Review: Syberia 3 – The saga continues

Syberia 3

Na 13 jaar wachten is vorige week dan eindelijk een nieuwe Syberia game uitgekomen. Als fan van de franchise had ik dan ook hoge verwachtingen van Syberia 3 en ben direct aan de game begonnen. Lees in deze review wat ik ervan vond.

Syberia 3 is een third-person adventure game met puzzels. Zoals je aan de titel kunt zien is dit de derde game in de reeks. Deze game is zo opgezet dat je zonder het spelen van de eerste 2 delen toch makkelijk kunt instappen. Er zijn wel wat verwijzingen en gebeurtenissen die terug vloeien maar zal je niet met grote vraagtekens achterlaten.

Voor de gamers die Syberia niet kennen, in de games volg je de avonturen van een New Yorkse advocaat Kate Walker. het verhaal van Syberia 3 begint als Kate meer dood dan levend gevonden wordt op een vlot aan de kust door de Youkol stam. De Youkol’s zijn een nomadisch volk die voor hun sneeuw struisvogels zorgen tijdens hun migratie. Je wordt in een kliniek wakker en ontmoet Kurk. Kurk is een spiritueel leider van de Youkol die de stam en hun sneeuw struisvogels volgens eeuwenoude traditie moet leiden naar heilige gronden. Kate besluit om de Youkol te helpen. Samen gevangen zal Kate een manier moeten vinden om hun reis voort te zetten in achtervolging van hun vijanden en onverwachte uitdagingen.

Syberia 3

De gameplay van Syberia 3 heeft goede en slechte punten. Heb de game op een PS4 met controller gespeeld. De besturing en button layout zijn fijn en niet moeilijk. Over de hele game vind je “onzichtbare muren”, spullen op de grond waar je normaal overheen kunt lopen moet je nu eromheen, openingen waar je niet doorheen kunt. soms was dit wel wat frustrerend. Wat mij opgevallen is zijn de camera hoeken die gebruikt worden. De hoeken zijn over het algemeen heel goed. Soms heb je een rare camera hoek die niet overzichtelijk is maar dat kun je oplossen door terug te lopen en via een iets andere manier naar je doel te lopen. Je kunt met de rechterstick (bij een PS4 controller) de camera ook nog een beetje alle kanten op bewegen om rond te kijken. Verder merkte ik wel door het hele spel heen dat de in game beelden en de video’s niet erg soepel lopen. Zelf heb ik er in de game niet veel problemen mee, bij video’s is het dan wel weer erg storend.

Syberia 3

Puzzels

De puzzels die je in de game tegenkomt zijn voor mijn doen veel te makkelijk. buiten dat ze makkelijk zijn zijn ze ook nog eenvoudig. Ben gewend aan meer uitgebreide puzzels die je moet oplossen met hints die je moet vinden. Dit komt bijna niet voor en als het al voorkomt ligt het zo voor de hand dat het bijna geen hint te noemen is. Als je een puzzel moet oplossen laat de game je niet veel ruimte om fouten te maken. Alles ligt erg voor de hand en word lineair aangeboden. Ben dan ook vrij snel door de game heen gegaan zonder ook maar 1 keer vast te hebben gezeten.

Syberia 3

Setting en grafisch

De game is grafisch best mooi met in het achterhoofd houdend dat het met de hand getekend is. Heb wel de helderheid van mijn tv omhoog moeten gooien want op bepaalde stukken was de game erg donker. Dit was niet in-game in te stellen. Over de wereld zelf en de plaatsen waar je komt was ikzelf wel een beetje teleurgesteld. begrijp me niet verkeerd, de plaatsen waar je komt zijn mooi en er is genoeg te zien. Maar als fan van de Syberia franchise miste ik de overall feeling van de eerste 2 games. Syberia 1 en 2 hadden een grote Steampunk saus eroverheen en dat gaf de game iets unieks. Dit kwam terug in de plaatsen, personen en de puzzels. In Syberia 3 is dat heel erg teruggevoerd en was er niet veel meer van te zien.

Muziek en geluid

De soundtracks die door de game heen gebruikt worden zijn top en geven een mooie sfeer aan de game. De voice-acting klinkt ook mooi en aan de kwaliteit is niks op te merken. Wat mij wel opviel is dat de stemmen niet netjes liepen met de monden van de characters. Iemand was al uitgepraat en hun mond was nog aan het bewegen. Liplezen zal ook moeilijk worden want het lijkt totaal niet op wat er gezegd word, persoonlijk heb ik daar dan nog het minste moeite mee. Wat dan wel weer storend was is dat de ondertiteling van de game soms niet hetzelfde is als wat er gezegd wordt, en dan heb stond de game in Engelse spraak met Engelse ondertiteling gespeeld.

Syberia 3

Syberia 3 is al met al een hele leuke game met een mooi verhaal die vrij uniek is. De locaties waar je komt zien er goed uit en lijken niet op elkaar. De game is wel erg makkelijk en geeft geen grote uitdaging. En voor mijn mening te weinig puzzels waardoor je vrij snel door de game heen loopt. Er is geen tijdcounter in de game maar ik schat dat ik er ongeveer 16 uur over gedaan heb om de game uit te spelen.

+ Mooi en uniek verhaal

+ Geen lange laadtijden

+ mooie soundtrack