Review: Splatoon 2

splatoon 2

Splatoon 2 is een direct vervolg op Splatoon. De eerste game verscheen voor de Wii U, maar Splatoon 2 is alleen verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. De tweede game in de serie biedt een aantal uitdagende spelmodi en heeft voor ieder wat wils.

Splatoon is een kindvriendelijke shooter en waarschijnlijk een van de meest verrassend goed lopende franchises van Nintendo. De eerste game heeft verschillende kampioenschappen gekend en ook deel 2 heeft weer de mogelijkheid om je te laten classificeren.

Home SQ

Een kindvriendelijke shooter, hoe werkt dit precies? De game kan je erg gemakkelijk vergelijken met paintball. Je schiet in Splatoon dan geen verfballetjes, maar je schiet met inkt. Je bent immers een Inkling. Een soort kruising tussen een persoon en een inktvis die verschillende wapens en tooltjes heeft om inkt mee te verspreiden. Met deze inkt kleur je de grond met de kleur inkt in jouw tank. Het vijandige team heeft een andere kleur inkt en het is dan ook de bedoeling om zoveel mogelijk inkt van jouw kleur te verspreiden om een gevecht “Turf War” te winnen. Het is dus niet de bedoeling om zoveel mogelijke vijandelijke spelers de grond in de boren, maar juist om de map in te kleuren met inkt. Uiteraard kan je wel gewoon je vijanden af schieten door ze doorweken met inkt.

Alleen, tegen- of met elkaar

Splatoon 2 heeft een aantal vrij interessante game modi ter beschikking. Zo kun je in je eentje de campaign spelen waarin je verschillende platformen afgaat om uiteindelijk een baas te verslaan. De Turf War is de multiplayer mode waarin je het opneemt tegen andere spelers, maar als je liever met andere spelers samen vecht tegen monstertjes dan is Salmon Run meer iets voor jou. Je kunt ook alles spelen als je wilt. Het mooie aan Splatoon 2 is dat alle verschillende game modi een aparte voortgang hebben. Het is dus niet nodig om zoveel uur Turf War te spelen omdat je per se een T-shirt wilt vrij spelen met bepaalde bonussen die goed van pas komen in Salmon Run. Per mode heb je de keuze uit kleding en wapens die binnen die mode verkrijgbaar zijn en vrij te spelen zijn.

Splatoon 2

Bob Ross is er niks bij

Laten we maar beginnen met de Turf War. Splatoon is een erg interessante shooter op gebied van PvP. Het is namelijk mogelijk om gehele matches te spelen zonder dat je ook maar één vijandige speler tegenkomt, wegjaagt en of neerschiet. Door simpelweg de map te kleuren met jouw kleur inkt verdien je punten. Door vijandelijke spelers af te schieten krijg je ook punten, maar deze hebben geen invloed op de uitkomst van het spel, enkel op je eigen score. De winnaar van de Turf War ronde is namelijk het team die het meeste van de map heeft gekleurd. De truc ligt hier bij tussen het balans vinden van kleuren en er voor zorgen dat je vijanden niet de mogelijkheid hebben om er over heen te kleuren. Zij kunnen namelijk door over jouw kleur heen te spuiten de kleur veranderen.

turfwar

Het kleuren kan je op verschillende manieren doen. Door middel van verschillende wapens die je kunt kopen in de winkels voor in-game muntjes die je verdient door het spelen van Turf War, door je gadgets te gebruiken zoals verschillende soorten inktbommen en door je ultimate ability te gebruiken. Deze laadt op door simpelweg punten te scoren. Daarnaast biedt de game verschillende soorten kleding zoals T-shirts, hoedjes en schoenen met verschillende bonussen die je kunnen helpen tijdens een gevecht. Weet j niet zeker of je een gadget of wapen wel interessant genoeg vind om te gebruiken? In de shop kun je het wapen of gadget voordat je hem koopt testen in een oefen arena met dummy’s. Ook wel handig om je sniper-skills te oefenen.

victory

Waarmee kleur je het liefst?

