Review: STRAFE – Nostalgische oneerlijkheid

strafe-game

STRAFE is een arcade shooter die jou terug neemt naar de goede oude tijden van Quake, Doom en Wolfenstein. De eerste 3D shooters waardoor een hele grote groep mensen verliefd zijn geworden op games, maar geldt ditzelfde ook voor STRAFE?

De invloed van deze oude shooters is dan ook duidelijk aanwezig in STRAFE. De game speelt lekker soepel weg met verschillende wapens die ontzettend veel weg hebben van Quake, de game heeft alle gore van DOOM, en Wolfenstein? Nou dat is een klein geheimpje, waar je zelf maar achter zult moeten komen als je de game uit probeert!

Icarus

Back to the 90’s, hoe doe je dat?

We hebben het niet over een avondje in de club waar ze alleen maar 90’s muziek draaien, maar we hebben het nu over een moderne tijd met 4K beeldschermen, Photo-realisme en ontzettend veel diversiteit in games en platforms. Is er nog behoefte aan de 90’s wat betreft games? Worden ze nog zo gemaakt als “vroegah”?

STRAFE probeert je het gevoel te geven alsof je weer voor een koelkast van een monitor zit waarbij je speakers aan alle kanten beginnen te zeuren zodra je een telefoontje of SMS binnen krijgt. Mede mogelijk gemaakt door de uitstekende marketing van de game zoals te zien in de trailer en de manier hoe ze de website van de game hebben gemaakt in een ouderwets tintje, krijg je even het gevoel alsof het weer supercool is op flippo’s te verzamelen.

Het plaatje om de game heen klopt dus, en zelfs de tutorial van de game is lekker ouderwets met een leuk vrouwtje die je uitlegt hoe alles werkt. Waarna je het zelf eventjes mag proberen of alle controls werken naar behoren in een wederom ouderwetse testomgeving zoals we die kennen uit de oude spelletjes. So far so good dus.

Begin wapens Strafe

Een beetje bloed is goed

Zodra je begint met het echte werk mag je kiezen tussen drie verschillende wapens. Een shotgun, een machinegun, of een railgun. Je stapt door een portaal en wordt gelanceerd naar Icarus, een ruimtestation dat iedere playthrough volledig anders zal uit zien (op het welkomstkamertje na). Je zult je een weg moeten banen door vier unieke zones met ieder drie levels. Vier maal drie is twaalf, dus er zijn maar twaalf levels in deze game? Ja, dat klopt. Maar ik wens je veel succes om er door heen te komen, want je hebt maar één leven. Ga je dood? Dan mag je lekker opnieuw beginnen van voor af aan.

Strafe icarus

Gelukkig weet je nu wel hoe het eerste level in elkaar zit want die heb je zojuist gehaald. Nou mooi niet dus want zoals ik al zei, alles zal anders zijn ingericht. Dit is mede het gene wat deze game zo ontzettend leuk maakt om te spelen, maar ook enorm veel frustraties met zich mee brengt. Heel leuk, want de game wordt amper repetitief juist door de willekeurig in elkaar gezette levels. Maar heel frustrerend omdat alle monster combinaties en locaties ook zowat willekeurig worden ingedeeld.

Zo lang het niet jouw bloed is

Het ene moment heb je tien monstertjes afgemaakt en vervolg je je avontuur door een smal gangetje. Zodra je op een bepaald punt komt in dit gangetje gaat er in de kamer voor je een luik open. Daar stormt een horde monsters door heen die niet het beste met je voor hebben. Dit is nog geen enkel probleem, maar het wordt pas een probleem als er in de kamer achter je, waar je net nog die tien monsters hebt geslacht ook nog een luik open gaat en er een horde monsters op je af stormt.

Dit resulteert in een situatie waarin je geen kant op kunt en de dood zo goed als onvermijdelijk is. Puur door slechte level design, zeer waarschijnlijk dankzij de random-level generator.

strafe gameplay

Nostalgie, maar ook weer niet

STRAFE is inderdaad een old school shooter met de benodigde kenmerken, maar het heeft toch ook wel veel kenmerken van hedendaagse shooters, die STRAFE iets minder goed oppikt dan gehoopt. Daarnaast zijn er sommige elementen die ik liever gewoon niet terug zie in een shooter als deze. Een voorbeeldje van zo’n minpuntje is munitie. Je begint het spel met een wapen naar keuze en daarbij krijg je bijvoorbeeld 50 clips met 25 kogels per clip. Zodra je reload gooi je, als er nog kogels in de clip zitten, de resterende kogels weg en heb je nog maar 49 clips. Het heeft even geduurd tot ik er achter kwam waarom ik zo snel out-of-ammo was.

Naar mijn mening is munitie in een game als deze iets wat er niet in thuis hoort. De game is fast-paced maar wordt ontzettend terug gehouden doordat je goed moet opletten op je kogels en je niet te snel wilt beginnen met reloaden. Een ander puntje wat de snelle gameplay erg tegen werkt zijn de hoge kosten voor body armour en de afwezigheid van voldoende health-items. Je krijgt per level namelijk maar één punt waar er een voedselmachine aan de muur hangt. Hier zitten een willekeurig aantal doosjes voer in die je 10 levenspunten geven per stuk (100 max, overheal is mogelijk). Meestal vind je er maar rond de 2 tot 4.

Strafe gameplay

STRAFE is een vermakelijke semi fast-paced old school shooter zoals we gewend zijn van Quake, Doom en Wolfenstein. De random level-generator is de beste maar ook de slechtste feature van de game. Het zorgt voor replayability, omdat je nooit hetzelfde level precies zo speelt als tevoren, maar zorgt ook voor frustratie omdat je dood gaat door een slechte samenstelling van gebieden en monster spawns. Gelukkig krijg je wel een lekker old school gevoel tijdens het spelen van STRAFE door de globale shooter ervaring die de game met zich mee brengt en de coole soundtracks helpen ook erg goed hierbij.

+
 Old School
+ Gore zoals het hoort