Review: Star Wars Battlefront II

Star Wars BF2

Vanaf kinds af aan ben ik al een fan van Star Wars. De films, de games alles was vroeger geweldig. De laatste film was ook weer geweldig. Helaas schoot het bij de games wat te kort. Battlefront was een matige game. Nu komen we aan bij Star Wars Battlefront II. Kan deze game dit keer wel aan de verwachtingen voldoen?

SWBF2

Campaign

De Campaign mode van Star Wars Battlefront II vertelt het verhaal van Iden Versio. Captain Iden Versio is lid van de Inferno Squad van de Empire. Tijdens één van haar missies wordt ze gevangen genomen door de rebels. Hiermee start ons verhaal. We gaan op pad met de droid van Iden. Met wat rond gesluip komen we bij Iden en nemen we haar over voor de rest van de missie. Op Gamescom hebben we al de demo kunnen spelen van de ruimte gevechten. In de Campaign stappen we zelf ook vrij snel in een space fighter. Hiermee komen we gelijk bij een sterk punt van de Campaign. Er zit voldoende afwisseling in de missies die je moet volbrengen. Naast het rondvliegen en rondlopen met Iden, maken we ook kennis met diverse oude bekende uit de Star Wars franchise. Onder andere Luke Skywalker, Princess Leia en Han Solo zijn te spelen in de Campaign mode. Helaas zijn de missies met deze personages aan de vrij korte kant. Wat langere speeltijd met bijvoorbeeld Luke Skywalker, had de Campaign nog beter gemaakt. Aan het eind van het verhaal, zien we een overduidelijk open einde. Een DLC met een vervolg van de Campaign zit er dik in. De graphics in de Campaign mode laat wel wat te wensen over. De CGI scénes zien er geweldig uit, maar dan kom je bij de ingame graphics. De gat qua kwaliteit is duidelijk zichtbaar. Ingame ziet de game er minder mooi uit, met zelfs her en der duidelijke pixels. EA had hier wat beter hun best mogen doen.

Multiplayer

De online omgeving ziet er weer bekend uit met het aantal modi wat we kunnen spelen. We hebben de Galactic Assault, Starfighter Assualt, Strike, Blast en Heroes vs Villians. Waar ik zelf aangenaam blij mee ben, is de mode Heroes vs Villains. Want zeg nou zelf, wie heeft er nou altijd zin om genoeg punten te verzamelen om Darth Vader te kunnen spelen? In Heroes vs Villians vecht je in vier tegen vier format. Enige min punt aan deze modus is dat je je character kan inlocken. Wanneer je in een game lobby komt is de kans groot dat je favoriete character al ingelocked is door een ander. Deze gamemodus zou leuker zijn geweest als je random een character had gekregen in plaats dat je er één kan inlocken.
SWBF2
De wat grotere game modi zijn Galactic Assault en Starfigther Assault. Galactic Assault is de place to be als je van de grondgevechten houdt. Met twintig tegen twintig, vecht je om en rond objectives om de game te winnen. Net als in de andere Battlefront delen kun je hier punten verzamelen waarmee je sterke characters kunt inhuren. Deze variëren tussen de sterke Jedi en Sith, maar ook met geupgrade stormtroopers of rebels. Je kan kiezen uit vier verschillende start classes. Elke class heeft zijn eigen plus en min punten.

In Starfighter Assault duik je de ruimte in voor epische vluchtgevechten. Op Gamescom heb ik deze demo meerdere malen gespeeld. Bij het reviewen van deze game betrapte ik me er zelf op hoe leuk deze modus nog steeds is. Dit is verruit mijn favoriete bezigheid van de multiplayer. De dogfights, objectives en het gevoel dat je in een enorme map vliegt is geweldig. De kleine details zijn ook aanwezig in de ruimte. Zo wordt je verblind door de zon als je er recht naar toe vliegt. Dit kan resulteren tot een crash of dat je je vijand uit het oog verliest. De keuze aan space fighters is prima te noemen. Ook in deze modus kan je sparen om de betere en sterke ships te bemachtigen.
SWBF2
Wat best wel een  gemis is, in de online omgeving, is de optie om Heroes vs Villians ook in de ruimte te spelen. Natuurlijk speelt iedereen graag Darth Vader of Luke Skywalker, maar als je ook nog is in de ruimte tegen elkaar kon strijden met de beroemde Starfighters als de Millenium Falcon en Boba Fett’s Bounty Hunter, was de game compleet geweest.

Star Wars Battlefront II is ten opzichte van Battlefront een goede verbetering. De ruimte gevechten zijn geweldig en episch. De online game modi zijn goed voor vele uurtje vermaak. De Campaign mode is goed te doen. Een langere verhaal had de Campaign leuker gemaakt in plaats van de open einde, waarvan je weet dat er weer een DLC voor gaat komen. EA heeft hier al genoeg over zich heen gehad, en ik ga hier ook geen verdere woorden aan vuil maken. De afwisseling in de Campaign mode was verfrissend, hoewel het spelduur met de andere personages wat langer had mogen zijn. Qua graphics voelt het aan als een matige game. De CGI scénes zien er fantastisch uit, maar als je dan weer aan het spelen bent ziet het er toch wat minder mooi uit. Het verschil is duidelijk te zien en dat is gewoon zonde van z’on leuke en vermakelijke game. Voor de fans is dit wel een game om te hebben en te spelen. Op vele vlakken is deze game beter dan zijn voorganger. Ondanks alle gedoe rond EA en de microtransacties, hebben we ons kostelijk vermaakt met deze nieuwe telg in de Star Wars franchise.

+ Afwisselende Campaign
+ Ruimte gevechten
+ Heroes vs Villians game mode