Review: South Park: The Fractured But Whole

the fractured but whole

Horizon: Zero Dawn en South Park The Fractured But Whole. Zo op het eerste gezicht zul je zeggen dat deze games heel veel van elkaar verschillen. Toch zijn het beide RPG games. Kan South Park: The Fractured But Whole aan de verwachtingen van het eerste deel voldoen?

Cartman, Kenny, Stan en Kyle zijn de hoofdpersonen die we al vanaf 1997 zien op de televisie. De bedenkers van deze serie zijn Matt en Trey. Al jaren verzinnen zij de grappen voor de show, spreken zij stemmen in en hebben South Park tot een waar begrip gemaakt in de televisie wereld. Een aantal jaar terug probeerde zij de humor van de serie naar de gaming wereld te brengen in The Stick of Truth. Nu is het tijd voor The Fractured But Whole. De naam en de gehele speling op deze titel zegt eigenlijk al genoeg over South Park in zijn geheel. Kan ook dit deel de hoge verwachtingen waar maken?

South PArk

Every aspect of your life

Wanneer je het spel begint zou er een personage aangemaakt moeten worden. Op zichzelf is dat allemaal niet redelijk bijzonder. Een personage uit South Park is nu eenmaal niet zo uitgebreid als dat van andere games. Opvallend is wel dat wanneer je de huidskleur van het personage kiest Cartman het volgende zegt: ‘The skin tone doesn’t affect combat. Just every other aspect of your life’. Dit leverde de nodige ophef over. Wat dit betekende zou zijn dat personages anders met je om zouden zijn gegaan. Later is te kennen gegeven dat de veranderingen aan huidskleur puur cosmetisch is. Het geeft wel de toon van het spel weer. South Park kan enorm goed op een humoristische wijze de problemen aankaarten in de hedendaagse wereld. Later in het spel wordt je bijvoorbeeld gevraagd om het geslacht van de personage te bepalen. Hier kun je aangeven een jongen, meisje of het alom besproken gender neutraal te zijn. Het spel is heel bewust van zichzelf en de status die het heeft tegenwoordig. Hier spelen de makers slim op in.

Superhelden en hun problemen

Waar magie in het vorige deel centraal stond is het nu de beurt aan superhelden. Aan het begin van de game kun jij kiezen uit een aantal classes. Elk met hun eigen backstory. Het spel voelt hierdoor een stuk frisser aan. Persoonlijk denk ik ook dat het een goede keus was geweest om af te stappen van het thema in het eerste deel. Wel vraag ik mij af hoe je hiermee een derde deel dan zou kunnen invullen.

Net als in de serie

Wanneer je de game speelt kom je allemaal personages en locaties tegen uit de serie. Het verhaal uit het eerste deel wat de makers vertelde is erg interessant. Zij moesten namelijk voor de game een map maken, waar in de serie gewoon een cut kon worden gegeven naar de locatie. Wanneer je fan bent van de serie ga je dan ook veel plezier beleven met deze game. Er komen personages terug uit de serie welk allemaal hun eigen missies krijgen.

pc principal

Nieuw combat systeem de echte parel

In een game waarbij je niet gelijk denkt aan diepgang, maar eerder het verhaal van de game staat er iets in het middelpunt: Het combat systeem. In het eerste deel was hier weinig mee mis maar in het tweede deel is het allemaal net iets fijner. Het speelveld is opgedeeld in een aantal vlakken waar jij je in kunt bewegen en aanvallen kunt uitvoeren. De humor en alles in de game mag je niet onderschatten. Maar het combat systeem zo verbeteren maakt het een enorm sterke game. Waar het anders misschien wel een enorm sterke South Park game zou zijn. Na elke aanval loopt een meter op en als deze vol is kan er een ultieme aanval worden uitgevoerd. Elk personage heeft een eigen ultieme aanval met een unieke animatie.

south park combat

Het verhaal

Wanneer je over een South Park game spreekt kun je er niet om heen. Voelt het aan als een echte South Park aflevering? Mijn antwoord hierop is volmondig ja! In deze review wil ik geen spoilers gaan geven. Maar als jij een fan van de serie bent ga je een enorm leuke tijd tegemoet. Zelf ben ik opgegroeid met deze serie samen met the Simpsons. Waar deze serie nooit een goede game heeft gekregen tot mijn spijt. Het is dan ook ontzettend tof dat een game als deze mogelijk is en dit al twee delen. Met de humor van de makers en met de inbreng van Ubisoft. Het is ook moeilijk om wat negatiefs te vinden over deze game. Wanneer we dan toch gaan kijken was ik enorm bang dat de game in een development hell terecht was gekomen. Het spel werd namelijk een aantal keer uitgesteld. Tien maanden na datum is het spel dan eindelijk in de handen van gamers.

Tot Slot

Het eerste deel in de serie was al een solide game. Met South Park: The Fractured but Whole wordt verder gebouwd op het eerste deel en worden zelfs verbeteringen aangebracht. Misschien wel door het uitstellen van de game zijn er weinig negatieve punten te vinden over het spel. Het combat systeem is enorm positief aangepast en het verhaal blijft South Park waardig. Ubisoft heeft enorm goed werk geleverd en dit smaakt eigenlijk alleen maar naar meer. Wanneer jij een fan van South Park bent ga je deze game enorm tof vinden. Maar daarmee doe je het spel te kort. Ook als je geen fan bent is dit gewoon een hele solide game en dat is misschien wel het grootste compliment in zijn geheel. Het klinkt ook enorm stom om te zeggen dat een perfecte game niet bestaat. Maar tijdens het spelen ben ik niets negatiefs tegen gekomen wat mij stoorde aan het spel.

– Erg goede South Park game
– Maar ook een erg goede game van zichzelf
– Verhaal en de humor is geweldig