17 april 2024

Review: Starlink: Battle for Atlas

Starlink: Battle for Atlas is de nieuwste game die toys-to-life gebruikt. Is Ubisoft een beetje te laat of blazen ze nieuw leven in dit concept?

Als verzamel verslaafde ben ik erg enthousiast. Waar Skylanders en Disney Infinity mijn interesse niet kon wekken door een veel te kinderachtige game erachter, had ik bij de aankondiging van Starlink weer hoop op een nieuwe verzameling. Hier is hij dan eindelijk en ik mag hem ook nog reviewen.

Zoek je een game met een diepgaand verhaal? Dan zul je toch nog verder moeten zoeken. Zoals we bij Toys-to-Life games gewend zijn is ook deze game gericht op een jonger publiek en ziet eruit als een animatie serie. Victor St. Grand is een wetenschapper en avonturier. Hij ontdekt een gecrasht alien ruimtevoertuig en redt de alien erin. Deze alien geeft hij de naam Judge. Samen creëren ze Nova. Met deze energie bron kunnen ze ruimtevoertuigen maken met hyperdrives. Hiermee vormen ze de vredige organisatie Starlink Initiative.
De zoektocht naar de oorsprong van Judge lijd hun naar het sterrenstelsel Atlas. Eenmaal daar word het ship van St. Grand, de Equinox, aangevallen en geënterd. Ze ontvoeren St. Grand en nemen de Nova reactor mee. De Equinox crasht op een nabij gelegen planeet en hier begint de game. Iets verder in de game kom je erachter dat Grax met zijn cult degene is die St. Grand ontvoerd heeft en dat hij het hele sterrenstelsel wilt overnemen. Behalve het bevrijden van St. Grand zul je ook nog heel Atlas moeten redden.
Starlink

Atlas

Tot heden is Atlas de grootste open wereld die Ubisoft gemaakt heeft. Atlas bestaat uit 7 volledig te onderzoeken planeten en de ruimte ertussenin die ook nog eens van alles bevat om te vinden en onderzoeken. Elke planeet heeft zijn eigen flora en fauna om te onderzoeken en te verzamelen.

Diepgang

De diepgang in deze game komt niet uit het verhaal, de vele vooral dezelfde vijanden, of de veelal dezelfde missies. In deze game komt diepgang uit wat je kunt doen met je ship en wapens. Zo kun je met mods een heleboel aanpassen naar jouw speelstijl. Elk wapen heeft 4 mod slots en elk ship heeft er 5. Ook kun je de Equinox upgraden en zijn er meerdere gebouwen op de planeten die je kunt bouwen en/of upgraden. En natuurlijk kun je elke piloot levellen en upgraden.
Starlink

Toys-to-Life

De speelgoedlijn die uitgebracht is met deze game ziet er goed uit. Sommige details hadden iets beter gekund. Zo zijn er onderdelen die wat beter afgewerkt hadden kunnen worden. Een verrassing voor mij waren de lampjes achterin het vliegtuig op de plek van de motoren die oplichten en feller worden wanneer je de boost gebruikt. Terugkomend op de details, het vliegtuig heeft 4 motoren en 2 ervan hebben maar lampjes.
Wat Ubisoft goed heeft gedaan is de toys niet noodzakelijk gemaakt. Heb jij geen zin om je bankrekening te plunderen, dan kun je ook een digitale versie aanschaffen waar je zonder toys kunt spelen. Ik heb dan bijna manieren mogen spelen en moet eerlijk zeggen dat ik het met toys een stuk leuker vind. Het maakt de game ook direct een stuk moeilijker als je niet alles tot je beschikking hebt.
Starlink
De complete Starlink speelgoedlijn bestaat vooralsnog uit:

• 5 ruimteschepen
  • 15 wapens
  • 9 piloten

Het starterpack (hierboven afgebeeld) bestaat uit 1 ruimteschip, 1 piloot en 3 wapens. De uitbreidingen zijn pakketten met of 2 wapens, of 1 piloot, of een ruimteschip met 1 wapen en 1 piloot. Bekijk hier op de Ubisoft site alle pakketten.

Starfox

Exclusief voor de Nintendo Switch is er ook nog Fox McCloud en zijn Arwing. Ook is er voor Starfox nog content toegevoegd. Naar mijn idee een briljante zet van Ubisoft. Door het toevoegen van Starfox krijg je direct een complete fan basis erbij die deze game moeten hebben.
Starlink

Starlink is een vermakelijke space shooter. Er is buiten de storyline veel te onderzoeken en te verzamelen. Een completionist is wel even zoet met deze game. Alle actie en de werelden zien er mooi en divers uit. Het spel en de toys werken perfect. Aan de ene kant wat repetitief echter aan de andere kant weer best uitgebreid. De toys zijn niet noodzakelijk maar zeker een grote toevoeging aan de fun van de game. Ook staan ze erg mooi in de kast als je niet aan het spelen bent. Starlink is wel een aanslag op je portemonnee, maar gelukkig staan de feestdagen om de hoek en zijn er genoeg pakketten om de ruimte onder de boom te vullen.

• Toys
  • Toys zijn optioneel
  • Grote wereld