Review: The Binding of Isaac: Afterbirth+ (Nintendo Switch)

the binding of isaac afterbirth+

The Binding of Isaac in haar meest glorieuze vorm is eindelijk verkrijgbaar voor de Nintendo Switch in Europa. Amerika mocht al een paar maandjes eerder aan de slag met de dungeoncrawler, wij Europese peasants nu eindelijk ook.

“Isaac and his mother”, iedereen zou de bekende eerste regel van de game ondertussen wel bekend voorkomen. The Binding of Isaac heeft ondertussen alle platformen al gezien, maar de Nintendo Switch is toch wel dé place to be voor Isaac. Een perfecte toevluchtsoort voor de kleine jongen die ontsnapt aan zijn boze mama.

The Binding of Isaac verschijnt in de Afterbirth+ vorm voor de Nintendo Switch. Afterbirth+ is de meest recente uitbreiding van de game die begin dit jaar verschenen is. De Switch versie bevat de complete remaster van The Binding of Isaac, genaamd “The Binding of Isaac: Rebirth”, de “Afterbirth” uitbreiding en de “Afterbirth+” uitbreiding.

De remake en beide uitbreidingen zorgen voor ontzettend veel nieuwe content en visuals waardoor de game bijna als nieuw aanvoelt voor spelers die enkel de eerste versie van The Binding of Isaac hebben gespeeld.

Isaac and his mother

Daar is de welbekende zin weer. Het verhaal van deze game zal voor de meeste al bekend zijn, maar vooruit dan. Isaac woont samen met zijn moeder in een klein huisje ergens op een heuvel. Isaac geeft niets om vrienden en speelt daarom alleen maar met zijn speelgoed, of tekent, terwijl zijn moeder tv kijkt. Een simpel leven, maar ze zijn beide gelukkig. Tenminste.. Op een dag hoort Isaac’s moeder een stem: “Je zoon is aangetast door het kwaad. Hij moet gered worden.” Isaac’s moeder verwijderde alle spullen van Isaac. Zijn speelgoed, zijn tekenspullen en zelfs zijn kleren. De stem keerde terug naar de moeder: “Isaac is nog steeds corrupt. Hij moet worden afgezonderd van het kwaad.” Isaac’s moeder sloot de arme jongen op in zijn kamer.

Opnieuw keerde de stem terug: “Je hebt gedaan wat ik vroeg, maar ik ben nog niet overtuigd. Om je ware liefde en toewijding te bewijzen eis ik een offer. Jouw zoon is deze offer.” Isaac’s moeder grijpt een slagersmes en loopt richting Isaac’s kamer. Door een scheurtje in de deur ziet Isaac het onheil op hem afkomen en zoekt uit paniek een uitweg. Hij vindt een verborgen luik naar de kelder onder het tapijt. Zonder te aarzelen springt Isaac het onbekende in, net zodra zijn moeder de kamer binnen stormt.

isaac mom

Showtime!

Nu begint het echte werk. Isaac bevind zich in de kelder van het huis en zal vanaf nu zijn weg moeten banen door de kerkers. The Binding of Isaac is een “Roguelike” RPG. Dit betekend dat werkelijk iedere playthrough anders zal zijn dankzij willkeurig gegenereerde ruimtes met monsters, power-ups, pick-ups en items. Permadeath is ook een ding trouwens. Mocht je het loodje leggen (dit gaat hoe dan ook gebeuren, een stuk of 1000 keer), mag je helemaal opnieuw beginnen. Gelukkig is dit niet zo heel erg in deze game. De willekeurige ruimtes, monsters en eigenlijk alles zorgt er voor dat ieder spel compleet anders is.

isaac

Geduld is een schone zaak

Beginnen aan deze game is het leukste van alles. Je hebt geen flauw idee wat de items doen, wat de monsters doen en welke items of pick-ups jou juist wel helpen, of niet. Het zal meerdere malen voorkomen dat je even met gekruiste vingers moet spelen zodra je een onbekend item gebruikt. Zal deze je redden, of wordt je plat gezegt: Flink genaaid?

Wat nieuw is sinds de originele Isaac game is dat er een Bestiary in zit. Deze kun je bereiken via het hoofdmenu. Alle monsters die je al bent tegengekomen, inclusief de bazen vind je met wat informatie hierin terug. De info is nog niet heel erg bruikbaar dus de Binding of Isaac Wiki-page zal nog steeds een veel voorkomende tool zijn voor spelers die precies willen weten wat er allemaal aan de hand is.

binding of isaac

Overleven moet je oefenen

Zoals je al hebt kunnen lezen zal de dood een zekerheid zijn in deze game, maar hier kun je iets tegen doen. Door blijven spelen en oefenen. De game heeft een learning-curve, maar al snel merk je dat je iets beter gaat worden. Je gaat monsters herkennen, leert welke aanvallen ze gebruiken en je zult steeds makkelijker  “kogels” kunnen ontwijken. Alhoewel dat laatste in sommige gevallen nog een beetje lastig kan zijn. Sommige beesten schieten namelijk een hele klodder rotzooi uit waardoor je niet heel goed kunt zien waar dit terecht komt.

Een pijnlijke dood

Voor de echte die-hards is er een hard mode in de game. Daarnaast zijn er nog verschillende game-modi die ook hun eigen moeilijkheidsgraden hebben en een dagelijkse uitdaging. Je kunt de game met verschillende personages spelen die ieder hun eigen voor- en nadelen hebben. Kortom, genoeg content en genoeg uitdagingen over zodra je met Isaac de game weet uit te spelen voor de eerste keer. Maar zelfs dan zou je de game nog een aantal keer opnieuw kunnen spelen, door de verschillende endings die de game heeft.

The Bidning of Isaac is best een gruwelijk spel, het ziet er op eerste oog misschien wat vrolijk uit als je niet meteen door hebt dat alles puur dood en verderf uit straalt. Dit is het ook, als je namelijk het hele verhaal na gaat en zelf de open regels invult kom je er achter dat deze game echt een ver doordacht verhaal speelt uit de ogen van een kind. Misschien zal je er zelfs een beetje van schrikken zodra je het uitpuzzelt, maar dat is juist het mooie.

isaac monstro

The Binding of Isaac: Afterbirth+ is heel kort door de bocht een meesterwerk. De game heeft een ontzettend hoge replay factor door alles zo willekeurig als mogelijk te maken. Alles is mysterieuzer dan de wijze waarop er steeds maar één sok verdwijnt na het draaien van een was. De soundtracks zijn stuk voor stuk ontzettend gaaf en passen mooi in de sfeer maar hebben toch nog een beetje iets weg van de pixelachtige stijl die gebruikt wordt in het spel. Is er dan niets slechts aan de game? Niet per se, behalve dat je echt enorm veel geduld en doorzettingsvermogen nodig hebt om goed te worden in dit spel. Heb je dit niet? Dan kun je er beter niet aan beginnen. In voor een uitdaging? Veel succes!

+
 Uitdaging
+ Heel veel content