Review: South Park The Fractured But Whole (Switch)

South Park: The Fractured But Whole

Iedereen is wel bekend met South Park. Vorig jaar heeft Ubisoft haar tweede RPG game uitgebracht van de serie in samenwerking met Matt en Trey. Deze week verschijnt de game opnieuw voor de Nintendo Switch. Wij zijn aan de slag gegaan om jou hier meet over te vertellen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen krijg je precies dezelfde game als vorig jaar voor de Switch. Deze is echter iets geoptimaliseerd zodat de Switch de game ten allen tijden zou moeten aankunnen. Dit lukt redelijk goed, toch zijn er hier en daar wat momenten waarop de Switch niet de prestaties levert zoals je had gehoopt.

The Fractured But Whole

Ondertussen zal iedereen wel eens van deze game hebben gehoord. Het tweede deel in de South Park RPG franchise van Ubisoft. Waar je in deel twee een soort van Game of Thrones achtige scenario volgde met middeleeuwse taferelen besluiten de vierde groepers dat het welletjes is geweest om met zwaarden te vechten. Tijd voor iets nieuws.

Van hype naar hype, want nu gaan superhelden spelen! Een thema wat destijds, maar zeker nu nog steeds enorm hot is. De nieuwe Avengers film staat om de hoek en ook Deadpool 2 verschijnt volgende maand. The Fractured But Whole is daarbij nog ontzettend relevant als je alle hype omtrent de Marvel films een beetje mee krijgt.

Net als in de serie worden er dan ook grappen gemaakt over het desbetreffende thema van de aflevering. In dit geval wordt de hele superhelden wereld van zowel Marvel als DC volledig in de zeik gezet met referenties, vreemde plottwists en zelfs film titels en aankomende franchises. Coon and Friends, Cartman’s superhelden club, trekt de stad in om de misdaad te bestrijden. Jij, als ButtLord, beter bekend als ‘New Kid’ mag hier deel van uitmaken.

South PArk Switch

Meer van hetzelfde

Zoals ik al aangaf is South Park: The Fractured But Whole voor de Nintendo Switch precies dezelfde game als de versies van vorig jaar voor Playstation 4, Xbox One en PC. Aan de ene kant is dit erg fijn, zodat Nintendo liefhebbers ook aan de slag mogen met deze RPG, maar aan de andere kant een beetje jammer omdat je al spelend in de gaten krijgt dat deze game niet is ontwikkeld met de Switch in gedachte.

Om een stom voorbeeld te geven zal je op verschillende momenten een tekst pop-up krijgen. De meeste van deze teksten zijn prima te lezen, maar soms niet. Ik kreeg een nieuwe mission pop-up waar mijn Might level nog te laag voor was. Op het schermpje van de Switch in handheld mode was deze tekst zo klein dat de tekst helemaal in elkaar gepropt werd gepresenteerd zodat ik met heel erg veel moeite er uit kon halen dat ik betere artefacts moest hebben om mijn Might op te krikken. Might geeft in deze game ruwweg aan hoe sterk je bent met een rating. Dit kun je upgraden door artefact slots te vullen met items die jou sterker maken.

Nadat het zonnetje niet meer scheen ben ik naar binnen gegaan om de Switch in de dock op te starten om vervolgens verder te spelen via de TV. Laten we het er op houden dat je beter af bent in handheld mode met deze game dan in TV mode. Het komt wellicht door de 4K tv dat de Switch er onscherp uit ziet, maar dit was goed te zien tijdens het spelen. Opnieuw waren de kleine tekst pop-ups amper te lezen, dit keer omdat het heel erg onscherp was. Het gaat hierbij enkel om de hele kleine tekst pop-ups. De Coonstagram teksten en missies zelf zijn wel goed te lezen.

Switch SP

Switch performance

Buiten het minpuntje dat de hele smalle tekstjes niet goed te lezen zijn laat de Switch zelf af en toe ook wat te wensen over. De laadtijden kunnen op sommige momenten namelijk erg lang duren. Meestal gebeurt dit als je van straat veranderd of een gebouw in gaat. Hierbij moet er dus een nieuw gebied ingeladen worden. Soms gebeurt het ook als je een encounter aangaat. Eenmaal heb ik meegemaakt dat een gevecht zolang duurde dat ik mij afvroeg of mijn Switch niet was gecrasht. Best vreemd als je je bedenkt dat South Park een heel erg cartoony game is en je niet verwacht dat deze zo zwaar zal zijn voor het apparaatje.

Gelukkig houdt de Switch het in handheld mode wel redelijk goed vol en ben je met een volle batterij zo’n 3,5 tot 4 uur zoet voordat je hem moet opladen. Een gemiddelde treinreis door het land kan je dus goed doorbrengen met South Park. Dat is immers het hele idee achter de Switch en het aanbod van games zoals deze voor het apparaatje. Dat je overal waar je bent kunt spelen. Zonder gebonden te zijn aan een TV.

Switch SP

South Park: The Fractured But Whole is en blijft een ijzersterke RPG voor zowel liefhebbers van de serie als voor mensen die een goede en uitdagende RPG willen spelen. De game biedt ontzettend veel om te doen en is volgepropt met humor die we gewend zijn uit South Park. De gameplay is goed doordacht door de humor uit de serie te mixen met bekende gameplay elementen uit RPG games. Het upgraden van je personage, side-quests en collectibles zijn allemaal inbegrepen in deze game. Het nieuwe combat systeem in deze game is ontzettend vermakelijk en speelt lekker weg. Dit werd ook al in de vorige review vermeld, deze is hier terug te lezen. De game scoorde een 10 door haar charmes en gameplay. In principe werkte alles naar behoren en speelde het heel fijn weg. De Switch versie haalt de flow uit de game door de ietwat lange laadtijden. Daarnaast kon je op sommige momenten in handheld mode duidelijk opmerkten dat de game niet in eerste instantie is ontwikkeld met de Switch in het achterhoofd. Ondanks deze kleine gebreken blijft het een top game die veel onderweg gespeeld gaat worden. Want dankzij de Switch, is dat nu wél mogelijk.

• Sterke RPG
  • Humor on point
  • Overal speelbaar