Review: The Technomancer

The Technomancer Review

Het bedrijf Spider, dat bekend is van Mars: War Logs, komt met een nieuwe game genaamd The Technomancer. De game speelt zich ook af op deze rode planeet, lees hier wat ik van de game vond!

Om te beginnen met wat The Technomancer precies is: het genre van de game valt onder RPG, maar lijkt meer een mix tussen een rollercoaster en een RPG dan een daadwerkelijke standvaste open-world game. De game lijkt een beetje op een mix tussen Mass Effect en Fallout. Deze mix maakt de game heel tof en origineel. Bekijk hier beneden de launch trailer om een idee te krijgen van de game.

Story Time!

Mars, het mooie rode planeetje, is bewoond door een flinke beschaving. Jammer genoeg is de planeet gekoloniseerd in grote groepen en door deze ramp is contact met de planeet Aarde zoals wij hem kennen, niet meer mogelijk. Om nu daadwerkelijk te kunnen leven in deze wasteland van een planeet, is er natuurlijk water nodig, maar water is schaars…

De bedrijven die in het bezit zijn van een redelijke aantal liters water staan daarom ook aan de macht. Deze bedrijven en hun medewerkers behandelen de gewone mens niet altijd even beschaafd. Mensen die gemuteerd zijn door omstandigheden, worden vaker als slaven gebruikt en een opstand is niet mogelijk door de grote hoeveelheid aan beveiliging.

Er zijn een aantal factions ontstaan en jij, Zacharias Mancer, bent een Technomancer. Je bent zelf ook een soort mutant die elektriciteit kan opwekken en daar ook controle over heeft. Het verhaal was in mijn ogen een goed aspect van de game, alleen doordat het niet echt als een goede, polished RPG voelt stoorde mij het vaak dat de game soms teveel als een rollercoaster, en dus lineair, over komt.

The Technomancer Review

Gameplay, kies jouw favoriete vechtstijl!

Of nou ja, kies… Je hebt drie verschillende vechtstijlen. Je kunt vechten met een staf, een schild en mace en een mes en handpistool. Ook kun je je technomancy krachten vrijspelen door de game heen. De combat in de game is opluchtend, voelt soms ietwat langzaam, maar heeft een leuke aparte stijl met vloeiende bewegingen.

Je hebt talents waarin je zelf een beetje kunt spelen met de stats en skills die jij wilt unlocken. Dit systeem mag van mij wel nog wat uitgebreider, maar het systeem werkt wel. Je kunt bijvoorbeeld kiezen tussen charisma, stealth, science, of tussen strength en bijvoorbeeld agility. De enige kracht die je bij alle speelstijlen kunt toepassen is je technomancy, dus de mogelijkheid om elektriciteit te sturen. Zacharias, the last lightning bender.

Iets wat de game dan weer een mindere RPG sfeer geeft is de mogelijkheid om je character zijn looks te kiezen. Bij Fallout 4 kun je bijvoorbeeld een gender kiezen en heb je een hele uitgebreide keus in gezicht, haar, postuur en meer. In The Technomancer kun je maar een klein aantal opties kiezen.

The Technomancer Combat Gif

De combat in het spel is vaker best challenging op hogere niveaus maar voelt meestal wel erg buggy en traag. De bewegingen die je kunt maken zien er wel altijd vloeiend uit op zich. De game is zeker pittig, aangezien vijanden altijd met meer dan één zijn en zich niet inhouden. Op minder hoge niveaus, zoals easy, is de game nog steeds vrij uitdagend, aangezien je na drie of vier rake klappen toch al naar de vlakte gaat.

De camera heeft nog wel wat werk nodig en stoort mij vaker met spelen. Hij reageert namelijk tamelijk traag, zelfs als je je sensitivity hoger zet. De besturing werkt ook niet altijd even goed mee. Wat deze game dan wel biedt, is de optie om geweld te vermijden en gewoon te vluchten. Je kunt tijdens missions soms kiezen hoe jij een confrontatie of probleem aan gaat pakken. Geweld is in een RPG natuurlijk meestal wel de leukere optie. Maar soms is het ook leuk om mensen te overtuigen als je charisma of science op een hoger level zitten.

Jouw talenten in-game kunnen soms ook andere eindes aan missies geven. Je kunt bijvoorbeeld meer of andere allianties hebben in missies die jou komen helpen met het bereiken van je doel.

The Technomancer Staff Skill

Je kunt met je charisma ook in de open wereld verschillende factions te vriend houden. Dit gaf mij een beetje het Fallout gevoel, maar minder uitgebreid. Je hebt veel side missions die je veel geld en spullen op kunnen leveren. Je kunt je wapens ook upgraden, maar ook dit voelt niet geweldig polished tegenover veel andere RPG’s.

Graphics, monsters en sfeer

De monsters in de wereld zijn uniek en mooi geanimeerd, maar helaas zijn ze niet geweldig gevarieerd. Ditzelfde geldt voor de wereld zelf en de sfeer die hij afgeeft. De wereld is groot, maar voelt niet levendig aan. Vaker heb je het gevoel alsof je de enige persoon bent die daadwerkelijk een seintje van leven in zich heeft. Dit is voor een 2016 RPG in mijn ogen erg outdated. Als je kijkt naar games als The Witcher 3 of Fallout, merk je in deze game dat de wereld erg dood aanvoelt.

De graphics zelf zijn ook niet de mooiste. De game ziet er niet slecht uit, begrijp me niet verkeerd, maar als ik kijk naar een game als Red Faction, waarin ik echt het gevoel had dat ik op Mars was en alles kon slopen, stelt de game teleur. The Technomancer geeft mij niet de sfeer die ik verwacht van een game in deze tijd.

The Technomancer Character

Muziek, geluid en acteerwerk

Iets wat de game er ook niet beter op maakte, was het acteerwerk (c.q. de voice-acting), die te wensen overlaat in vergelijking met andere games. In Uncharted 4, bijvoorbeeld, ga je je hechten aan personages, en dat komt deels door voice-acting. Als een personage echte emotie uit, maar dit vlak of droog klinkt, zoals dat vaker met het hoofdpersonage in The Technomancer was, maakt dit de game een stuk minder leuk en diep. De muziek op sommige stukjes klonk verder wel tof. De geluiden was ook niks mis mee en bevatte verder weinig bugs of glitches!

Over het algemeen

The Technomancer is geen slechte game, maar had niet de grootste impact op me. Als ik de game ga vergelijken met andere titels die dit jaar en afgelopen jaren uit kwamen, valt hij iets slechter op het laddertje. Niet dat deze game nu een AAA titel is, maar toch. Hij had aardig veel bugs, foutjes en voelde vaak erg rollercoaster-ish. Wat de game wel weer tof maakte is het feit dat ik een beetje het gevoel kreeg van een mix tussen Fallout en Mass Effect. De game heeft veel goede aspecten maar bracht verder niet veel unieks naar de tafel. Jammer, want het thema beloofde voor mij veel. The Technomancer biedt verder veel leuke elementen en heeft mij wel aardig wat uurtjes spelende gehouden. Mocht je ooit een uurtje of vijftig vrij hebben en wil je eens een uniek thema proberen? Dan zou ik de game zeker een kans geven! De combat is lekker differentieel en er is genoeg content om buiten de story te spelen.

+ Meerdere vechtstijlen
+ Genoeg content en missies om te voltooien
+ Een verhaal waarin jij eigen keuzes hebt