Review: Steep – De ‘koude’ december game

Steep Ubisoft Review

Altijd al op wintersport willen gaan, maar het is je alsnog niet gelukt om uit je grot vol met games en eten te komen? Dan is dit je kans… Ubisoft brengt ons: Steep, een wintersportsimulatie die het beste van de kou naar voren brengt.

Ubisoft brengt de laatste tijd geweldig goede games uit. Watch Dogs 2 en bijvoorbeeld Rainbow Six Siege waren beiden een groot succes. Kan Steep zich bij dit lijstje mengen? Lees het hier beneden in onze review.

Waanzinnig mooie wereld

Het eerste wat mij opviel in deze game, is hoe geweldig het eruit ziet. Dit is zo’n game die je alleen al speelt voor uitzichten en om bepaalde gebieden gewoon volledig te zien en ontdekken. De game is open world met de mogelijkheid om naar challenges en races te ‘teleporteren’. Beiden geeft het idee van een grote open gebied en van snel reizen als het nodig is, of als je even snel een potje wilt spelen. Je kunt als je boven op een berg staat mijlen ver vooruit kijken. Dit kun je ook doen met een verrekijker, waarmee je dan weer bepaalde dingen kunt spotten.

Steep Ubisoft Review

Wat een uitzicht…

De graphics in deze game zijn niet het allerbeste ooit natuurlijk. Maar op bepaalde momenten lagen mijn kaken op de grond. Soms krijg je echt van die momenten dat je denkt: ”Dit moet een screenshot worden, weet je wel, voor als achtergrond op m’n pc ofzo”. Van die momenten dat je aan het parachuteren bent en ineens komt de zon op of gaat hij net omlaag. Je kunt zelf bepalen welk tijdstip op de dag dat het is, wat het ook wel fijn maakt om in bepaalde rondes te kiezen voor donker of licht. Dit zorgt vaker voor mooie gameplay momenten.

Je kan ook helicopter tickets krijgen, waarmee je dan weer op een locatie naar keuze gedropt kan worden. Deze tickets zijn in het begin gelimiteerd maar na level 25 niet meer. Het teleporteren naar challenges en drop-locaties is echter gratis. Dit allemaal volledig zonder laadschermen of wat dan ook. De map in het menu is aardig overzichtelijk en laat veel locaties, kampen en meer zien.

Vier verschillende sporten, en meer…

Steep bied vanaf launch meerdere wintersporten aan in het assortiment: Snowboarden, paragliden, skiën en ‘vliegen’ met je wingsuit. Ik wilde deze game ten eerste erg graag hebben vanwege het snowboarden, maar begon uiteindelijk met de andere sporten toch een band te krijgen. Het skiën is een stuk agressiever dan ik verwacht had en wat is er nu cooler dan met een wingsuit van een berg springen? Niks dus! Het enige wat mij een klein beetje tegenviel was het paragliden. Ik snap zeer zeker dat er liefhebbers zijn, maar voor mij persoonlijk was het niet het toppunt van deze game, hoewel het zeker weten goed in elkaar steekt!

Een game die meerdere sporten zo goed doordacht kan brengen zul je niet snel op de markt vinden, hier scoorde Steep bij mij een hele boel pluspuntjes mee. Alleen… nu komt het. De season pass. Ja ja, tegenwoordig is het een traditie voor games om te werken met dit gedoe. Je koopt de volledige game, en moet daarna weer geld neerlappen om de game ‘volledig’ te kunnen spelen. Nu valt de prijs van de season pass bij Steep wel mee, maar jullie begrijpen mijn idee.

Steep Ubisoft Review

Om je dan even een idee te geven wat deze seizoenspas in zal houden: je krijgt met de tijd mee alle nieuwe updates direct. In deze pas zit het volgende: een pack die jou outfits, een wingsuit en nieuwe challenges geeft, een unieke winter-pack die je gethematiseerde items en costumes geeft en drie nieuwe sports waaronder Rocket Wings, Base Jumping en Speed Gliding. Ook zal je nog helicopter tickets krijgen en 10.000 Steep Credits, die je dan weer in-game uit kan geven.

