Review: Super Stardust Ultra VR

Super Star Dust Ultra VR review

Super Stardust Ultra is een game die al eerder is verschenen voor de Playstation 4. Deze is opnieuw uitgebracht in een Virtual Reality jasje met een nieuwe mode die buiten de arcade gameplay best wel interessant is.

Super Stardust Ultra doet je denken aan een van de vele indie games die je met een Playstation Plus abonnement voor niks kunt binnenhalen. De VR variant lijkt sprekend op de oudere variant maar heeft een kleine VR twist. Je kunt namelijk met je hoofd bewegen om je zicht op de planeet wat te veranderen. Het is verre van spannend, en eigenlijk biedt het geen enkele toegevoegde waarde.

arcademode

Alhoewel we al 1000, als het niet meer is, van dit soort games hebben gespeeld is het toch wel enigszins vermakelijk. Het is snel, explosief en een typische arcade game waarbij ‘Game Over’ nog regelmatig op je scherm verschijnt. Hoe de hectische gameplay er aan toe gaat kan je beter zelf bekijken dan dat ik het uit ga leggen.

Eigenlijk is het niet deze game mode die interessant is. In eerste instantie dacht ik dat deze arcade mode de enige mode was om de game te ervaren en dat de rest van de modes gewoon bepaalde andere settings gebruikte of challenge modes waren. Gelukkig was dit niet het geval. Want ik zag in het hoofdmenu, waar je trouwens tien keer over heen moet lezen, want het gebruikte lettertype is ronduit verschrikkelijk! In ieder geval, ik zag dus in het hoofdmenu staan: Invasion Mode.

Dit is pas een VR ervaring

Invasion Mode is zeg maar de overstap van 2D games naar 3D games. Je bevind je nu op een 3D planeet in een klein ruimteschip met kanonnen aan de zijkanten. Nu komen er waves van verschillende soorten vijanden op je af die je kapot moet schieten. Natuurlijk is het ook erg handig om hun aanvallen te ontwijken, want ook bij deze game mode is Game Over, daadwerkelijk, Game Over.

Invasion mode

De verschillende soorten vijanden geven een leuke afwisseling. Zo zijn er verschillende soorten units die vanuit de lucht op je schieten, vanuit de grond, op ooghoogte dus, maar ook vreemde worm achtige beesten die je niet ver van je vandaan uit de grond verschijnen. Je moet steeds om je heen kijken, boven je, onder je om de vijandelijke units te zien en neer te schieten. Dit gebeurt in waves en ieder wave wordt een beetje moeilijker. Het begint echt heel erg simpel, maar de moeilijkheidsgraad wordt echt snel opgeschroefd naar mijn mening.

Wat ik niet had verwacht is dat deze mode mij tot nu toe de beste PvE ervaring in VR heeft gegeven. Het is verre van perfect. Maar wel één van de meest uitdagende en interessante tot nu toe. RIGS had ook een leuke PvE mode, maar daar speel je continue tegen andere RIGS en zijn er steeds maar drie vijanden. In deze game komen er steeds waves met telkens meer schietschijven. Normaal ben ik niet zo van de survival games met waves en dergelijke. Door CoD Zombies ben ik hier een beetje ziek van geworden, maar dit soort game modes op Playstation VR is echt fun!

Invasion Mode VR

Super Stardust Ultra VR is een oude game die opnieuw is uitgebracht voor de Playstation VR die naast de niets nieuws-biedende arcade mode een vrij interessante en uitdagende Invasion Mode te bieden heeft. Dit is echter de enige echte pluspunt van de game. Gelukkig valt de prijs voor deze titel dan ook weer mee. Voor €19,99 heb je al een leuke PvE ervaring in Playstation VR die je waarschijnlijk meer dan één keer zal opstarten.

+ Invasion Mode
+ Hele coole PvE survival ervaring in VR

Arcade mode beetje overbodig voor VR uitgave