Review: Star Wars Battlefront

swb_AuIttzU

Een hele verbetering van de originele Battlefront game is er nu dan weer, Star Wars Battlefront voor de huidige gen zoals hier besproken voor de PS4. Met verschillende game modes, veel aankomende DLC, sound effects en textures om van te genieten zal er genoeg te doen zijn voor liefhebbers van de franchise. Voor mensen die minder fan zijn van de serie of van multiplayer shooters zal het spel echter snel als eentonig aanvoelen.

Grafisch

De graphics van Battelfront zijn niets minder dan geweldig. Wanneer het op presentatie en oog voor detail aankomt doet het spel het meer dan goed. Elke rots, boom, muur, deur of zelfs apparatuur die in de maps van Battlefront staan hebben zeer uitgewerkte textures. De maps lijken vanuit je X-wing vaak op kale vlaktes maar wanneer je dan te voet door de maps rent valt het weer op dat elk klein detail aandacht heeft gekregen. Zo nu en dan was het voor mij de moeite waard om de omgevingen te verkennen. Ook de lasers die langs je af vliegen zien er goed uit.

featuredimage.img_(1)

Besturing

De besturing is niets anders dan je zou verwachten. Linker control stick om te lopen, rechter stick voor de camera besturen. Het schiet- en richt werk gaat net als vele andere shooters via de L en R triggers. Pas wanneer je voor het eerst in de huid van een hero of villain kruipt krijg je met andere controls te maken. Elke hero en elke villain heeft natuurlijk zijn eigen krachten en wapen. Luke maakt gebruik van een force push waar Darth Vader gebruik maakt van een force choke. Tijdens het besturen van deze personages zul je minder gebruik maken van het richt werk omdat je veelal met een lightsaber bezig bent. Voor deze heb je dan ook weer light en heavy attacks. De light attacks gebruik je met een R trigger. De overige attacks en abilities gebruik je met de iconische playstation knoppen.

Geluid

De sound design is net als de graphics ontzettend goed. Wie liefhebber is van de star wars muziek zal dan ook weer kunnen genieten van deze nummers in Battlefront. Hoe goed de muziek ook is, soms werkt het afleidend en ik heb dan ook zelf de muziek uitgezet. Helemaal niet erg omdat de overige sound effects indrukwekkend zijn. Het langszoemen van de schepen, de voetstappen van de ATSTs en walkers, de blasters en de lightsabers klinken allemaal net als in de films en geven de gameplay een hele boost. De one liners van de heroes en villains voelen echter vaak niet op hun plek. Niet alleen omdat deze duizenden keren herhaald worden en snel gaan vervelen.

Dit is waar Battlefront helaas een klein beetje achte blijft. Wie voor het eerst Battlefront opstart zal eerst moeten wachten op de game installation. Dit is een mooie gelegenheid om al vast te wennen aan de besturing. Ik begon vrolijk met het neerslaan van rebels met mijn lightsaber als niemand minder dan Darth Vader. Vermakelijk en een leuke manier om weg te doen met een loading screen. Na het doorzitten van de instal kom je terecht in het menu. Op eerste aanzicht niet veel speciaals. Men krijgt de keuze uit de multiplayer mode of missions. De missions kunnen in je eentje of met een tweede speler gespeeld worden. Zo vallen de training missions daar onder. Deze zijn bedoeld om de speler bekend te maken met de verschillende heroes, X-wings, airspeeders, At-STs en speeder bikes. Het voelt fantastisch om van al deze voertuigen gebruik te maken al kan het tijdens een multiplayer match chaotisch eindigen wanneer je de training missions niet hebt gespeeld. De speeder bikes zo bijvoorbeeld. Moeilijk te besturen, razendsnel en dan ook nog een boost. Wat begon als een enthousiaste stap op een speeder bike eindigde vaak in een teleurstellende maar vaak grappige klap tegen een rots of een boom. De voetuigen die gebruik maken van benen hebben vaak moeite met omgevallen bomen of kleine rotsen. Zo kom je dan ook vaak vast te zitten.

In de multiplayer modes van Battlefront krijg je de keuze uit een van de volgende modes:

Blast: Een vrij standaard mode waarin het doel is om als team meer kills te krijgen dan de tegenstander. Wie als team het eerst de 100 kills bereikt heeft de ronde gewonnen. Elke ronde zal zich afspelen in een andere map. Dit is een game mode die soms lang kan duren in tegenstelling tot de andere. Gelukkig zijn de wachtijden om mee te doen ontzettend kort.

