Review: Sword Art Online – Hollow Realization

Sword Art Online Hollow Realization

Elke anime liefhebber is wel bekend met de Sword Art Online serie. Meer dan een jaar geleden plaatsten wij de review online van Hollow Fragment. Bijna anderhalf jaar later gaan we een blik werpen op de MMORPG simulator: Sword Art Online – Hollow Realization.

Ja je las het goed, een MMORPG simulator. Want deze game is geen echte MMORPG maar eigenlijk een best wel generic JRPG zoals velen andere met natuurlijk een aantal dingetjes die net even anders zijn. Tijdens het spelen krijg je echter het gevoel alsof je een MMO aan het spelen bent, wat aan de ene kant heel erg vet is, maar aan de andere kant weer enorm jammer, want… Was het maar een MMORPG! De manier waarop de characters met elkaar omgaan in deze game is iets waar menige MMO gamer alleen maar over kan dromen. Sword Art Online neemt het sociale aspect van MMORPG games net zo ver als dat ze dat deden in de Anime.

Kirito

Anime of RPG?

Tijdens het spelen van de game merk je dat je met ontzettend veel conversaties aan de slag gaat. Dit geeft de storytelling van de game echt een ongelofelijke boost! Het verhaal loopt ongever gelijk aan de anime. Je bent een overlever van Sword Art Online en vervolgens ben je op pad geweest in Alfheim Online. Nu is het tijd om terug te keren in een bijna 1:1 kopie van Aincrad, genaamd Ainground. Je begint in de beta van de game genaamd Sword Art: Origin. De veilige ‘successor’ van Sword Art Online. Deze game adopteert bijna de gehele database van Sword Art Online, maar past dingen zodanig aan zodat SAO overlevers niet getraumatiseerd worden door bijvoorbeeld de 100 floors van Aincrad. Ainground heeft grote open velden in plaats van een grote toren met verschillende floors die gecleared dienen te worden.

Na de tweede dag in beta kom je een NPC tegen zonder naam en zonder karakter. Heel vreemd is dat, want alle NPC’s hebben een bepaalde manier van handelen, maar deze niet. In plaats van bug report in te dienen ‘adopteer’ je de NPC en ga je uitvogelen wat er ‘mis’ is met haar.

Aincrad

De characters in de game zijn allemaal bekend van de serie en ‘spelen’ net als jij het spel. Ze praten tegen je alsof jullie samen in het spel zitten en verschillende dingen samen of apart ondernemen. Je kunt samen met deze charachters dan ook een party vormen zodra je gaat questen. Verder kun je met andere characters in de game een relatie opbouwen. Je kunt via een menu hun eigenschappen en bonussen bekijken. Een vrij interessant systeem dat helaas veel werk kost en eigenlijk niet erg entertaining is om te doen. Je kunt party members complimentjes geven, maar dat moet individueel en heeft een cooldown. Verder kan je met mensen praten om een relatie met ze op te bouwen. Zodra je een bepaald punt hebt bereikt mag je ze uitnodigen in je party om samen een quest te gaan doen.

De quests in de game bestaan dan ook uit de typische MMORPG questen waarin je een X aantal monsters van een bepaald type moet afslachten, of bepaalde items moet zoeken voor iemand. Misschien scoort de game hier niet het beste in, maar hey.. Ik zei al eerder dat het een MMORPG simulator was, toch?

Sword Art Online Combat

Combat

De combat daarentegen is heel erg vet gedaan in deze game. De bekende Switch move zit er natuurlijk ook in. Door deze actie in te schakelen ruil je snel van plek met een party member om een aanval te ontwijken of om een hoop schade te doen. Perfect timen van aanvallen en combinaties gebruiken is de sleutel tot succes en hiermee kun je zelfs monsters van hogere levels slopen. Je kunt ook gewoon vierkantje blijven spammen en af en toe eens wegspringen, maar dit is veel minder effectief en je zult merken dat je het hier heel erg moeilijk mee krijgt al snel in het begin.

Kirito X ASuna

*geen in-game footage

Al had ik gehoopt dat het dodgen iets soepeler zou verlopen dan dat het nu doet om de flow er in te houden. Als je aanvalt en de vijandelijke mob kiest er ook voor om aan te vallen kan je niet meer dodgen omdat je aanval animatie nog aan het spelen is. Het is dus niet zomaar hakken en zagen. In het begin wilde ik godmode door alle mobs heen vegen, maar merkte al snel dat dit niet werkte als ik dacht toen ik werd afgemaakt door een miezerige wesp.. Zodra je eenmaal toegeeft aan het combat systeem in Hollow Realization zul je merken dat veel cooler is dan je in eerste instantie zou denken.

Sword Art Online: Hollow Realization is by far de beste Sword Art Online game op de markt op dit moment. De combat heeft een enorme boost gekregen in dit deel en de storytelling is ondanks de afwezigheid van coole cinematics echt super gedaan. Het is eindelijk leuk om 10 minuten naar conversations tussen characters te luisteren. Grafisch is de game niet echt een pronkstuk, maar dit heeft mij gelukkig niet gestoord tijdens het spelen. Het grote nadeel van deze game is denk ik toch wel dat het zo goed als niet toegankelijk is voor mensen die totaal onbekend zijn met de serie, waardoor de doelgroep erg klein blijft. Dat gezegd te hebben is dit een MUST have voor alle Sword Art Online fans.

+ Hele toffe MMO simulatie
+ Indrukwekkende Storytelling
+ Uitdagend combat systeem