SPONSORS

PARTNERS

inThegame kinguin Deals

Battlefield 1 Official soundtrack

Nintendo Switch Announcement Trailer

Categorieën

Review: Stairs

stairs-header

Oktober, de maand waarin kinderen zich verkleden en langs de deuren gaan, bedelend voor snoepjes. Maar bij mij zullen ze geen snoep vinden. Iedere oktober sluit ik me op in mijn kamer, doe ik de ramen dicht, mijn headset op en speel ik louter horror games.

Het is een traditie die ik al jaren heb, in oktober wil ik bang worden. De dagen worden korter, de nachten langer. Het is het perfecte moment voor een beetje schrik in je leven.

Gamers hebben de afgelopen jaren genoeg aanbod gekregen voor het horror genre, Amnesia, Outlast, Alien:Isolation, noem het maar op. Deze maand, echter, begin ik eens met een game die tijdens de eindejaarsdrukte wel vaak genoeg is genoemd maar ik even niet de tijd voor gekregen heb om hem te spelen; Stairs.

De opzet van het verhaal in Stairs is simpel. De speler is Christopher Adams, een journalist die de kidnapping van Valerie Berkley onderzoekt, evenals de vermissing van een lokale pastoor en zakenman.
De verhaallijnen van deze drie personages worden door het spel heen verteld wat zorgt voor een hoop backstory vanuit verschillende perspectieven.

Het belangrijkste in de game is echter, de setting. Het spel maakt gebruik van de Unreal Engine 3, hoewel dit een bewezen en goed bewerkbare engine is, laat het toch enigzins haar leeftijd zien wanneer het komt tot de interactiviteit van de omgeving. Stoelen kunnen niet omver geduwd worden, geen reflectie van jezelf in spiegels, geen omvallende objecten. Het zijn van die kleine dingen die een horror game net dat beetje meer atmosfeer zouden geven.

SS_Stairs_08

Vanwege het first-person-perspectief zit je als speler direct in de actie, je wilt als maker dus ook dat de speler zichzelf identificeert met het hoofdpersonage. Hier komt het relatieve jonge team van Greylight en de leeftijd van de engine ook naar boven. Door de limieten van de Unreal 3 engine zijn zoals genoemd de omgevingen niet interactief maar ook soms onrealistisch. Hoewel onze razende reporter geen problemen heeft om door een gang te sprinten, blijken objecten die nauwelijks tot kniehoogte komen helaas een onoverkomelijk obstakel. Dit gebeurde me helaas iets te vaak tijdens een actie-scene dat ik door het een of andere object gestopt werd om me te verstoppen of verder te gaan terwijl het karakter makkelijk in de opening had gepast.

Zelfs met deze tekortkomingen weten de makers een geweldige atmosfeer neer te zetten door het gebruik van muziek en opbouw in de spanning. De soundtrack geeft een constant gevoel van gevaar wanneer je je door de game beweegt en zorgt er voor dat zelfs op de rustige momenten, je altijd blijft zitten met een onveilig gevoel. Dit is ook waar de game op scoort en waar je ziet dat het team een zeer goed idee had van waar ze mee bezig waren.

SS_Stairs_04

Horror is niet een collectie van constant enge dingen naar de kijker of speler gooien in de hoop ze bang te maken. Het is juist een gevoel van veiligheid voor de speler creeren door hem of haar wat rust te geven tijdens de enge secties in maar deze weer af te nemen wanneer ze dat het minst verwachten.

De horror wordt vaak afgewisseld met puzzelelementen die bedoeld zijn om delen van het plot voor de speler uit te leggen. De speler moet op zoek naar stukjes informatie die verspreid zijn over meerdere kamers en veelal bestaan deze uit niet meer dan notities op kleine stukjes papier.
Gelukkig geven deze papiertjes licht waardoor ze makkelijk op te merken zijn in de kamers. Echter, het notitieboekje waarin deze normaal worden bij gehouden wil nog wel eens een stukje overslaan waardoor je in de war kan raken met het oplossen van een van de puzzels. Het wordt dus aangeraden om zelf toch pen en papier bij de hand te houden.

SS_Stairs_07

Een ander mechanisme wat in de game gebruikt wordt is de camera, de camera wordt gebruikt om tips te fotograferen en bovennatuurlijke deuren te laten verdwijnen. Met een simpele rechtsklik activeer je de camera waarna je je vrijelijk kan bewegen. Wanneer je de camera niet tevoorschijn zou hebben, kan het heel snel voorkomen dat je een tip of een deur zou missen waardoor je eigenlijk constant met de camera aan door de levels heen beweegt.

Dit is iets waar ze aan hadden moeten werken, door het scherm van de camera constant voor je te hebben haal je een grens op tussen de speler en de spelwereld en maakt het de game een stuk minder eng. Dit hadden ze heel makkelijk op kunnen lossen door de speler niet in staat te stellen om te rennen terwijl de camera actief is.

Al met al is Stairs voor het kleine team van Greylight een geweldig startpunt als kleine studio zijnde. Ze hebben het klaargespeeld om wat daadwerkelijk gruwelijke momenten in het spel te verwerken zelfs met de verouderde technologie die ze tot hun beschikking hebben. De game heeft zijn mindere momenten, vooral bij de exploratie buiten het pakhuis maar dit wordt gecompenseerd door de constante dreigende atmosfeer die het design en de soundtrack bij je oproept.

Met wat tijd zullen we nog veel van Greylight kunnen verwachten, als hun kwaliteit vanaf hier alleen nog maar beter zou worden ben ik er van overtuigd dat deze kleine studio zou kunnen uitgroeien tot een van de marktleiders voor het horror-genre van videogames.

Pluspunten:
+ Geweldige atmosfeer;
+ Geweldige soundtrack.

Minpunten:
– Verouderde engine;
– Weinig interactie met omgeving.

Mijn favoriete momenten: 
Op een moment ging ik een kamer in en sloot de deur achter me. Heel zachtjes hoor ik achter me een stem zeggen “behind you…”. Ik draaide me om en verwachtte iets specifieks te zien maar het was er niet, er stond iets wat ik totaal niet verwacht had en ik werd zo bang dat ik in paniek mijn computer af sloot.

Dat moment in het spel dat je achterna gezeten wordt door iets, je wilt naar achteren kijken om te zien hoe ver het nog van je af is maar je weet dat het niet verstandig is. Toch deed ik het…ik kon weer helemaal terug bij mijn vorige save beginnen. KIJK NOOIT ACHTER JE!

Bekijk hier de Kickstarter trailer van Stairs;

Stairs is nu te koop op Steam voor €12,99!

Gerelateerde berichten

Tags

Dit vind je misschien ook leuk...

  • Pascal Jag

    Stream gekeken van deze game, maar vond hem wat langzaam op gang komen. De sfeer was wel heel goed. Helaas sprak het me niet genoeg aan om zelf ook te gaan spelen.

Spring naar de toolbar