Review: Team Sonic Racing – Gotta go fast!

Sonic kartgames zijn nooit slecht geweest maar hebben meestal ook geen hoofden doen draaien. Met Sonic & All-Stars Racing (Transformed) liet SEGA zien dat ze toch gedegen concurrent voor de Mario Kart games kunnen neerzetten. Geldt dit ook voor Team Sonic Racing?

Team Sonic Racing is uit heel ander hout gesneden dan Sonic & All-Stars Racing. Ten eerste draait deze echt om de wereld van Sonic, dus geen karakters uit bijvoorbeeld Crazy Taxi en Monkey Ball, hetzelfde geldt voor de circuits. Verder gaat de game terug naar de ‘kart-basics’. Racen en power ups, that’s it. Uiteraard kan ik deze review niet schrijven zonder Mario Kart te noemen. Maar ondanks dat het de meeste checkboxen van Mario Kart aanvinkt heeft de game wel echt zijn eigen identiteit. In tegenstelling tot Mario Kart voelt de game vaak minder oneerlijk en skill speelt een belangrijkere rol dan geluk. Bovendien heb je geen Nintendo systeem nodig om deze game te spelen.
Team Sonic Racing

Uiteraard is er toch een nieuwe gimmick en deze wordt al door de titel verklapt. Je kunt spelen in een team van drie racers. Na een race worden er punten verdeeld. Niet de speler met de meeste punten wint, maar het team met de hoogste score. Het is dus van belang om met het hele team goed te presteren. Daarbij krijg je wel bepaalde bonussen als je goed samen speelt. De voorste racer uit een team laat een spoor achter zich die teamgenoten kunnen volgen. Blijf je lang genoeg in dit spoor dan krijg je een flinke boost. Als een teamgenoot geraakt is kun je vlak langs hem gaan om ook een boost te geven en snel weer onderweg te zijn. Ook kun je items (of Wisps) delen en samen sparen voor een turbo voor het hele team.
Het team aspect uit Team Sonic Racing brengt de broodnodige vernieuwing in het genre. Dat wil niet zeggen dat het altijd even goed uitpakt. Je kunt een hele grand prix verliezen omdat je AI team niet weet te scoren. Bovendien ben je online, zoals bij zoveel team georiënteerde games, afhankelijk van hoe goed anderen in een team spelen. Gelukkig geeft Team Sonic Racing je bij alle gamemodes, met uitzondering van het “verhaal”, de mogelijkheid om alleen te racen.

team sonic racing
Door goed te scoren verdien je ook credits. Met deze credits kun je uitbreidingen aanschaffen. Dit kunnen upgrades zijn of visuele extra’s voor de diverse karakters. Wat betreft de upgrades zijn de opties beperkt. Als je drie gouden upgrades gebruikt wordt je wel beloond met een volledig gouden bolide om mee te pronken. Waar de upgrades vrij beperkt zijn kun je het uiterlijk van je kart pimpen met het gebruik van vele opdrukken. Tevens kun je de kleuren helemaal zelf samenstellen en heb je de keuze uit verschillende claxons..

Het besturen van je kart in Team Sonic Racing voelt strak aan. Je plek op het circuit zal nooit de verkeerde zijn tenzij je zelf de controle verliest, of geraakt wordt door een wapen van een ander. Je komt boosts tegen en kan verschillende routes rijden, waaronder shortcuts. Een goede racelijn en routes worden vaak aangegeven met een rij ringen die je kan oppakken zoals de munten bij Mario Kart. Speciale moves als driften en tricks tijdens een sprong geven je ook boosts. Het is niet vernieuwend maar beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Item pickups zijn uiteraard ook een belangrijk onderdeel van elke kart game. In dit geval zijn het Wisps uit Sonic Colors die inmiddels in meerdere titels terug komen. Zo zijn er de standaard Wisps zoals bommen en boosts. Ook zien we pickups die dienst doen als alternatief op die van Mario Kart, zoals het groene en rode schild, Bullet Bill en Blooper. Ook heeft Team Sonic Racing een paar unieke power ups. Zo zijn er (o.a.) een ‘Quake’ (hiermee komen grote stenen pilaren omhoog uit het circuit), een laser en brandend spoor achter je kart. Als je eerder al soortgelijke games hebt gespeeld is het allemaal niets spannends, maar gecombineerd met het team aspect kun je wel nieuwe tactieken toepassen.

Team Sonic Racing is een kleurrijke en drukke game. Hoewel kart games zich thuis voelen in een beetje chaos kan dit in Team Sonic Racing met couch-multiplayer het overzicht verstoren. Waar bij Mario Kart over het algemeen het circuit vrijwel altijd goed te onderscheiden is van de omgeving is dit bij Team Sonic Racing niet zo duidelijk. Heb je echter het hele scherm voor jezelf dan is dit issue een stuk minder.
Team Sonic Racing
Zoals eerder aangegeven ben je met online team races aangewezen op je teamgenoten. Je hoeft echter niet als team te spelen. Je kan zowel ranked als casual spelen als team of alleen. De online ervaring is goed, ware het niet dat lobbies moeilijk vol raken en dat de game opvallend vaak crashte tijdens het starten of eindigen van een race. Vooral dat laatste is frustrerend want je bent je verdiende credits dan kwijt. Wellicht is dit in een latere patch opgelost.
Team Sonic Racing laat zeker zien dat het zich, ondanks de stevige overeenkomsten, prima kan differentiëren van Mario Kart. De game zit goed in elkaar en geeft je veel uren speelplezier, zowel alleen als met vrienden op de bank of online. Desondanks is er zeker ruimte voor verbetering. Heb je een Switch en wilt maar één kart game kopen dan valt de keuze duidelijk op Mario Kart. Als je een geen Nintendo systeem hebt, of je bent Mario Kart een beetje moe, dan is Team Sonic Racing absoluut een hele goede keuze.

• Pure fun en meer skill based dan Mario Kart
  • Mario Kart voor als je geen Nintendo hebt
  • Balans tussen verschillende klasse racers

• Online vooralsnog onstabiel. Wel weinig lag tijdens race
  • Te druk voor local multiplayer, track soms moeilijk te herkennen
  • Geen optimalisatie voor Xbox One X en PlayStation 4
Gespeeld op Xbox One X
  • 8.6/10
    Gameplay - 8.6/10
  • 8.2/10
    Presentatie - 8.2/10
8.4/10

Lars jj

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

Bekijk alle berichten van Lars jj →