Review: Sword art online hollow fragment

Sword art online hollow fragment 01

Sword Art Online Hollow Fragment, een PS Vita game, is onlangs geremastered voor de PlayStation 4. De game is gebaseerd op de manga/anime, maar je kunt er nieuwe gebieden zien die eerst niet te bezichtigen waren. Het is een uitgebreid spel waar je jouw relatie met de andere characters kunt verbeteren, de verdiepingen kunt verkennen, eindbazen kunt verslaan met je guild, naar schatten op zoek kunt gaan en nog veel meer.

Dat Sword Art Online Hollow Fragment afgeleid is van de manga/anime, is goed te merken. Naast de actie in het spel is er veel tijd gebruikt om de spelers het gevoel te geven alsof ze in de anime zitten. Er is sprake van een harem, alle meisjes vinden Kirito leuk, maar Kirito heeft ondertussen wel een relatie met Asuna. Kirito wordt net zoals in de anime vaak verkeerd begrepen wanneer het op vrouwen aan komt en Asuna raakt net zo jaloers als dat ze wordt in de anime.
Ook zou je bepaalde gebeurtenissen kunnen vergelijken met de ‘fillers’ in de anime, ze maken niet uit voor het verhaal maar ze kunnen wel leuk zijn. Zo gaat de gebruikelijke groep op één van de eerste avonden pokeren met Kirito. Er wordt veel gepraat en je kunt lachen omdat de characters precies dezelfde karaktertrekjes hebben als in de anime, maar voor het verhaal maakt die poker avond niet uit.
Ook kun je jouw relatie met de andere characters verbeteren, zodat je bijvoorbeeld handen vast kunt houden, een character optillen of iets dergelijks. Naar mijn mening, is het zeer grappig om uit te proberen wat je allemaal kunt doen met de characters.

Wanneer je het spel begint, mag je jouw eigen character in elkaar zetten, wat behoorlijk grappig bleek te zijn. Je bent standaard Kirito, maar je kunt het character helemaal veranderen: De haarkleur, de haarstijl, de huidskleur, het geslacht, de stem, de naam, de ogen en de de oogkleur (Je kunt hem/haar zelfs  één oog geven met een andere kleur dan de andere).
Het grappige hieraan is dat je een meisje dingen van de jongen kan geven en andersom. Zo was ik aan het experimenteren met het character en kwam ik erachter dat ik een vrouw een overduidelijke mannenstem kon geven. Je kunt de kleur van de ogen of het haar ook helemaal veranderen, er is geen vaste kleur paars of groen, maar je kunt zelf bepalen hoe donker of licht. De character selection is uitgebreider dan de PS Vita versie, maar ook gewoon uitgebreider dan ik zelf verwacht had.

11834787_1129134283767839_2183790624764179955_o

Het character selection scherm van Sword Art Online Hollow Fragment. Klik op het plaatje om hem te vergroten.

De actie in dit spel is snel onderschat. Wanneer je met het spel begint krijg je een tutorial waar je heel erg veel uitleg krijgt over het vechten, wanneer ze zeggen dat je niet alleen knopjes moet induwen, menen ze dat. Het spel maakt gebruik van combinaties, al helemaal als je met meerdere personages aan het vechten bent.
Dat brengt me op het volgende: Je kunt je avontuur samen met de andere personages van Sword Art Online spelen.
Je kunt er ook voor kiezen om alleen te spelen, maar wanneer je samen speelt met een ander character (Je hebt vrije keuze met wie), zitten daar veel voordelen bij. Je kunt elkaar afwisselen, waardoor je burst (Een soort stamina) sneller genereert of omdat de health van je partner/jij laag raakt. Ook is er een speciale aanval genaamd Phantom Rave die je door timing en ervaring kunt gebruiken. Het ziet er cool uit en doet veel damage, al moet ik wel zeggen dat het na de honderdste keer een beetje vervelend wordt. Maar je kunt die speciale aanval samen met je partner doen als je het goed timed, dat ziet er pas vet uit. Naast dat je met Sword Art Online characters kunt spelen, is er ook een multiplayer optie waardoor je met echte vrienden kunt spelen.

Dit is hoe het beeld eruit ziet vlak voordat je een combo doet met Asuna.

Dit is hoe het beeld eruit ziet vlak voordat je de phantom rave samen doet met Asuna.

Alle acties en keuzes hebben in dit spel daadwerkelijk een invloed. De verschillende characters in het spel hebben allemaal andere skills, allemaal voor- en nadelen dus. Ook heeft elk character een individueel level, jij ook. Jij begint op level 100 en de andere characters hebben andere levels. Door ze mee te nemen op je avontuur kun je ze met je mee levelen, wat voordelig is wanneer je met de eindbazen gaat vechten.
Waar je ook rekening mee moet houden, is om je wapens en armor goed bij te houden. Je kunt ze krijgen via loot, maar je kunt ze ook kopen. Ook kun je je wapens en armor een soort van enchanten. Maar alleen jouw eigen armor en wapens verbeteren is ook niet genoeg, want de armor van je parner(s) verbeteren zichzelf ook niet automatisch. Elk armor stuk of wapen is specifiek voor bepaalde personen bedoeld, en kan niet gedragen worden door andere characters. Je kunt characters armor of wapens cadeau geven wanneer je een party met ze vormt.

Elke verdieping ziet er anders uit. Op elke verdieping zijn ook weer nieuwe schatten te vinden die zowel geld, items, armor als weapons kunnen bevatten. Ook zijn er vaak nieuwe monsters te vinden die je nog niet eerder gezien hebt. Elke verdieping heeft daarbij ook nog een aantal mini-bazen die je goede beloningen geven. Als dat nog niet genoeg is om te doen, zijn er ook nog quests die je in de stad kunt aannemen voor elke verdieping.

Het verschil tussen de PS Vita versie en de PlayStation 4 versie.

Persoonlijk was dit spel een grote verbazing voor mij. Ik dacht dat dit spel helemaal niet zo uitgebreid zou zijn, ik had gedacht dat dit zo’n spel was waarbij je maar één knopje hoeft te spammen om gevechten te winnen. Echter leek dat absoluut niet het geval te zijn, het is een spel waar teamwork en strategie een belangrijke rol spelen. Natuurlijk is het spel niet zo moeilijk gemaakt dat je niet alleen kunt spelen, want we hebben het hier over Kirito. Kirito speelde vaak alleen, dus natuurlijk kun je dat in dit spel ook. Het is wel moeilijker.
Ook was ik verrast over het aantal verdiepingen, waarover ik van tevoren nog niet gelezen had. In het spel kun je de verdiepingen 75 tot en met 100 bespelen, wat niet het geval was in de anime. Persoonlijk vind ik dit erg vet, juist omdat we deze verdiepingen nog niet gezien hebben in de anime.
Ondanks er veel meer gepraat wordt in het spel dan gevochten, heb ik veel plezier gehad met dit spel. Het spel gaf mij, zoals ik al eerder zei, echt het gevoel alsof ik de Sword Art Online wereld zoals die in de anime was ingestapt. Natuurlijk zijn dit minder mooie graphics maar hé, je kunt niet alles hebben. Want zeg nou zelf, heb jij nooit zelf in Sword Art Online game willen spelen?

+ Uitgebreide character selection
+ Grote open wereld
+ Veel te verkennen en uit te proberen