwde, maar ook nieuwe karakters.

Als het aankomt op fighting games kijk ik meestal de andere kant op, maar SoulCalibur heeft toch altijd wel een speciaal plekje gehad in mijn spelletjeskast. Ooit werd ik als klein kind door mijn vrienden geïntroduceerd met de weapon-based fighter. Sinds dien is het een traditie om iedere uitgave toe te voegen aan mijn bibliotheek.
SoulCalibur is een heel ander soort fighting game dan Tekken, Mortal Kombat en Street Fighter. Waarschijnlijk is dat ook een van de meest voor de hand liggende redenen waarom SoulCalibur mij meer bevalt dan bijvoorbeeld Tekken. In SoulCalibur ben je namelijk niet volledig afhankelijk van je combo’s. De verschillende karakters zijn vrij identiek wat betreft besturing. Je kunt op verschillende manieren aanvallen en deze zijn voor ieder karakter vrijwel hetzelfde. Het verschil zit hem in de hoeveelheid schade en snelheid die de karakters uniek maken. Buiten het feit dat de karakters verschillende wapens gebruiken.
SCVI Ivy

Noob, maar wel goed

Ik ben een complete noob in fighting games en dat is waarom SoulCalibur zo goed bij mij past. Je hoeft namelijk niet goed te zijn in deze game om op een redelijk niveau mee te kunnen spelen. Je aanvallen zitten verdeeld over verschillende knoppen, behalve de ‘X’ (bij Playstation). Deze knop gebruik je om aanvallen te blokkeren. Je moet wel goed uitkijken. Er zijn hoge, normale, en lage aanvallen. Je moet de juiste houding aannemen om een betreffende aanval succesvol te blokkeren.
Hoge aanvallen doen over het algemeen de meeste schade, maar zijn daarentegen het langzaamste. Deze laten je karakter kwetsbaar voor een snelle aanval om jouw hoge aanval te blokkeren. Lage aanvallen zijn heel vlot, maar doen amper schade. Normale aanvallen hangen een beetje tussen hoge en lage aanvallen in. De game is in besturing niet heel erg veel veranderd ten opzichte van zijn voorganger, maar voelt wel een stuk vloeiender aan. Lekker responsief, iets wat zeer belangrijk is bij een game waar je timing en plaatsing van groot belang zijn.
Een nieuwe techniek in SoulCalibur 6 is een moment waar de tijd even langzaam gaat en jij en je tegenstander een bepaalde aanval kunnen uitvoeren wat een beetje werkt als steen-papier-schaar. Het is hierbij ook mogelijk om je tegenstander volledig te ontwijken als je liever helemaal geen risico wilt lopen. Deze sequentie zal enkel voorkomen als karakters een bepaalde aanval uitvoeren.
Alhoewel de toevoeging niet geheel storend is, ben ik er nog niet uit of ik het fijn vind of niet. Het voegt een nieuw stukje tactiek toe op de al vrij tactische gameplay. Al haalt het daarnaast wel een beetje de flow uit het gevecht. De schade die je oploopt tijdens deze sequentie is voor de verliezer ook niet heel erg spannend en is daarmee niet bepaald een game changer.
soul calbur

SoulCalibur RPG

RPG liefhebbers opgelet! SoulCalibur 6 introduceert een soort van RPG campagne waarbij je je eigen karakter kunt creëren. Om vervolgens in te zetten in een verhaal omtrent de Soul Edge in Libra of Soul. Je hebt ze misschien al langs zien komen op internet, maar de mogelijkheden met de character creator in SoulCalibur 6 zijn bijna eindeloos. Menige RPG’s kunnen leren van deze creator, alhoewel dit aan de andere kant het enige waar SoulCalibur 6 in schijnt als het aankomt op een RPG.
Je kunt een heel verhaal spelen en een map doorlopen met verschillende encounters en missies. Dit is een mooie toevoeging aan de game, maar speelt af en toe erg traag. De ‘RPG’ maakt gebruik voor keuzemomenten en al snel maak je een keuze tussen ‘goed’ en ‘kwaad’. Het verhaal wordt vanuit jouw gekozen perspectief verder ingedeeld met meer keuzes en RPG elementen. Zo kan je je karakter uitrusten met wapens naar keuze en dit is als je veel tijd om handen hebt een erg leuke manier om SoulCalibur te ervaren. De mode biedt voice acting en veel leeswerk dus verwacht in ieder geval een erg sloom tempo, iets wat een beetje aan de mindere kant is. Vooral omdat de voice acting beperkt is tot bepaalde momenten en niet in de gehele campagne. De pop-up teksten zijn erg verleidelijk om te skippen, alhoewel je aan de andere kant toch graag de campagne wilt volgen en meekrijgen tot in alle kleine details.
Raphael

Een stapje terug misschien

Als het allemaal iets te veel wordt, biedt de game ook een iets meer traditionele campagne van een paar uurtjes waarbij je verschillende karakters zult tegenkomen. Een aantal zullen goede bedoelingen hebben en zijn speelbaar tijdens deze campagne, andere hebben iets minder goede bedoelingen en zullen een obstakel voor je vormen. De campagne is vrij simpel en snel door te spelen, maar is een perfecte manier om de game in te stappen en iets meer achtergrond te krijgen van de franchise en de karakters. In deze campagne is wel alles voorzien van voice acting die soms erg goed is, maar soms ook wat te wensen overlaat. Het zal geen memorabele momenten voor je bevatten, maar is een aangename mode om even doorheen te spelen.
Eenmaal hier doorheen heb je de mogelijkheid om per karakter een verhaallijn te spelen om het hele plaatje compleet te maken. Dit hele opgezette concept vind ik persoonlijk toch iets interessanter dan de experimentele RPG die naar mijn mening te veel steekjes laat vallen om boeiend genoeg te zijn.
Soul Calibur 6

Uiteraard spelen we geen SoulCalibur omdat het verhaal altijd zo mooi gevormd is. Het vechten, daar draait het allemaal uiteindelijk om. We hebben de combat al uitgebreid besproken in voorgaande kopjes, maar in het kort is de combat in deze SoulCalibur beter dan ooit te voren. Het voelt als een sterk opgepoetste versie van SoulCalibur 5 met minder karakters. Grafisch ziet de game er leuk uit en is het ontzettend tof dat er veel aandacht wordt besteed aan de karakters en het verhaal in deze game. Spelenderwijs meer te weten komen over de personages en het verhaal is een ontzettend goede manier van lore building. Het lijkt zo voor de hand liggend, maar hoeveel games missen dit tegenwoordig? De RPG mode in SoulCalibur is een gevalletje ‘leuk geprobeerd’. Het is niet slecht, maar Project Soul lijkt zich te hebben ingehouden in deze mode, en dat reflecteert zich in de gameplay en speler ervaring. RPG mode in SoulCalibur 7, of ‘SoulCalibur The RPG’. Make it happen, want het idee is erg tof, maar de uitwerking verdiend veel meer aandacht dan dat het gekregen heeft.
SoulCalibur 6 is een prachtige fighting game, de kern is perfect, verrast de speler op meerdere fronten waarbij enkele verassingen misschien meer aanvoelen als een ‘we hadden nog een kleine proof of concept opgezet’ dan een volwaardige feature.

• Lorebuilding
  • Vloeiend
  • Veel content