18 maart 2024

Review: Tales of Vesperia: Definitive Edition

Het is 2008, de Xbox 360 is een wereldgeliefde console. Voor het eerst weet Tales of Vesperia zich een weg te banen naar deze oude doos. Nu, in 2019, wil Bandai Namco de game re-masteren voor zowat alle consoles beschikbaar! Hoe vinden wij de game? Lees het in onze review.

Als je Tales of Vesperia: Definitive Edition voor het eerst opstart, dan verwacht je verouderde grafische aspecten al direct te kunnen herkennen. Gelukkig iets niets minder waar! De game ziet er direct op en top uit en klaar voor 2019. Maar, ga je dieper kijken, dan zijn er natuurlijk een aantal verouderde gameplay features. Het is en blijft natuurlijk een nieuwe kijk op een oudere game, maar hij houdt zich groot, en dat is maar goed ook. Bekijk allereerst de trailer om even een reminder te krijgen, wat was Tales of Vesperia nog eens?

Oud op nieuw, nieuw op oud

Deze definitieve versie voor de Tales titel is niet zomaar een vernieuwde blik, nee! Het voegt niet alleen twee nieuwe personages toe, maar ook een boel nieuwe gameplay elementen. Er zijn nieuwe dungeons, uitdagingen en levenskwaliteit-veranderingen toegevoegd aan de nieuwe editie. Deze maken een omega-grote game nog een stuk uitgebreider en geven tevens een nieuwe ervaring voor de Vesperia veteranen onder ons.  Lekker je squad levelen en exploreren, dat is waar het allemaal om draait. Buiten dat heeft de game een toffe verhaallijn met veel anime-achtige cutscenes.
Deze game laat op grafisch gebied al direct zien dat het een tijdloze franchise is. Natuurlijk zijn bepaalde character modellen verouderd tegenover de AAA-titels van tegenwoordig, maar de esthetische gebied in combinatie met de enorm goed uitziende cutscenes zorgen voor een toffe ervaring voor iedere anime en/ of RPG fan. Tuurlijk, de game heeft zijn kinderziektes, waarvan je zou verwachten dat zij na zoveel jaren wel eruit gewerkt zouden zijn. Maar het zijn geen game brekende bugs, hier kan je als speler dus ook makkelijker overheen kijken. Het enige wat soms wel eens irritaties op kon wekken, was dat bepaalde gebieden wel eens lang nodig hadden om volledig in te laden. Verder zijn de gevechten tactisch en dynamisch ingesteld.

Moeilijk of uitdagend?

Veteranen zullen snel hun fingerspitzengefühl terugvinden en opmerken dat de game qua knoppencombinaties niet erg veranderd is. Het kan voor nieuwe spelers hier echter wat moeilijker liggen. Het in-rammen van knoppen om speciale aanvallen los te laten kan een tricky leercurve bevatten. Soms kunnen knoppen ook niet helemaal reageren zoals je het zou verwachten, of wordt een lichte joystick beweging zwaarder opgepakt.
Yury, het hoofdpersonage, is er één om niet te vergeten. Deze ingetogen held trekt je direct in de verhaallijn en hij is één van de hoogtepunten van de Tales of Vesperia games. Ook de interacties en de dialogen met jouw teammaten zijn op hetzelfde niveau als Final Fantasy XV, waar de dynamiek en de liefde op het scherm naar voren komt. Humor mag er ook wezen en dit is ook een belangrijk aspect binnen het verhaal. De game weet wanneer het licht en wanneer het zwart moet zijn.
Tempowijs ligt het verhaal wat trager in de eerste uurtjes, waarna deze op word gepakt en sneller zal vooruitstreven. Deze Tales game heeft alles in huis van mini-games tot een diep crafting systeem. De game blijft nieuwe elementen naar je toe smijten en deze voelen niet als een goedkope cash-grab om de game meer content te geven, nee! De content in Vesperia is daadwerkelijk waardig aan het RPG genre. De game heeft dus niet alleen een origineel, emotioneel, grappig en meeslepend verhaal, maar ook geweldige gameplay elementen.
Het crafting systeem is niet alleen diep, maar kan de game een stuk makkelijk maken. Een game die anders soms te uitdagend kan zijn, zal hierdoor aangenamer worden. Degene die van de uitdaging houden, kunnen zelfgemaakte wapens of toevoegingen zo sterk maken als ze zelf willen. Er zijn genoeg collectibles om te vinden zoals speciale dieren en lore-boeken gevuld met achtergrondverhalen over de Tales wereld.

Tales Of Vesperia: Definitive Edition is een titel als geen ander. Wat vroeger een game was die het JRPG genre omhoog trok, is er nu één die na al die jaren nog makkelijk mee kan gaan met de tijd. Als je nog niet de kans hebt gehad om de franchise te spelen en je hebt geen Xbox 360 meer in huis, dan is dit de kans om de game op te pikken voor de Playstation 4, Xbox One, PC en zelfs de Nintendo Switch. Ontrafel jezelf in een emotioneel en meeslepend verhaal en ontdek een grote esthetische wereld vol mysteries en uitdagingen!

• Grote wereld vol content
  • Unieke gameplay elementen
  • Geweldige verhaallijn