Review: Tekken 7 – King of Iron Fist returns

tekken 7

We hebben een hele tijd moeten wachten, maar eindelijk is hij er dan! Tekken 7 op de PlayStation 4, Xbox One en PC. Nu hoeven we om Tekken 7 te spelen niet meer naar een arcadehal te gaan en kunnen we onze vrienden in elkaar slaan vanaf de bank.

Tekken is een Japanse fighting game van Namco Bandai die zijn intrede al maakte in 1994. Nu 23 jaar later is de franchise sterker dan ooit. Tekken is een vechtgame die zich leent om te buttonbashen, maar wil je echt wat bereiken in de game dan zul je toch iets langzamer moeten spelen en daadwerkelijk blocken en reageren op je tegenstander.

Gamemodes

Tekken heeft verschillende game modes. Zo heb je de story: The Mishima Saga, Online en Offline. Offline bestaat uit Arcade Battle, Treasure Battle, VS battle en Practice.

De story is wel leuk en geeft je een paar uur aan verhaal. Opgebouwd met afwisselend tekeningen en video’s ziet de hoofd storyline er mooi uit en geeft je een rode draad door verschillende gevechten. Alhoewel een verhaal niet echt veel toevoegt aan Tekken is het een goede manier om bekend te raken met de besturing. Buiten de hoofd storyline zijn er ook nog character chapters. Door het spelen van de storyline speel je deze character chapters vrij. Ook customization zullen worden vrijgespeeld door middel van de story.

Character chapters zijn mini verhaaltjes met één battle. Leuk om alle characters te leren kennen maar meer ook niet.

Online bestaat uit ranked match, player match en tournament. De online gevechten werken nog niet helemaal zoals je zou willen. Vaker een ‘lost connection’ maar dit zal waar het kan snel opgelost worden door de ontwikkelaars. Heb je connectie en kun je een gevecht aangaan dan loopt het prima en is er niks op aan te merken. De online mode is wel de beste uitkomst als je in je eentje Tekken wilt spelen met een goede uitdaging.

Bij offline heb je de arcade battle. Dit is de arcade game zoals je ze in de arcadehal zou spelen. Dan heb je nog de treasure battle. Met deze battles speel je customization items vrij en verdien je geld om deze aan te kopen. Dit vind ik nog de beste manier om single player te spelen. De AI past zich aan jouw niveau aan. VS battle spreekt voor zich. Dit is de 2 player mode als je vrienden op bezoek zijn en je ze eens lekker in elkaar wilt rammen. Verder heb je nog een practice mode waarin je de combo’s en moves kunt oefenen.

Customization

In Tekken 7 kun je aardig customizen. je hebt een character en player customization. Bij character customization kun je dus je character aanpassen. Denk hierbij aan verschillende haarstijlen, hoeden, helmen, haarbanden, brillen, equipment, gezicht schmink, hit effecten aura en kleding. Genoeg om helemaal een eigen creatie te maken van je favoriete character.

Bij player customization kun je jouw health bar aanpassen zoals je wilt.

tekken 7

Jukebox

Een leuk detail in de game is de jukebox. Let op deze feature is PlayStation 4 exclusive. Hier kun je de muziek instellen die je tijdens de game wilt horen. In de jukebox zitten de playlists van alle Tekken games. Deze kun je per Tekken game kiezen of een playlist maken met jouw favoriete muziek. Naast de Jukebox heb je nog een Gallery waarin je verschillende artwork en dergelijke kunt bekijken zodra je deze hebt vrijgespeeld.

De gameplay is weer perfect. precies wat je mag verwachten van een Tekken game. Loopt heerlijk en alles reageert zoals het hoort zolang je niet ligt de buttonbashen. Zelf heb ik enkele Tekken games overgeslagen maar daar merk je in de gevechten niks van. De basis van de game is hetzelfde en je favoriete character reageert nog precies zoals je gewend bent. Er zijn nog wat aanpassingen gedaan in het damage systeem. Zo hebben ze de damage hoogte van lange combo’s terug gebracht. Bij combo’s gaat vanaf de vierde hit de damage flink omlaag t.o.v. oudere Tekken games. Dit maakt de game iets meer toegankelijker voor nieuwe spelers van Tekken. De ervaren spelers onder ons merken hier eigenlijk weinig van. Tekken blijft een van de meest technische vechtgames met de vele moves en vechtstijlen van de characters en toch erg toegankelijk voor beginners. De balans hierin heb ik altijd super gevonden.

tekken 7

Characters

Zoals we gewend zijn van Tekken is er weer een hele lijst aan characters, 36 om precies te zijn. Deze zijn ook direct te spelen en hoef je niet te unlocken. We zien veel oude bekenden maar ook weer wat nieuwe. Wat deze game zo mooi maakt in mijn ogen is het grote scala aan verschillende vechtstijlen van de characters. Samen met deze vechtstijlen hebben ze ook een verschillende manier van spelen en combo’s maken. Dit maakt het mogelijk om een of meerdere characters te vinden die goed liggen in jouw speelstijl. Ook zorgt dit ervoor dat als je een character helemaal onder de knie hebt je met een andere character weer opnieuw kunt beginnen. Dit geeft de game een goede replay waarde.

De nieuwe characters op een rij:

• Akuma
  • Claudio Serafino
  • Gigas
  • Josie Rizal
  • Katarina Alvez
  • Kazumi Mishima
  • Lucky Chloe
  • Master Raven
  • Shaheen

Mocht het je nog niet zijn opgevallen, Akuma is een Street Fighter character. Buiten het visuele is dit een complete Street Fighter character. De moves (knoppencombinaties) en effecten zijn precies als in de Street Fighter game. Naast al deze nieuwe characters, missen we een oude bekende: Lei Wulong.

Tekken 7 is weer een top game en een waardige toevoeging aan de franchise. Loopt heerlijk en kan eigenlijk geen slechte dingen vinden in deze game. Oke de story is een beetje minder maar dat mag de pret niet drukken want in mijn ogen koop je een vecht game niet om de story. Graphics zijn heel mooi en de effecten niet over the top. Muziek en sound effects zijn ook weer lekker en aan te passen. Weer ouderwets beuken en als dat niet genoeg voor je is, biedt de game verschillende uitdagingen om de completionists onder ons voorlopig zoet te houden.

+ Loopt perfect
+ Veel te unlocken
+ Diepe customization