Review: State of Decay 2

State of Decay 2

Microsoft’s nieuwste exclusive titel, State of Decay 2, is een vervolg op het eerste deel uit de franchise. Vanzelfsprekend is het opnieuw een Open-World-ish zombie-survival game met een aantal RPG elementen. Voldoet het vervolg aan de verwachtingen, of laat de game hier en daar een steekje vallen.

State of Decay 2 is zowel in je eentje als met een groep tot maximaal 4 personen te spelen. Je bevindt je in een community van personages waarbij ieder persoon zijn of haar eigen verhaal en attributen heeft. Niet geheel onbelangrijk, maar ook niet enorm interessant. Jouw doel, net als iedere andere zombie game ooit gemaakt, overleven. Wat maakt State of Decay 2 dan anders dan alle andere zombie games? Nou, de game gooit een aantal specerijen uit andere genres in de mix om zo een interessant brouwsel te creëren.

Je kunt bijvoorbeeld een eigen basis bouwen uit een leegstaand gebouw, deze aanvullen met verschillende benodigdheden om te overleven zoals een hospik, opslagruimte, barakken, keuken, slaapkamers, grond om gewassen te verbouwen en nog een aantal dingen. Samen met een community run je deze boel en moet je er voor zorgen dat jouw voorraad goed gespekt blijft. Om daarvoor te zorgen moet jij het veld in met één van de personages uit de community om voorraden te halen en deze in te leveren bij een opslagruimte. Omdat het ook nacht wordt is het misschien leuk om wat verlichting te hebben in je zelf in-elkaar geknutseld fort. Heel leuk en aardig, maar hoe meer toeters en bellen jij aan de grote klok hangt, hoe interessanter jouw basis is voor zombies om aan te vallen.

Zombies

Vandaag voel ik mij iemand anders

Een groot gameplay element in State of Decay 2 is dat jij zo goed als alle personages in jouw community kunt besturen. Deze personages hebben stuk voor stuk een eigen persoonlijke inventaris. De grootte van deze inventaris is afhankelijk van de grootte van je rugzak. Verschillende rugzakken kun je vinden tijdens het verkennen van de omgeving, net als al het andere spul overigens. Wapens, voedsel, voorraden, medicatie, eigenlijk alles vind je tijdens het verkennen van de omgeving.

Een groot gedeelte van de game ben je dan ook bezig met het verzamelen van voorraden om jouw basis draaiend te houden en jouw community te voorzien van alle benodigdheden. Tijdens het verkennen en boodschappen doen, want dat is hoe het voelt na een aantal uur in de game, verbeter je je personage. Je zult meer energie krijgen om te sprinten, beter worden in vechten en noem maar op. Na het behalen van een bepaald level kan je in de bepaalde skill een perk kiezen. Dit geld echter alleen voor dat personage. Zodra je veranderd van personage zul je deze met andere skills en attributen aantreffen.

Nou leuk, dan speel ik toch lekker maar één personage, geef deze alle coole shit en maak hem zo super overpowered, ha-ha-ha! Ja, zo werkt dat dus niet. Verschillende personages hebben hun eigen quests die je alleen kunt voltooien op dat personage. Daarnaast moet je de rest van de communtiy inzetten om jouw basis te beschermen. Laat je ze dus allemaal zonder voer en wapens achter in een huis dat voortdurend de lichten heeft branden en waar de aggregaten meer decibel produceren dan een gemiddeld hardstyle festival? Is de kans groot dat je met een koude douche thuis komt.

State of Decay 2 fattie shot

RPG of arcade?

State of Decay 2 heeft dus een aantal RPG en zelfs strategie elementen, maar ook meer dan genoeg arcade elementen. De combat is namelijk zo simpel als maar zijn kan. Geen ingewikkelde combo’s ofzo, een knopje is genoeg om jouw vijand te verslaan. Daarbij is het uiteraard wel mogelijk om verschillende executies uit te voeren wanneer een zombie op de grond ligt bijvoorbeeld. Helaas zit hier weinig variatie in.

Daarnaast zijn alle RPG of strategie elementen nauwelijks interessant genoeg om jaren te twijfelen over een bepaalde keuze. Ja, de game geeft je bepaalde keuzes tijdens het plannen van je basis en dergelijken, maar de impact hiervan is minimaal. Uiteraard kies je voor het een of het ander, maar het doet er niet toe. De elementen waar je van verwacht dat ze een aanzienlijke impact hebben op gameplay of de uitkomst van een bepaalde keuze is afwezig. State of Decay 2 weet niet of het een RPG wilt zijn of een arcade zombie survival, en daarom slaat de game de plank mis op beide fronten. De RPG elementen zijn niet interessant genoeg om er zorgvuldig mee om te gaan. En de game voelt niet arcade genoeg om zichzelf niet serieus te nemen. Kortom wordt je opgezadeld met een game die zichzelf erg serieus neemt maar faalt om te presteren als een game waar je serieus mee moet omgaan.

Die indruk volgt al heel erg vroeg in de game. Geen idee waarom, maar alle gesprekken in de game zijn ontzettend, maar echt ontzettend ongemakkelijk. De personages hebben zo goed als geen gezichtsuitdrukking en na iedere zin valt er een lange ongemakkelijke pauze alsof het iedereen’s eerste date is. Hierdoor verlies je in het begin al snel de interesse in het verhaal van de game omdat je het gewoon niet serieus kunt nemen.

State of Decay 2 personage

Samen zijn we sterker

Waar de game enorm op moet leunen is de co-op. Je kunt samenspelen met drie andere mensen om zo de drie grote maps te verkennen en de levende doden opnieuw te doden. De co-op mode is de mode waarin je waarschijnlijk de game in volle glorie zult waarderen. Speel je de game in je eentje ben je veel tijd kwijt aan het doen van boodschappen. Iedereen heeft een hekel aan boodschappen doen toch? De Plus, Jumbo en Albert Heijn hebben niet voor niets een bezorgservice. Gelukkig voor State of Decay 2 is de game enorm toegankelijk door de lage instapprijs van €30,- en de mogelijkheid om de game te spelen via Xbox Game Pass. Indien dit niet het geval was zag de toekomst voor State of Decay er niet zo goed uit.

State of Decay

State of Decay 2 is een game die niet precies weet wat het wilt zijn en daarom faalt op ieder front. De elementen die de game bevat zijn niet van belang om er heel serieus mee om te gaan. Alhoewel het verhaal er in de meeste zombie-avonturen er niet toe doet omdat het vanzelf spreekt doet State of Decay 2 er een schepje bovenop om je vanaf het eerste moment al af te schrikken van alles wat met een verhaal te maken heeft. De game is leuk om in co-op mode te spelen aangezien je altijd wel kunt lachen met je vrienden in een virtuele omgeving waar zombies zijn om te vermoorden, maar of het de game gaat redden is op dit moment een groot vraagteken. Gelukkig is de game erg toegankelijk waardoor het geen kwaad kan om het een kans te geven en het heel eenvoudig is om op deze manier samen te spelen.

• Co-op
  • Visueel in orde

• Bugs