Review: The Elder Scrolls Online: Summerset – De grens is geopend

Summerset TES Online

Vanaf vandaag kan iedereen die de expansion heeft aanschaft, de grens van Summerset overgaan. In dit nieuwe boekdeel van The Elder Scrolls Online banen de spelers zich een weg door het land van de High Elves. Is deze ervaring net zo episch als Morrowind? Lees het in onze review!

Allereerst is het natuurlijk tof om te weten wat deze uitbreiding met zich meebrengt. Iedereen krijgt toegang tot de nieuwe zone, Summerset. Als jij een nieuw personage begint dan zal je automatisch beginnen in de expansion, zo niet, dan kan je erheen teleporteren. Verder brengt een nieuw gebied natuurlijk nieuwe verhaal chapters en quests met zich mee. Er is een nieuwe Order om je bij in te schrijven genaamd de Psijic Order. Dit is een geheime groep magiërs die jou beschikking geeft tot unieke quests en een volledig nieuwe skill line. Over skills gesproken, een splinternieuwe Jewelcrafting skill line zal zich ook een weg banen naar de game. Buiten dit alles is er een nieuwe 12-player Trial in de vorm van Cloudrest beschikbaar. Update 18 zal met de launch nieuwe rewards en andere items aan de spelers geven.

The border is open!

De grens naar Summerset is geopend voor iedereen om te exploreren. Bethesda loog niet toen ze zeiden dat dit nieuwe gebied één van de meest kleurrijke gebieden ooit zou zijn. Er word gebruik gemaakt van een aantal nieuwe kleuren binnen het TESO palet. Grafisch zit de game sowieso op een hoog niveau binnen dit genre aan games. Dit nieuwe gebied maakt goed gebruik van de engine die de game gebruikt. Mijn enige minpuntje hierover is dat de map snel repetitief kan worden en dat er niet geweldig veel ‘speciaals’ te zien is. Door de gehele playthrough had ik nooit echt die wauw factor. Dit terwijl Morrowind juist wel die factor had voor mij.

De muziek en dialogen zijn natuurlijk wederom top-notch en de developers laten zien wat ze in huis hebben. TESO is de enige game op Guild Wars 2 na, waarbij ik de dialogen niet oversla of door de quests heen blader. In deze titel luister ik daadwerkelijk graag naar wat de NPC’s te zeggen hebben en dat is in deze nieuwe uitbreiding niet anders dan normaal. Wat ik geweldig vond, was dat ik voor het allereerst echt het gevoel had, dat ik in een grootse stad rondliep, alles lijkt groter en beter dan ooit.

TESO SUMMERSET ISLES

Er is een mysterie gaande in het land der Elven. Zodra jij het gebied inlaad, zie je al direct her en der burgers die aangevallen worden door mysterieuze wezens, je word meteen in het verhaal gesleurd en door de hoofdrolspelers ingeleid. Het enige wat ik jammer vond, was dat er geen daadwerkelijke introductie tot het gebied was. Het fijne is wel, dat je door de level scaling op ieder level kan genieten van deze uitbreiding en dus niet eerst moet levelen om toegang te krijgen tot dit gebied.

Dit verhaal is essentieel het vervolg op Clockwork City, dus als je alles wilt begrijpen, dan is het misschien goed om die verhaallijn even als eerste te spelen. Een welkom personage voor mij was Razum-Dar, mijn favoriete Khajit, iemand die voor altijd in mijn MMO hartje zal zitten. Summerset brengt vooral meer van hetzelfde, maar dat is niet slecht bedoeld. TESO is een game die begon met veel fouten, bugs en weinig content. De game is uitgegroeid tot een wereldwijd succes en heeft een gezond aantal spelers met een sterke flow aan nieuwe spelers.

Mensen hopen nog steeds op een Tuinier skill line, maar hier wordt ook in deze uitbreiding alleen maar naar behint. Kom op Bethesda, jullie kunnen het ;)!

Iets wat mij tijdens het questen opviel, is dat de quests niet meer zo ‘obvious’ zijn als voorheen. Waar je normaal naar een precieze locatie wordt geleid, is er nu een cirkel waarin je zelf moet rondkijken en zoeken naar je objective. Dit maakt het questen wel wat spannender, alhoewel het soms nog een beetje obvious is. De map zit vol met side-stories die je weer een uurtje her en der kunnen afleiden. Alle quests die ik gespeeld heb tot nog toe waren goed geschreven en laten zien dat de developers alles zijn behalve lui.

Summerset 1920x1080 City The Elder Scrolls Online

Gijzers, blijf maar komen hoor!

Iets wat ik persoonlijk erg tof vond, waren de Abyssal Geysers. Dit is een evenement wat jij met één andere speler kan starten. Na het triggeren ervan komen er een aantal waves van Abyssal monsters, het aantal monsters ligt aan het aantal spelers dat in de buurt is en actief meedoet. Aan het einde van de waves, als jouw kleding of armor vol met het bloed van de vijand zit, is er nog een world boss om te verslaan, met een grote schatkist op het einde. De rewards zijn behoorlijk goed en zelfs als je nog aan het levelen bent is dit een leuke manier om loot te krijgen voor jouw level. Iets wat ik dan een beetje dubbel vind, is dat je dit evenement alleen zelf kan triggeren. Het zou tof zijn als er ook willekeurige events plaats zouden vinden in de open wereld, niet alleen in Summerset, maar over heel Tamriel.

Ik heb me zelf nog niet geweldig diep gestort in het nieuwe Jewelcrafting, maar het is überhaupt al fijn om een nieuwe manier van craften in de game te hebben. ESO crafting is altijd een goede manier om jezelf te gearen of om geld te verdienen. Het jammere is dat deze expansion geen nieuwe class introduceert, maar van de andere kant deed Morrowind dat wel, en die is nog niet geweldig lang uit. De nieuwe Order brengt vooral magische skills die voor Sorcerers of Magicka spelers in het algeheel een toffe toevoeging zullen zijn.

Summerset The Elder Scrolls Online

De nieuwe trial bestaat uit geen trash mobs, maar uit mini-bosses en een eindbaas. De trial is een leuke toevoeging maar niet zo goed als de Clockwork trial voorheen. Het kan zijn dat Bethesda nog dingen toevoegt na de officiële launch. De uitbreiding heeft een prijskaartje van 30 Euro. Dit is een tientje goedkoper dan Morrowind. Voor het aantal uren dat je uit de uitrbeiding kan halen vind ik dit een eerlijke prijs. Bethesda is één van de weinige studio’s die daadwerkelijk het prijskaartje baseert op hoeveel uren je in een game kan steken, thanks for that!

Summerset is wederom een leuke toevoeging voor een geweldige MMORPG. Ook al brengt deze expansion niet iets innovatiefs of die echte wauw factor, ik ben altijd blij met nieuwe content, een nieuw gebied en een nieuw verhaal. Buiten dat is het prijskaartje niet veel voor wat je ervoor terugkrijgt. TESO is een MMORPG waar je daadwerkelijk op ieder moment in kan stappen, alhoewel ik wel iedereen aanraad om de base-game en de Clockwork expansion eerst te spelen als je de lore wilt begrijpen.

• Een mooie story
  • Visueel groots
  • Razum-Dar