Fighter squadron: Dit is een mode die zich in een starfighter en dan ook in de lucht afspeelt. Helaas zijn gevechten in de ruimte niet beschikbaar. Je zult het dus moeten doen met de luchtruimen boven de bekende maps. Het doel hier is simpel: haal je tegenstander uit de lucht.

Heroes VS villains: Naar mijn mening een van de spannendste modes. Je zult spelen in teams van 6 spelers. Je zult beginnen als rebel of stormtrooper afhankelijk van welk team je speelt en dan natuurlijk een hero of een villain. Dit wisselt af. Het doel van deze mode is om de tegenstander zijn heroes of villains uit te schakelen. Dit zijn er altijd 3. De heroes zijn Han Solo, Princess Leia en Luke Skywalker. De villains zijn Boba Fett, Darth Vader en Emperor Palpatine. Boba Fett voelt een deze mode ontzettend overpowered aan. Met zijn jetpack kan hij uit moeilijke situaties komen of de lucht in gaan om een homing wrist rocket af te vuren. Het is ontzettend moeilijk om hem te raken wanneer je tegenover hem staat en het zal dan ook niet lang duren voordat hij met zijn flamethrower met rebels afrekent.

Supremacy: Dit is een All-Out mode waarin alles kan. Vrijwel alle voertuigen zijn van de partij. Het is dus ook mogelijk om in het luchtruim te blijven. Deze mode speelt zich af in grote teams en kan dan ook erg lang duren.

Walker Assault: Een erg interessante game mode. Imperial walkers zullen door de maps lopen en het is als rebels het doel om een sattelite uplink te verdedigen om de weak spot van de walkers bloot te leggen. Als dat eenmaal gedaan is zullen spelers hun alles moeten geven om de walkers uit de schakelen. Als beide walkers neergehaald zijn winnen de rebels.

scrshot5

Cargo: Dit lijkt op een capture the flag game mode. Steel de cargo van de vijand, verdedig je eigen.

Drop Zone: Weer een simpele mode. Het team dat de meeste drop pods verzamelt wint.

Droid run: Deze mode lijkt op cargo. Het verschil is echter dat het hier gaat om het verdedigen van droids en deze in je bezit te houden. Deze droids bewegen natuurlijk. Dit maakt het geheel een stuk moeilijker.

Hero Hunt: Totdat de DLC hier iets aan doet voorlopig de laatste mode. In deze mode speel je als hero en neem je het op tegen een groot team van enemies.

Naast de speciale game modes zul je de meeste tijd in Battlefront doorbrengen als rebel of stormtrooper. Deze besturing spreekt voor zich en voelt soepel aan. Helaas blijven deze personages ook simpel. De character customization voelt gebrekkig aan en er zijn dan ook weinig dingen waaraan je de hard verdiende credits aan uit zult willen geven. Ook aan wapens is een gebrek. Een handvol verschillende blasters, grenades en powers zijn hetgeen waar je het mee zult moeten doen. Het is dan ook maar goed dat de verschillende game modes hier afleiding van geven.

Wanneer het op maps aankomt voelt Battlefront nogmaals vrij eentonig. Er zijn berg landschappen, moeras landschappen en ijs landschappen maar dan is het meeste ook wel gezegd. De game is over het algemeen een leuke shooter en zal waarschijnlijk doormiddel van DLC een stuk beter worden. Tot nu toe voelt het echter een beetje tekortkomend. Het is dan ook jammer dat fans die de games hebben gekocht ook nog de season pass of individuele DLCs moeten gaan kopen om een volledige ervaring te krijgen. Dat wil niet zeggen dat het spel zonder DLCs niet leuk is om zo nu en dan aan te zetten om snel een ronde of twee te spelen.

Over het algemeen is Battlefront zeer zeker niet teleurstellend. Het is een goede, soms langzame, shooter die blijft vermaken en zeer goed is in zijn presentatie. Helaas doet de gameplay een klein beetje tekort. Naast het gebrek aan customization, wapens en maps valt er weinig te klagen. De loading times zijn kort, de presentatie, graphics en sound design zijn om van te smullen. Of de DLCs de gebreken goed gaat maken valt nog te zien. Hopelijk komen er nog veel gratis updates die de ervaring zullen uitbreiden. Tot nu toe lijkt het spel mijn aandacht niet lang te gaan houden.

+ Graphics
+ geluid
+ presentatie