Review: Star Ocean: Integrity and Faithlessness

Star Ocean

Star Ocean is een JRPG serie die als eerste verscheen in 1996. Ondertussen zijn we een aantal jaren verder en is Star Ocean: Integrity and Faithlessness verschenen voor de Playstation 4. Ontwikkeld door Tri-Ace en uitgegeven door Square-Enix, maakt deze JRPG een titel die erg gewild is door de fans, maar kan deze game tippen aan haar verwachtingen?

Het is erg lastig om deze game niet te vergelijken met een grotere broer van de genre JRPG, namelijk Final Fantasy. Star Ocean lijkt namelijk heel sterk op deze game als het gaat om design, stijl en playstyle. Helaas is het daarom pijnlijk om te zien dat Star Ocean ten opzichte van Final Fantasy op een hele hoop punten tekort schiet. Voor een game die uitgegeven is door Square Enix en jaren, maar dan ook jaren later na het vorige deel verschenen is, is dat ontzettend zonde.

Het is niet meteen zo dat de game slecht is. Enkel heeft de game niets nieuws toe te voegen aan het universum waar het zich in afspeelt. De nodige elementen zijn aanwezig, maar springen niet bepaald naar voren. Je kan het vergelijken met een hamburger. Star Ocean: Integrity and Faithlessness is een euroknaller van de McDonald’s. Het heeft wat het moet hebben: een broodje en een burger. Maar Final Fantasy is een Big Mac: het heeft ook een burger en een broodje, maar ook nog een hele hoop andere dingen, zoals speciale saus, uitjes en een extra patty.

De game maakt gebruik van een best interessante combat. In tegenstelling tot veel JRPG’s maakt Star Ocean geen gebruik van Turn-based combat, maar van action based combat. Het werkt dus ongeveer hetzelfde als een Hack and Slash game, maar toch net ietsjes anders.

Star Ocean

Combat

Zoals ik al zei: de game heeft een vrij interessant combat systeem. Helaas blijkt dit alleen in de tutorial schermen goed naar voren te komen, want in werkelijkheid spam je maar één knopje om je vijand flinke schade aan te brengen en gebruik je enkel de iets minder sterkere aanval om een sterke aanval van jouw tegenstanders te onderbreken. Dit is namelijk ongeveer hoe het combat systeem werkt in deze game. Je kan blocken. Je blokkeert hier niet alles mee, maar beperkt de schade wel enorm. Door de dodgen krijg je geen schade, logisch. Daarnaast kan je lichte en zware aanvallen gebruiken tegen je tegenstanders. De zware doen uiteraard meer schade, maar gebruiken een beetje MP (mana power). Je lichte aanvallen zijn bedoeld om zware aanvallen van je tegenstanders te stoppen. Zodra je tegenstanders een blauwe gloed krijgen gebruik je je lichte aanval en daarmee cancel je hun zware aanval.

Vervolgens heeft iedere personage een eigen speciale aanval. Deze komen ook in twee vormen. Een speciale lichte aanval en een speciale zware aanval. Voor jouw standaard personage zijn dit gewoon slagen met je zwaard waarmee je gemakkelijk meerdere vijanden mee kunt raken. Voor een ander personage betekent deze speciale aanval dat jij jouw teamgenoot kan healen. Iedere character heeft zijn eigen speciale aanvallen, deze kun je ook verder upgraden en aanpassen met verschillende skill books. Deze skill books kun je vinden, looten en kopen.

Je kunt tijdens het gevecht makkelijk switchen tussen andere personages in jouw party, echter direct uit het gevecht bestuur jij weer jouw standaard personage. Zodra jij een andere personage overneemt gaat de andere op auto-piloot.

Star Ocean

Story

Ik ben geen volger van de serie, dus eigenlijk maakt het verhaal niet heel erg veel impact op mij. Maar dat mag geen excuus zijn voor de manier waarop deze game het verhaal aanbiedt. Ik krijg een beetje het gevoel alsof deze game wat gericht is naar kleine kinderen aangezien het verhaal zo goed als voorgekauwd wordt tijdens cutscenes en dergelijken. Er is bijna geen ruimte om zelf een conclusie te trekken voordat een character verteld waar het op staat.

Tijdens het spelen heb ik een beetje het idee gekregen of de ontwikkelaars eigenlijk geen zin meer hadden om genoeg moeite te stoppen in deze titel. Het heeft jaren geduurd voor een vervolg, maar eigenlijk voelt deze niet afgemaakt, of niet goed doordacht. Het idee is er wel, en deze had van tevoren al heel erg veel potentie. Helaas is de manier waarop deze is aangepakt niet de juiste kant op gevallen.

Star Ocean

De game ziet er best wel standaard uit voor een JRPG. Niet bijzonder mooi, maar ook niet bijzonder lelijk. De characters zien er in het algemeen spot on uit, zoals hierboven te zien is. Helaas kan je over de omgeving niet hetzelfde vertellen. Daarnaast zien sommige monsters, zoals de vliegende vissen, er ook best wel lelijk uit.

Star Ocean: Integrity and Faithlessness is een mediocre JRPG voor de die-hard fans die de nog steeds trouw zijn aan de serie. De game is niet heel erg action-packed, maar heeft zo nu en dan zijn momentjes die je interesse blijft wekken. Naar mijn gevoel is het toch een game die wat meer op de achtergrond komt te staan. Een typisch spelletje voor de JRPG liefhebbers om uit de kast te trekken op een dag waar je concentratie eigenlijk zo goed als niet aanwezig is. Het vergt niet veel planning en strategie om door de velden heen te komen en het verhaal wordt zo goed als voorgekauwd.

+ Final Fantasy achtige game
+ Action combat
+ klassieke JRPG stijl