De keuze van je wapen en gadget is niet alleen afhankelijk van je voorkeur, maar ook een beetje van je doel. Wil je zoveel mogelijk kleuren, andere afschieten of een beetje van beide? De roller is bijvoorbeeld ideaal om mee te kleuren aangezien je snel veel meters maakt, maar is heel onhandig om vijanden mee af te maken. Je moet ze namelijk omver rollen. Je bent dus een eenvoudig doelwit met dit wapen, vooral van ver af. Een sniper aan de andere kant is weer heel effectief tegen andere spelers (als je raak schiet), meer heel erg onhandig om mee te kleuren aangezien er maar weinig inkt verspreid wordt en deze heel langzaam is. Met een simpele machine pistool kun je beide doen. Je doet vrij veel schade, maar verliest ten allen tijden van een sniper, maar je verspreid ook best veel inkt, helaas niet zoveel als met een roller. Vaak is het even puzzelen naar je eigen voorkeur, maar voor de serieuze spelers is de afweging meer afhankelijk van wat je teamgenoten doen.

Strijden tegen de baddies

Salmon Run is de game mode die mij heel erg aansprak de eerste keer dat ik er mee in aanmerking kwam. Je speelt met 3 andere teamgenoten namelijk tegen monsters die in verschillende waves het platform op komen om je af te maken. Je wint de ronde door een X aantal gouden eieren in een korf te werpen. De gouden eieren kun je alleen krijgen van een baas die in willekeurige waves verschijnt. Er zijn verschillende soorten bazen. Ze hebben allemaal verschillende soorten aanvallen en zwakheden.

Salmon Run

De mode is erg variërend aangezien de monsters steeds op verschillende plekken spawnen en de bazen steeds afwisselen. Een leuke afwisseling van Turf War, maar op de mode is nog niet heel erg uitgebreid. De verschillende bazen zijn erg beperkt en de rondes zijn vrij kort. Het mest vervelende is echter dat de mode niet altijd beschikbaar is. Salmon Run fungeert met een soort van rooster die je in het menu terug kunt vinden. Het is erg zonde dat de mode op dit moment bijvoorbeeld voor meer dan een dag niet beschikbaar is.

Salmon Run

Campaign

Geen internet? Dan kun je je nog altijd vermaken in de campaign mode. Je vliegt verschillende platformen af met kleine puzzeltjes en monsters. Aan het einde van de rit staat je een baas te wachten die je op een bepaalde manier moet verslaan. De eerste baas die je tegen zult komen is een soort van Oven die broden uit werpt. Door de broden te verven en te springen van het ene brood naar het andere brood beland je boven op zijn kop en kun je hem schade toe brengen.

octo oven

Splatoon 2 is een zeer vermakelijke game met verschillende modi die je lang genoeg bezig zullen houden door de simpliciteit, maar ook diepgang. De rondjes zijn lekker snel en daarmee speel je er gemakkelijk een aantal achter elkaar zonder verveeld te raken. De campaign is een uitstekende optie voor de tijden waarin je het even zonder internet moet doen, of gewoon zin hebt om solo te gaan verven en schieten. Salmon Run is toch de meest vermakelijke mode, maar helaas is deze niet altijd beschikbaar. De game ziet er schitterend uit zowel in handheld mode als in tv mode. De motion-controls werken in handheld mode verrassend goed als je het gewend bent. In tv mode vind ik de motion-controls heel erg vervelend aangezien je met je controller moet bewegen maar je toch recht vooruit blijft kijken naar je beeldscherm. De controls zijn per mode apart te veranderen. God zij dank! Het is daarnaast heel vervelend dat je iedere keer het “nieuws” bericht van Splatoon 2 moet kijken zodra de game opstart. als deze niet meer in de achtergrond draait. In dit bericht worden de maprotaties die op dit moment actief zijn weergegeven.

+
 Vermakelijk
+ Salmon Run