Steep Ubisoft Season Pass

Minder arcade, meer realisme

Er kwamen veel mensen met de vraag naar mij toe, en op het internet natuurlijk, over SSX. ”Is deze game net zo van de zieke tricks als SSX?”. Steep biedt een meer realistische kijk op de sporten. SSX, voor de mensen die het zich nog kunnen herinneren, is een hevige arcade Snowboard game. Je kon in deze game tricks doen waarvan je nek al twintig keer minimaal had moeten breken. Dit is waar Steep juist weer een unieke kant laat zien.

Tuurlijk, SSX was een zeer goede serie, maar Steep moet meer gezien en gewaardeerd worden als een simulatie. De tricks zijn realistischer en je zult ook op je gezicht gaan of schade krijgen als je te hoge sprongen neemt of te veel flips in één keer wilt doen. In een game die streeft naar realisme, is dit een goed iets! Dat weerhoudt je er natuurlijk niet van om een aantal vette tricks te smijten, want dat kan gewoon!

De game biedt daarentegen een geweldig snelle gameplay, soms is het niet eens bij te houden hoe snel je naar beneden gaat. Daarom geeft deze game jou punten voor bijna alles wat je doet. Als je iets maar net mist, of als je juist weer K.O. gaat. Ik zou het qua gameplay eerder vergelijken met een game als Skate dan een game als SSX.

Steep Ubisoft Gif

Nog een keer! Maar dan langzamer.

Heb jij de vetste downhill ooit gehad? Dan biedt Steep een heleboel functies aan om jouw ronde terug te spelen. Je kunt met verschillende camera functies zoals slow-motion en speciale effecten jouw vorige race zo vet mogelijk opnieuw bekijken. De game biedt zelfs een Go-Pro functie aan, die een beetje misselijkmakend, maar wel tof is! Het is in deze game dus zeker mogelijk om een vet filmpje te maken voor op jouw YouTube account of gewoon te delen met vrienden. Natuurlijk kan dit ook voor eigen plezier!

Progressie

De game biedt op bepaalde punten weer veel progressie, maar slaat op andere punten dan weer net mis. Steep werkt net als veel open world games, met levels en currency. Deze currency kun je dan weer uitgeven aan een weide variatie kleding, board skins of eland-pakken. De skins zien er geweldig uit en bieden een boel variatie voor jouw personage.

Met de experience en levels die jij krijgt, kan je meer gebieden unlocken. Het enige wat de game mist qua progressie, is het ‘gearen’. Hiermee bedoel ik dat je niet de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld nauwere boards te kopen, of boards die je sneller laten gaan of sneller laten sturen. Er is dus niet een echte character-progressie of de mogelijkheid om je board of ski’s aan te passen op bepaalde situaties, gebieden of meer.

Steep Ubisoft Skiing

Altijd Online

Net als bij Watch Dogs 2, is ook deze game versterkt met een always-online systeem. Het nadeel is dat je altijd verbonden moet zijn, maar het heeft ook heel veel voordelen. Het geeft de wereld een teken van leven. Je kan makkelijker spelen met vrienden of andere online mensjes. Steep laat hiermee zien dat de game een goed sociaal aspect bied.

Steep is een zeer vermakelijke game en ik zal er zeker nog meer uren in gaan steken, het realisme in deze game liet mij een beetje denken aan skate 3, waar ik ook een boel uren in heb gestoken. Was SSX jou iets te heftig en ben jij toe aan een wintersport game die meer realisme biedt in de vorm van een simulatie? Dan is dit jouw game!

Niet alleen is er veel werk gestoken in de verschillende sporten die je kan spelen, ook zijn er nog meer sporten te krijgen met de season pass, dat mij dan weer een dubbel gevoel geeft. Grafisch is de game echt een plaatje en bieden de uitzichten en weersomstandigheden een hoop vette gameplay momenten. Al met al is de game niet perfect, maar zeker vermakelijk en raad ik hem iedere wintersport-liefhebber zeker weten aan.

+ Prachtige omgevingen waarin je jezelf kunt verliezen
+ Makkelijk te spelen met vrienden of online mensen, erg competitief
+ Grote open wereld met meerdere gebieden te unlocken